Vooraf een paar disclaimers:
Achtergrond:
Voor mijn geplande ombouw van 2001 halogeen koplampen naar Volvo originele bi-xenon reflector koplampen ben ik al een tijdje op zoek naar een perfect stel koplampen om in te bouwen.
Aangezien ik vrij perfectionistisch ben, maar ook weer niet de hoofdprijs wil betalen, is het wel een beetje compromissen sluiten.
Ik had een heel aardig stel koplampen gevonden die in zeer goede staat waren, maar helaas aan de binnenkant van het plastic glas een hele lelijke aanslag hadden zitten.
(niet de duidelijkste foto, maar als je goed kijkt zie je de aanslag voor de xenon dimlichten goed zitten)
Bij de laatste meeting in Elst stonden een flink aantal auto's met dezelfde originele xenon koplampen, en eigenlijk allemaal hadden ze in meer of mindere mate last van deze zelfde aanslag. Koplampen ook die duidelijk aan de buitenkant netjes opnieuw gepolijst waren, maar aan de binnenkant dezelfde vlekken.
Hoewel het een gok was had ik wel zoiets van: "ik wil het in ieder geval proberen om het iets beter te maken, het ergste wat er kan gebeuren is dat ik de boel helemaal verkloot en dat ik op zoek moet naar nóg een andere koplamp". Want die vlek stond me nu al dusdanig tegen dat ik me er waarschijnlijk anders tot het eind der tijden aan zou ergeren. En nu had ik ze nog handig bereikbaar op de vloer liggen, als ze er eenmaal in zaten...
Het eerste was een plannetje opstellen om een stukje gereedschap te maken waarmee ik de lens te lijf kon gaan. Op andere topics waar de lenzen van een projector-koplamp werden gereinigd werd een stukje draad met daaromheen een microfiber doekje gebruikt. Maar omdat het oppervlak van deze koplamp en de vlek stukken groter was leek me dat niet heel handig.
Na ronddwalen in de bouwmarkt op zoek naar een geschikt stuk gereedschap een stevige kwast gekocht waar ik een in vieren gedeeld microfiber doekje omheen heb gewikkeld, en met tape onderop vastgezet:
Hierdoor had ik een operatie instrument met een redelijk groot oppervlak en waarvan de top ook nog een beetje flexibel was.
Achteraf had ik een kwast moeten pakken met een iets langere steel, maar afgezien daarvan werkte dit prima.
De eerste stap is (na het verwijderen van de koplampen uit de auto natuurlijk, want als je dat niet doet zijn de vervolgstappen echt onmogelijk) is het verwijderen van de xenon lamp en starter. Daarna moet het frame waarin de lamp zit worden verwijderd. Hiervoor moeten vier kleine kruiskopschroeven verwijderd worden.
Maak jezelf makkelijk en doe dit met een gemagnetiseerde PH0 schroevendraaier.
Na het losdraaien van de schroeven kun je het binnenwerk er zo uit pakken en heb je een mooi groot gat om door te werken:
Mocht je de linker en rechter koplamp tegelijk doen (wat handig kan zijn), zorg dat je het binnenwerk van de linker en rechter koplamp niet omwisselt, deze zijn wel degelijk verschillend.
(aangezien ik aan het maximum aantal afbeeldingen zit wordt vervolgd in volgende post)
- Ik pretendeer niet dat dit de beste oplossing is
- ik geef geen garantie dat het goed gaat
- nuchter nadenken en voorzichtig werken gewenst
- tips om het proces te verbeteren hoor ik graag
Achtergrond:
Voor mijn geplande ombouw van 2001 halogeen koplampen naar Volvo originele bi-xenon reflector koplampen ben ik al een tijdje op zoek naar een perfect stel koplampen om in te bouwen.
Aangezien ik vrij perfectionistisch ben, maar ook weer niet de hoofdprijs wil betalen, is het wel een beetje compromissen sluiten.
Ik had een heel aardig stel koplampen gevonden die in zeer goede staat waren, maar helaas aan de binnenkant van het plastic glas een hele lelijke aanslag hadden zitten.
(niet de duidelijkste foto, maar als je goed kijkt zie je de aanslag voor de xenon dimlichten goed zitten)
Bij de laatste meeting in Elst stonden een flink aantal auto's met dezelfde originele xenon koplampen, en eigenlijk allemaal hadden ze in meer of mindere mate last van deze zelfde aanslag. Koplampen ook die duidelijk aan de buitenkant netjes opnieuw gepolijst waren, maar aan de binnenkant dezelfde vlekken.
Hoewel het een gok was had ik wel zoiets van: "ik wil het in ieder geval proberen om het iets beter te maken, het ergste wat er kan gebeuren is dat ik de boel helemaal verkloot en dat ik op zoek moet naar nóg een andere koplamp". Want die vlek stond me nu al dusdanig tegen dat ik me er waarschijnlijk anders tot het eind der tijden aan zou ergeren. En nu had ik ze nog handig bereikbaar op de vloer liggen, als ze er eenmaal in zaten...
Het eerste was een plannetje opstellen om een stukje gereedschap te maken waarmee ik de lens te lijf kon gaan. Op andere topics waar de lenzen van een projector-koplamp werden gereinigd werd een stukje draad met daaromheen een microfiber doekje gebruikt. Maar omdat het oppervlak van deze koplamp en de vlek stukken groter was leek me dat niet heel handig.
Na ronddwalen in de bouwmarkt op zoek naar een geschikt stuk gereedschap een stevige kwast gekocht waar ik een in vieren gedeeld microfiber doekje omheen heb gewikkeld, en met tape onderop vastgezet:
Hierdoor had ik een operatie instrument met een redelijk groot oppervlak en waarvan de top ook nog een beetje flexibel was.
Achteraf had ik een kwast moeten pakken met een iets langere steel, maar afgezien daarvan werkte dit prima.
De eerste stap is (na het verwijderen van de koplampen uit de auto natuurlijk, want als je dat niet doet zijn de vervolgstappen echt onmogelijk) is het verwijderen van de xenon lamp en starter. Daarna moet het frame waarin de lamp zit worden verwijderd. Hiervoor moeten vier kleine kruiskopschroeven verwijderd worden.
Maak jezelf makkelijk en doe dit met een gemagnetiseerde PH0 schroevendraaier.
Na het losdraaien van de schroeven kun je het binnenwerk er zo uit pakken en heb je een mooi groot gat om door te werken:
Mocht je de linker en rechter koplamp tegelijk doen (wat handig kan zijn), zorg dat je het binnenwerk van de linker en rechter koplamp niet omwisselt, deze zijn wel degelijk verschillend.
(aangezien ik aan het maximum aantal afbeeldingen zit wordt vervolgd in volgende post)