How to, reparatie electrische raam V70 2001

 
 
 
 
 
Paul
 
Avatar
 
Subject:

How to, reparatie electrische raam V70 2001

 · 
Posted: 20.09.2022 - 06:39  ·  #1
Allemaal goedemorgen,
daar ik momenteel zelf niet mag rijden door mijn medische toestand laat ik me lekker voeren wat zo zijn voor en nadelen geeft:(.
Gisteren onderweg van Norden naar Aurich naar huis gaat opeens het raam van de passagier naar beneden net midden in een wolkenbreuk en met geen moeite weer omhoog te krijgen, cv werkte wel nog en al de rest ook behalve dat ene raam.
Gelukkig had ik een soort van trui bij me welke ik over de opening kon leggen en miste ik nog een zonnebril om er in stortregen cool uit te zijn;). Natuurlijk met elleboog eruit of trui was ook nog weg.
Maar goed, veilig thuis geraakt maar door de verhuis is de garage nog één grote chaos en ben ik snel begonnen plaats te maken zodat ons Vtje tenminste tot aan de B zuil erin kon en ik de deur kon openen.
Ik kon jammer genoeg niet repareren en tegelijk foto's maken maar ik verzoek mijn bestens te geven het hier zo duidelijk mogelijk te beschrijven voor wie het nuttig kan zijn.

Contact uit en sleutel eruit.

Rondom de binnen verkleding de zwarte plastic nippels, 2-delig, eruit halen met een fijne spatel of lepel maakt niet uit, ik deed het met een V-vormige koetswerk lepel.
Nippels uit elkaar halen, 1 lang stukje dat in het ronde past.
Spiegel verkleding voorzichtig verwijderen.
Afdekkap van de handgreep onderaan losklipsen en voorzichtig naar je toe trekken
Daar zitten 2 T25 torx schroeven en die losdraaien en natuurlijk eruit halen, de schroeven eruit met een uittrekbare magneet.
Nu kan men de binnen verkleding voorzichtig loswippen, naar boven en naar je toe trekken.
Dan voorzichtig alle stekverbindingen lossen door middel van op de middelste lip naar beneden te drukken.
Kabel van de deurvergrendeling losmaken, heel eenvoudig.
OPGEPAST BIJ ALLES WANT BIJ SOMMIGE LEEFTIJDEN WORDT HET KUNSTSTOF MAKKELIJKER BREEKBAAR.
En nu komt het,
de binnen verkleding ondersteboven op een deken of doek leggen en men zal het hele bedienpaneel zien van de ramen en de CV, zit ook nog eens vast met 1 Torx25 schroef en voorzichtig heen en weer bewegen tot die eruit is.
Dan naar binnen voor een bakje koffie en met soldeer gereedschap.
Je zal zien dat de hele bedieneenheid in elkaar geklipst is en net daar moet men met veel gevoel en geduld met fijne schroevendraaiers die eenheid uit elkaar halen.
Eenmaal dit gedaan visueel controleren wat er kan gedaan worden, bij mij was de CV eenheid tip-top dus aan de zijde ermee ik heb dit uit voorzorg warm geblazen met een haardroger.
De eenheid van de ruiten was er erger aan toe, verschillende loodpunten waren zwart en wou ik beginnen met een drupje soldeersel maar dat was door mijn epileptische medicatie ( beven ) niet te doen, dus vrouwtje aan tafel en die heeft ieder gesoldeerd puntje voorzien van een fris drupje soldeersel.
Terug aan de auto en daar heb ik iedere stekker tamelijk lang droog geblazen met de compressor en heb dan juist maar de bedien eenheid aangesloten en het werkt.........Het raam bij draaiende motor zeker 4 a 5 hoog en beneden en geen probleem.
Alvorens alles weer samen te bouwen heb ik nog voorzichtig de blauwe geleiders en de rail ingevet en alles proper gemaakt.
AUB, mocht er verbeteringen zijn doe maar, ik ben geen held in dit soort zaken met pc's.
Ik hoop in ieder geval dat deze info helpt voor wie met dezelfde verschijnselen zit.
Prettige dag nog en groeten,
Paul
 
Selected quotes for multi-quoting:   0