HOW TO : EGR schoonmaken D5

s60 D5 163 pk euro 3 2002

Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: HOW TO : EGR schoonmaken D5

· 
Posted: 13.07.2015 - 13:47  ·  #16
Quote door M@rcello

Maar is het niet zo dat dezelfde rotzooi in het gedeelte zit wat je niet schoon kan maken....maakt dat niet uit dan???

Ja dat maakt zeker uit, zoals Martin eerder ook al zei. Nu bestrijdt je de symptomen en niet de oorzaak.
Wat je op de foto's ziet is de EGR mixer, de plek waar de uitlaatgassen gemengd worden met je verse inlaatlucht.
Tuurlijk, schoonmaken zal een beetje helpen maar de echte rotzooi zit in de EGR en EGR koeler (veel smallere kanaaltjes waar de lucht door stroomt).

EGR afdoppen zonder software, geen idee.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 13.07.2015 - 15:36  ·  #17
Plaatje voor Euro4 diesel.

Zou het in theorie niet mogelijk moeten zijn om de blokuitlaat bij nummer 4 om te leiden naar de auto-uitlaat en die luchtstroom te vervangen door "schone" lucht (via een vertakking van nummer acht)?
De EGR blijft dan regelen, maar regelt schone lucht bij, in plaats van "vieze" lucht.

EDIT: volgens mij betekent EGR-klep dicht ook dat de opening bij 4 effectief afgesloten is; er staat dus druk op de buis, maar de lucht gaat nergens heen. Je zou dus de opening bij 4 kunnen afdoppen (niet omleiden naar de uitlaat) en zorgen voor een alternatief om "druk" op de EGR-buis te houden (bijvoorbeeld dus door nummer acht ook lucht naar binnen te leiden)

Disclaimer: ik ben niet zo voor het weghalen van EGRs, maar snap graag hoe het werkt...
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 13.07.2015 - 16:20  ·  #18
In theorie zou dit misschien wel mogelijk zijn.

Vermoed wel dat de motor een stuk warmer gaat draaien omdat in uitlaatgassen weinig tot geen zuurstof zit.
meer zuurstof is hogere temperatuur.

En je blaast meer vieze dampen de atmosfeer in.

Tevens vermoed ik een minder goed lopende motor, want die zal eerst moeten wennen aan de andere condities.

Edit.

Zijn er geen mensen die bij de egr een plaatje met een klein gat er tussen drukken?
Dat verhaal klinkt me nogal bekend in de oren.
Alpinist
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

EGR V70 D5 schoonmaak handleiding

· 
Posted: 23.08.2015 - 22:46  ·  #19
Had ook vette rookpluimen (als ik flink optrok) achter mij V70 D5 (2002). Via internet handleiding gevonden om de EGR en cooler & klep uit - en in te bouwen. Daarna goed schoongemaakt en weg rookpluimen. Gelijk ook koelwater vervangen.

www.IfixmyV70.com

:thumb:
swfb
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.11.2015 - 20:59  ·  #20
Aankomend weekend ga ik de EGR van mijn 2001 D5 schoonmaken. Na loshalen van de luchtslang aan de voorzijde blijkt deze al redelijk aangekoekt te zijn.

Het volgende filmpje bekeken: https://youtu.be/Pd3_zvDNq9Y
Duidelijk dat in iedergeval de gehele unit eruit moet om schoongemaakt te kunnen worden.
De benodigde pakkingen om de cooler weer in elkaar te zetten heb ik besteld.
In totaal 3 pakkingen benodigd.
nr's:
8627872
8627177
8653136

Tot zover duidelijk.
Nu wil ik mijn EGR ook direct gaan afsluiten. Dus 2x de pakking besteld die tussen het gedeelte komt waar de intercoolerslang opzit en morgen maak ik een massief (2mm rvs) plaatje zodat deze tussen de pakkingen gemonteerd kan worden en de boel is afgesloten.

Nu vraag ik mij nog wel af of dit voldoende is. In principe kan de EGR/cooler opnieuw helemaal vollopen met meuk.
Het lijkt mij wenselijk dat de unit en de aanwezige sensor schoon blijft. Ik neem in ieder geval even de maten op van de aansluiting zodat ik achteraf het plaatje kan maken en deze in de toekomst kan plaatsen.

