Dit is één van de mogelijke methodes. Machinale of variaties op deze methode zijn ook mogelijk. In mijn ervaring is deze methode effectief, en goedkoop.
Benodigdheden:
Platte schroevendraaier
Vacuümpomp (zoiets):
De olie (ongeveer €13 per liter, het systeem heeft maar 0,9L nodig, maar ik heb er toch 2 meegenomen. Eventueel voor de volgende verversing):
Eurol® Powersteering Fluid C
Stap 1:
Krik de auto op en ondersteun hem met 2 steunen. De voorwielen moeten van de grond af zijn of je moet flinke armspieren hebben
Stap 2:
Pomp het reservoir geheel leeg.
Stap 3:
Laat iemand anders het stuur van links naar rechts (volledige stuuruitslag) bewegen en blijf de olie uit het reservoir pompen.
Stap 4:
Neem het reservoir los van het koelwater reservoir. Er zit een klein lipje in het midden wat je met een platte schroevendraaier vanaf de onderkant naar het koelwater reservoir toe moet drukken. Vervolgens kun je het reservoir omhoog halen.
Stap 5 (optioneel):
Knijp de slangen dicht met knijpers. Dit voorkomt eventuele lekkage.
Stap 6:
Maak de slangklemmen los van de toevoer- en retourleiding. Zet de klemmen iets verderop op de slang weer vast zodat je ze niet kwijt raakt. (je kunt nu je knijpers losmaken).
Stap 7:
Nu kun je met een dun slangetje aan de vacuümpomp de toevoer- en retourleiding geheel leegpompen, zorg dat de vacuümslang helemaal tot het eind van de slang reikt.
Stap 8:
De toevoerleiding is leeg. Nu kun je met de pomp blijven pompen in de retourleiding terwijl je collega het stuur langzaam ronddraait van de ene volledige uitslag naar de andere. Met de nadruk op langzaam anders komt het sneller uit de retourleiding dan dat je kunt pompen.
Stap 9:
Nu alles leeg is zou je ongeveer een 800-850ml olie eruit gehaald moeten hebben. Het hele systeem bevat 900ml dus dit vind ik vrij netjes. Aangezien de pomp niet droog staat zal hier wat in zitten. Dit is een nadeel van deze methode (het niet gebruiken van de pomp), maar ik laat een pomp niet graag droog draaien dus het moet maar zo
Stap 10:
Sluit de slangen weer aan op het reservoir en plaats het reservoir terug.
Stap 11:
Nu kun je het reservoir weer vullen. Wederom langzaam vullen. Laat iemand weer sturen zodat de lucht eruit kan.
Stap 12:
Start de motor en stuur weer van links naar rechts totdat er geen lucht meer in het reservoir naar boven komt.
Stap 13:
Haal de auto van de steunen en klaar bent u voor nu.
Stap 14:
Ga even rijden op een parkeerterrein of iets dergelijks waar je rondjes kunt rijden. Wederom zoveel mogelijk van lock naar lock zodat je alles rondpompt.[/i][/u]
Stap 15:
Bij terugkomst het oliepijl nog eens controleren. Als het goed is is de olie lekker warm door het sturen en kun je hem bijvullen tot het streepje "HOT" op de pijlstok.
Dat was het! Klaar
Wij gaan het waarschijnlijk over een tijdje nog een keer doen omdat we tijdens het sturen met motor aan nog wat zooi voorbij zagen komen. Nu heeft de olie in ieder geval weer het vermogen om het vuil op te nemen en zwevend te houden. De rest hopen we de volgende keer er weer uit te spoelen.
Benodigdheden:
Platte schroevendraaier
Vacuümpomp (zoiets):

De olie (ongeveer €13 per liter, het systeem heeft maar 0,9L nodig, maar ik heb er toch 2 meegenomen. Eventueel voor de volgende verversing):
Eurol® Powersteering Fluid C

Stap 1:
Krik de auto op en ondersteun hem met 2 steunen. De voorwielen moeten van de grond af zijn of je moet flinke armspieren hebben

Stap 2:
Pomp het reservoir geheel leeg.
Stap 3:
Laat iemand anders het stuur van links naar rechts (volledige stuuruitslag) bewegen en blijf de olie uit het reservoir pompen.
Stap 4:
Neem het reservoir los van het koelwater reservoir. Er zit een klein lipje in het midden wat je met een platte schroevendraaier vanaf de onderkant naar het koelwater reservoir toe moet drukken. Vervolgens kun je het reservoir omhoog halen.
Stap 5 (optioneel):
Knijp de slangen dicht met knijpers. Dit voorkomt eventuele lekkage.
Stap 6:
Maak de slangklemmen los van de toevoer- en retourleiding. Zet de klemmen iets verderop op de slang weer vast zodat je ze niet kwijt raakt. (je kunt nu je knijpers losmaken).
Stap 7:
Nu kun je met een dun slangetje aan de vacuümpomp de toevoer- en retourleiding geheel leegpompen, zorg dat de vacuümslang helemaal tot het eind van de slang reikt.
Stap 8:
De toevoerleiding is leeg. Nu kun je met de pomp blijven pompen in de retourleiding terwijl je collega het stuur langzaam ronddraait van de ene volledige uitslag naar de andere. Met de nadruk op langzaam anders komt het sneller uit de retourleiding dan dat je kunt pompen.
Stap 9:
Nu alles leeg is zou je ongeveer een 800-850ml olie eruit gehaald moeten hebben. Het hele systeem bevat 900ml dus dit vind ik vrij netjes. Aangezien de pomp niet droog staat zal hier wat in zitten. Dit is een nadeel van deze methode (het niet gebruiken van de pomp), maar ik laat een pomp niet graag droog draaien dus het moet maar zo

Stap 10:
Sluit de slangen weer aan op het reservoir en plaats het reservoir terug.
Stap 11:
Nu kun je het reservoir weer vullen. Wederom langzaam vullen. Laat iemand weer sturen zodat de lucht eruit kan.
Stap 12:
Start de motor en stuur weer van links naar rechts totdat er geen lucht meer in het reservoir naar boven komt.
Stap 13:
Haal de auto van de steunen en klaar bent u voor nu.
Stap 14:
Ga even rijden op een parkeerterrein of iets dergelijks waar je rondjes kunt rijden. Wederom zoveel mogelijk van lock naar lock zodat je alles rondpompt.[/i][/u]
Stap 15:
Bij terugkomst het oliepijl nog eens controleren. Als het goed is is de olie lekker warm door het sturen en kun je hem bijvullen tot het streepje "HOT" op de pijlstok.
Dat was het! Klaar

Wij gaan het waarschijnlijk over een tijdje nog een keer doen omdat we tijdens het sturen met motor aan nog wat zooi voorbij zagen komen. Nu heeft de olie in ieder geval weer het vermogen om het vuil op te nemen en zwevend te houden. De rest hopen we de volgende keer er weer uit te spoelen.