Horten bij gas los laten

Net als je op reis bent...

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 24.01.2018 - 23:48  ·  #61
@Blade:
Gevoelsmatig ben ik het met je eens.
Het inleren van het gasklephuis duurde de laatste keer ook erg lang: ik moest de 5 handelingen verlengen tot 7 om hem een beetje in het gareel te krijgen.

Alleen dan wel vreemd dat alle testen met het gasklephuis goede waardes aangeven. Dat kan ik dan niet verklaren.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 00:37  ·  #62
Ik ook niet. Maar hij doet het nu zo slecht dat ie echt buiten bereik komt en een code op slaat. Als je nog binnen het jaar zit dan zit er nog garantie op de etm. Dus vooral niet wissen en even terug naar de dealer.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 11:42  ·  #63
...
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 11:58  ·  #64
...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 12:37  ·  #65
Hoe meet je eigenlijk een MAP sensor door?
Wat filmpjes (van andere merken) bekeken, maar helaas gaat dat niet op voor de Volvo.
Ik meet massa en + = 5 Volt maar ook op massa en signaal =5 Volt (contact aan, motor uit).
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 13:44  ·  #66
...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 14:16  ·  #67
De signaal draad daar verandert de spanning op zodra de motor loopt, en bij de verschillende toerentallen. Dat kan je nameten. Aan de hand vd spanning weet de regeleenheid in welke toestand de motor zich bevind (stationair/deellast/vollast bijv) ik denk dat de MAP sensor vooral een controle is, en de lucht massameter voor aansturen zorgt.

Deze site legt in redelijk jip en janneke taal uit hoe het een en ander werkt:

http://www.cardiagnostics.be/-…ameter.htm

Als je in vida naar product specificaties gaat en dan naar werking van het electrisch systeem --- > regelsysteem brandstoftoevoer dan heb je de verschillende sensoren en actuatoren bij elkaar staan met hun uitleg en evt metingen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 20:55  ·  #68
Dank. Weer wat geleerd.
Vandaag voor alle zekerheid eerst een aantal basiszaken nog eens nagelopen:
- nieuwe bougies
- Klepspeling uitlaatzijde gemeten (mankeerde echter niets aan)
- compressie gemeten (mankeerde ook niets aan)
- alle punten met remmenreiniger op vacuumlekken nagelopen: geen lekkage kunnen vinden. Uit voorzorg ouder slangetje vervangen door nieuwe.
- LLM schoongemaakt met speciale elektronica- reiniger (maar was eigenlijk niet nodig, LLM was nauwelijks vies)
- benzine onderbreekrelais gecontroleerd op corrosie op printplaten en stekkerverbindingen (geen bijzonderheden te zien)
- ETM test nogmaals de draait, nu met warme motor: geen storingen
- Alle ECM testen uit Vida gedraaid: geen/of vage meldingen:
"ECM-951F Gaspedaalstandsensor. Gewist”
“ECM-917F Gaspedaalstand. No match.”
“ECM-0040 No match”

Mogelijk zijn deze meldingen nog van de ETM test. Vida geeft aan dat na de ETM test er foutmeldingen verschijnen die gewist moeten worden.

Maar helaas: het probleem is er nog steeds.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 21:10  ·  #69
Dus ga je proberen om de etm te laten vernieuwen als er nog garantie op zit?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 21:50  ·  #70
Dat zou ik wel willen, maar ik schat in dat de dealer niet zomaar de ETM gaat vervangen, die zal eerst allerlei zaken verder willen uitzoeken, het 'kassa' als gevolg.
Zou de ECM of de gaspedaalsensor dit soort storingen ook kunnen veroorzaken? Die heb ik nog niet bekeken.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.01.2018 - 22:59  ·  #71
...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 26.01.2018 - 06:44  ·  #72
Heb je het gaspedaal zelf als een goed nagekeken Wim, ook daar zit een soort van potmeter in de voor hele rare storingen kan zorgen. Heb ze toch al een paar keer moeten vervangen ondertussen, ook bij de N's op benzine. Dat gezeik met die dingen is eigenlijk begonnen met de eerste 850's diesel modellen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 26.01.2018 - 20:17  ·  #73
LLM, koelwatertemperatuursensor, voorste lambda, koppelingspedaal sensor en bobines zijn in de afgelopen 2 jaar vervangen.

