Kan je nog eens met vida gaan rijden, en op moment van storing even kunnen kijken naar:
parameter ECM:
Gewenste waarde gasklephoek
Werkelijk waarde gasklephoek
De test die je hebt gedaan is alleen voor de potentiometer (potmeters) in de etm.
En wat zegt ie bij ecm geavanceerd: uitgebreide storingscode aflezen?
De vacuumslangen die naar luchtfilter gaan en naar MAP sensor, zijn deze allemaal heel? Ik heb ook al eens de dikke vacuumslang die naar de map sensor gaat gezien dat die vacuum trekt door ouderdom, kan je zien door hem stationair te laten lopen.
Vanmiddag nog een tweede keer afgeperst met 0,3 bar. Het inlaatsysteem houdt aardig de druk vast (met de olievuldop er op).
Bij ECM geavanceerd (de test waarvan Volvo zegt dat je die alleen moet uitvoeren als de rest niets oplevert), kreeg ik:
"ECM-532D Verzoek om storingslampje door gasklepeenheid. No match"
"ECM-980F Luchtstroom NYS-NV"
Stationair loopt de motor tijdens de storingsfase overigens goed.
Ha, ja alles staat op tijd. Dat is goed gecontroleerd. De motor rijdt buiten de storing ook erg goed.
Daarbij: de storing is ook pas maanden er na opgetreden.
VVT is ook gecontroleerd, staat ver binnen de toleranties.
De storing wordt frequenter. Dus er lijkt iets te 'slijten'.
Loop eens met een bus remmenreiniger rond al je vacuumslangen / aansluitingen, ineens verhoogd toerental heb je daar lekkage zitten. Werkt vaak beter als het systeem onder die lage druk van 0.3 bar zetten.
- 2 waardes gasklephoek: de gewenste waarde en de werkelijke waarde gasklephoek heb ik bekeken. De ene keer is dat 10,03% voor de gewenste waarde met 9,99% voor de werkelijke waarde. Een tweede keer-0,01% resp. 0,15%
Dat lijkt mij niet al te ver uit elkaar te liggen.
- Met remmenreiniger langs de inlaat onderdelen geweest, helaas geen effect.
Nu heb ik de LLM eens losgehaald bij draaiende motor. Geen verschil te merken. Zou dat op een defect duiden?
Vandaag nog langs de dealer geweest. Heeft de auto ook uitgelezen. Verteld wat ik allemaal al geprobeerd heb. Gaf uiteindelijk aan dat hij het ook niet wist.
De ANWB maar eens gebeld, is langs geweest, ook weer uitgelezen. Ook geen meldingen. Is uiteindelijk ook onverrichte zake naar huis gegaan omdat hij het ook niet wist.
Inmiddels gaat de motor steeds beroerder lopen: nu zaagt de motor. 1x gasgeven resulteert in hoog oplopen in de toeren om vervolgens iets te zakken in toeren en daarna weer op te lopen. Na ong. 15 sec zakt het naar normaal stationair en blijft ook goed stationair lopen.
Nog gecheckt of bij benzine bedrijf er nog gas wordt ingespoten: zekeringen van de lpg injectoren verwijderd en leeg gereden. Toen overgeschakeld op benzine. Probleem van het horten was er echter nog steeds.
Omgekeerd geprobeerd (rijden op lpg en benzine blokkeren): zekering van de benzine brandstofpomp er uitgehaald. Effect daarvan was dat de motor na korte tijd afsloeg. Vreemd, is toch van de benzinepomp? Of wordt dit signaal ook voor de LPG ECU gebruikt?
Kleine correctie: 1 melding uit het geavanceerde gedeelte staat nu bij de 'gewone meldingen':
"ECM-532D Verzoek om storingslampje door gasklepeenheid - Onjuist signaal."