Vandaag bij de dealer maar een nieuwe solenoid opgehaald.
Valt wel op dat het een aangepaste versie is (iets wat Vida al aan gaf). Deze solenoid is wel uit elkaar te halen, in tegenstelling tot de 1e versie.
Blijkbaar waren er toch redenen om hem te verbeteren.
Morgen maar eens monteren en bekijken wat het effect is.
Wordt vervolgd.
Alles geïnstalleerd.
Wat mij opvalt: bij stationair draaien maakt het niet uit of de stekker van de solenoide los wordt gehaald. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook zo hoort.
(en ja de kleuren heb ik aangesloten zoals Grunss60 in een ander draadje ook aangeeft).
De motor draait zowel stationair als onder belasting goed. Eigenlijk zoals hij altijd deed, tot de storing laatst. Overigens hebben we daarna weer 300 km gereden zonder dat de storing optrad.
Het toerental valt een enkele keer nog niet helemaal mooi terug (was voorheen geen probleem). Dus gasklephuis maar opnieuw ingeleerd.
De komende dagen maar even kijken hoe het op de grote afstanden weer uitpakt.
Vida: De motorregeleenheid (ECM) kan een diagnose maken van de resetklep van de nokkenas. De waarde van de resetklep kan worden afgelezen met behulp van VIDA.
Bij twijfel kunt je werking controleren in live uitlezen Vida. (storingzoeken> autocommunicatie>ECM> parameters werkcyclus nokkenasregeling werkelijke en gewenste waarde.
Ik heb, net na de kleppenstel-operatie, de nokkenasregeling uitgelezen met Vida .
De waarde moet 0 graden zijn, met een max. afwijking van -+8 graden. Bij mij was dat 0,36 graden, dus ruimschoots binnen de norm.
Je kunt met uitlezen data de gewenste en de werkelijke waarden van de nokkenasregeling dus de VVT uitlezen. deze moeten bij stationair en andere toerentallen redelijk bij elkaar liggen. Toen de solenoid van Dearon niet goed werket zag je meteen een grote afwijking.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klacht nog niet terug gehad. Wel liep kort na het starten vanochtend het stationair toerental ineens op naar 2500 toeren. Na een keer gas geven was het weer normaal.
Waar dat probleem nu ineens door veroorzaakt wordt?
Nee, geen problemen met gaskabel. Die heeft ie n.m.l. niet. Is elektrisch.
Ik vermoed een probleem ergens met onderdruk, want het flaslube tankje was ineens bijna leeggetrokken, terwijl een paar weken geleden de afstelling nog gecontroleerd is.
Anderzijds, vraag ik mij af, kan onderdruk uberhaupt wel te sterk worden?
De meeste problemen met onderdruk zijn nu juist dat er te weinig onderdruk is door lekkages.