De MAP en gaspedaalsensor moet ik nog doormeten.

Vandaag een flink eind gereden (wat in druk verkeer een crime was, omdat de koppeling meteen ingedrukt moet worden als je gas mindert, omdat de auto anders veel te veel gaat 'bokken').
E.e.a. heeft nu wel (eindelijk..) opgeleverd dat het motormanagement storingslampje is gaan branden (en cruisecontrol niet ingeschakeld kon worden). Dat geeft hoop op een goede foutmelding. Er staan nu inderdaad 2 foutmeldingen, maar die zijn helaas niet allemaal even duidelijk:
"ECM-532D Verzoek om storingslampje doorgasklepeenheid. Onjuist signaal" De toelichting in Vida geeft helaas geen mogelijke oorzaak aan.
"ECM-980F Luchtstroom - Onjuiste stroming. Vida geeft daar aan als mogelijke oorzaak:
1 tand versprongen van distributie. (Is niet het geval)
2 valse lucht benedenstrooms van LLM (uitgebreid getest, geen lekkage gevonden)
3 defecte MAP sensor (moet ik dus nog doormeten)
4 defecte LLM (lijkt mij sterk, zit er nog geen 2 jaar in)
5 defecte motorregeleenheid (sluit ik niet uit. Maar heb wel alle testen in Vida er op losgelaten, die echter geen
fouten aan het licht brachten)

Dus mijn actieplan is nu: 1 gaspedaalsensor 2 MAP sensor doormeten. 3 Plus een actie voor alle zekerheid, om niets over het hoofd te zien: controle op goed vastzitten van de kleine boutjes van het uitlaattandwiel (die immers in slobgaten zitten). Het lijkt mij sterk dat deze loszitten, maar goed controleren is beter.
4: Controle of benzine wordt ingespoten tijdens LPG bedrijf. Dat wordt nog een lastige aangezien de ECU van het LPG gekoppeld is aan de ECU van de benzine.
Zo dacht ik de zekering van de benzinebrandstofpomp er uit te halen tijdens bedrijf op LPG, maar ondanks draaien op LPG slaat dan wel de motor af.
Als ik nu de benzine-injectoren stroomloos maak, ben ik bang dat de ECU van de LPG installatie daar ook op reageert.

Omgekeerd heb ik zekeringen van het LPG systeem er uitgehaald, dan stopt de motor wel op LPG, maar kan je doorrijden op benzine. Waarbij de storing dan aanwezig blijft.
Dus als iemand nog een tip heeft hoe ik kan testen of er benzine bij LPG wordt ingespoten, dan hoor ik het graag.

Leveren deze testen niets op dan rest mij (nogmaals) een gang naar de dealer. Waarbij dan meer druk uitgeoefend kan worden om evt. het gasklephuis te vervangen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 26.01.2018 - 20:30  ·  #74
Je bedoelt denk ik L M M lucht massa meter?

Uiltaattandwiel is toch vast? Inlaat is juist vvt. Met sleufgaten.

Map sensor kan je ook in vida controleren —-> parameter actuele waarde.

Luchtstroming is gevolg van dat horten denk ik, omdat ie onder toeren komt. Ik blijf bij de etm. Maar een map sensor met slang zal niet heel duur zijn om te proberen? Doch zo op afstand storing zoeken blijft lastig 😜
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 2455
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 26.01.2018 - 20:57  ·  #75
Quote door brulkjaer

Dat zou ik wel willen, maar ik schat in dat de dealer niet zomaar de ETM gaat vervangen, die zal eerst allerlei zaken verder willen uitzoeken, het 'kassa' als gevolg.
Zou de ECM of de gaspedaalsensor dit soort storingen ook kunnen veroorzaken? Die heb ik nog niet bekeken.


Nu ruim een maand verder en nog het probleem niet gevonden? Krijg ik toch de indruk dat bovenstaande uitspraak betekend dat autorijden eigenlijk geen geld mag kosten bij jou.
Heb ik nieuws voor je,autorijden kost geld,echt waar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0