Zijn er al andere die de unit aan de achterzijde van het blok hebben afgesloten? Tussen het flexibele deel en de cooler?
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 04.11.2015 - 23:13  ·  #21
Ik heb mijn egr, als soort test, eens dichtgezet op de mixer. Kreeg wel een fout melding, terwijl ik een euro drie heb. Mijns inziens is het beste om regelmatig goed door te trekken tot aan t rood met het pedaal op de mat om de boel goed schoon te blazen. Uiteraard met goed warme motor.
hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 29.12.2015 - 00:41  ·  #22
Vandaag heb ik de EGR-leiding schoongemaakt van mijn 2002-D5. Km stand 394k. Was behoorlijk volgekoekt (ca 50%). Ik kan me voorstellen dat dit problemen gaat geven.
Hoe vaak is het nodig om dit te doen?
willemv007
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

schoonmaken onderste slang

· 
Posted: 05.02.2016 - 14:19  ·  #23
hoi
heb de schoonmaak uitgevoerd, was daarna net een schoorsteenveger.
we zijn nu een paar maanden verder, auto rookt een stuk minder.
maar nu begint de slang die rechts op de foto naar beneden naar de intercooler gaat te lekken, daar waar die met de slangklem vastzit aan de intercooler?

kan die slang er ook afgehaald worden?
want, voor de duidelijkheid, daar gaat lucht door die slang, van het kleppendeksel, langs de egr klep naar de intercooler, of juist andersom.

ben bang dat er veel troep uit die onderste slang gaat komen.
groet
Willem
willemv007
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 06.02.2016 - 22:04  ·  #24
heb de onderste slang ook los gemaakt, omdat er af en toe een druppel olie lekte.
de slang was schoon en alles wat ik de vorige keer heb schoon gemaakt was nog steeds mooi schoon.
waarschijnlijk heeft de onderste slangklem niet goed vast gezeten.
was redelijk snel gelukt, word er steeds handiger in.
erg blij met alle info op dit forum :happy:
Ariewhr
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.07.2018 - 15:15  ·  #25
Ik zou ook graag mijn EGR schoonmaken, maar kan helaas de foto's niet zien/openen. Zowel op pc (meerdere browsers) en telefoon. Hoe los ik dit op?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.07.2018 - 15:25  ·  #26
De filmpjes kijken waarnaar gelinkt is. De foto's van plm. 2016 en daarvoor zijn definitief verloren gegaan door een crash van forum (en backup, als ik het me goed herinner), dus daar kom je echt niet meer bij helaas.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 20.07.2018 - 16:28  ·  #27
Met mijn D5 heb ik het als volgt gedaan qua schoon maken van de egr klep.

Ik heb de dikke pijp tussen de inlaat en de egr klep er af gehaald. Aan de andere kant heb ik het luchtfilter weg gehaald en de gasklep verwijderd (deze was defect en moest vervangen worden, daardoor kwam ik er achter dat de egr extreem smerig was) Ik heb toen alles helemaal volgestopt met doeken en een bak onder de opening gezet van de egr waar de gasklep hoor te zitten en ben toen met een hogedrukspuit met daarop een riool-ontstop-slang door de egr gegaan. Eenmaal klaar was de egr brand en brand schoon :-) Daarna de dikke buis tussen de egr en inlaatspruitstuk op dezelfde manier gedaan en ook die is brand schoon geworden.
sev
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 11:47  ·  #28
Quote door Janvis

Met mijn D5 heb ik het als volgt gedaan qua schoon maken van de egr klep.

Ik heb de dikke pijp tussen de inlaat en de egr klep er af gehaald. Aan de andere kant heb ik het luchtfilter weg gehaald en de gasklep verwijderd (deze was defect en moest vervangen worden, daardoor kwam ik er achter dat de egr extreem smerig was) Ik heb toen alles helemaal volgestopt met doeken en een bak onder de opening gezet van de egr waar de gasklep hoor te zitten en ben toen met een hogedrukspuit met daarop een riool-ontstop-slang door de egr gegaan. Eenmaal klaar was de egr brand en brand schoon :-) Daarna de dikke buis tussen de egr en inlaatspruitstuk op dezelfde manier gedaan en ook die is brand schoon geworden.

Ik heb m laten dicht zetten. Als je ziet hoeveel troep er achter blijft, en dat gaat allemaal de cilinders en kleppen in. De extra roet afzetting kan niet goed zijn voor de motor.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 11:58  ·  #29
Dichtzetten is natuurlijk prima, gaat hier ook nog gebeuren i.c.m. een tuning, maar dan nog lijkt het me wel een goed idee om hem ook goed schoon te maken, die enorme hoeveelheid aanslag die je soms ziet doet de luchtdoorstroming geen goed. ;-)
sev
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 12:27  ·  #30
Quote door Janvis

Dichtzetten is natuurlijk prima, gaat hier ook nog gebeuren i.c.m. een tuning, maar dan nog lijkt het me wel een goed idee om hem ook goed schoon te maken, die enorme hoeveelheid aanslag die je soms ziet doet de luchtdoorstroming geen goed. ;-)

bij polter heb ik tuning gedaan (is software van obbe). enorme aanrader!
hij zet er zon dicht plaatje tussen, zodat hij volledig is afgesloten.

wel gek trouwens dat bij mij die rubber slang nauwelijks vuil was, maar de uitgang van de EGR was wel vrijwel verstopt...

Selected quotes for multi-quoting:   0