Reparatie koppelstang tussen servomotor en hefboom van de wervelkleppen v.d. D5 motor.
How-To in 4 delen, i.v.m. uploaden van foto's etc.
Deel 1/4:
Zover ik weet bestaan er 2 uitvoeringsvormen:
- versie 1 heeft een koppelstang met aan de wervelklepzijde een kogel (en dus een kom aan de hefboom), met aan servomotorzijde een oog.
- versie 2 heeft een koppelstang met aan weerszijden een oog. (foto Koppelstang). (en dus een kogel aan de hefboom).
Van beide versies is aan wervelklepzijde zowel de kogel als de kom/oog van kunststof. Dit is de oorzaak (ontwerpfout!) van het slijtageprobleem; de metalen kogel aan de servomotor slijt namelijk niet.
Voor versie 1 schijnt een Volvo reparatiesetje te bestaan. Hierover is elders op het forum het eea te vinden.
Ook over versie 2 is op het forum reeds het eea geschreven: Van noodrepartie met paperclips tot een precisie-oplossing middels inzagen van de stang en een door de kogel te boren pennetje. Helaas zonder opvolging of dit ook duurzaam is gebleken.
Ik heb een alternatieve oplossing met een boutje bedacht, die ik hieronder zal beschrijven. Mocht dit niet duurzaam blijken, Heb ik nog een plan B, maar daar hebben we het nu (nog) niet over.
Er vanuit gaande dat je nu toch tegen en dure vervanging van de wervelkleppen aan kijkt, kun je gemakkelijk zelf wat proberen; je kunt niet verliezen, alleen maar winnen. Toch vermeld ik voor de volledigheid dat onderstaand omschreven handelingen een weergave zijn van mijn eigen poging een reparatie uit te voeren. Elke poging deze handelingen geheel of gedeeltelijk na te bootsen, dan wel uit te voeren, geschiedt geheel voor eigen rekening en risico van de lezer / na-aper. Schrijver dezes aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor mogelijke reële of denkbare directe of indirecte schade in welke vorm dan ook. M.a.w.: Don’t try this at home, work or anywhere else….
Er is heel weinig manoeuvreerruimte. Niet alleen lastig om in te werken, maar ook om dit goed zichtbaar te maken op foto’s. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Bij vragen of onduidelijkheden hoor ik het graag.
Benodigdheden:
- Zeskantboutje met boorpunt, diam 3,5mm x 13mm. (Gamma, foto: Bout-met-boorpunt)
- (Kraal)ring, daim 13 x 4mm (Gamma, foto: Kraalring) (gewone 4mm ring buitendiam te klein)
- Dremel met flexibele as. (die moet je dan natuurlijk maar net hebben, maar vergeleken met een wervelklepvervanging…)
- Dremel Kogelfrees diam 2mm en diam 3 mm.
- Schroef M3, of ander stukje rond metaal diam 3mm, lengte max 30mm.
- Punttang.
- Geduld en Zorgvuldigheid