How too (wervelklep)

 
 
 
 
 
sannepit
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 06.11.2012 - 12:12  ·  #16
Hahahaha, nou dat sluit dat in ieder geval uit :lol: :lol: :lol:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 06.11.2012 - 18:43  ·  #17
Quote door Arjanmijnster

kijk dat zou alles verklaren! dan zoek je jezelf een ongeluk naar iets wat je niet heb! :D


Bezigheidstherapie ? :D
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 07.11.2012 - 07:58  ·  #18
zo kun je het ook noemen :lol:
jmwentzel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 75
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 12:27  ·  #19
Hallo allen,

Om een oud topic weer even op te rakelen:

Bij mijn wagen blijft het stangetje maar losschieten waarbij een nieuw stangetje niet meer helpt. De foto's die toegevoegd zijn in de how too om het stangetje te modificeren kan ik helaas niet zien. Kan iemand mij helpen met foto's van de modificatie? Ik vind wel van alles op internet maar dat lijkt het oude wervelklepstangetje te zijn. Niet het type die ik heb. (D5, 2006)

Alvast bedankt!
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 13:18  ·  #20
perfecte timing!
Ik heb precies hetzelfde als jij: stangetje paar maand geleden vervangen, en maar zien hoe lang hij het zou houden. Paar maand dus.

Heb hem vandeweek gerepareerd, en geloof dat dit een redelijk degelijke oplossing is, foto's gemaakt voor how to, alleen nog niet aan toe gekomen op forum te zetten.
Ik kijk of ik dat er vanavond kan doen.
jmwentzel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 75
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 13:20  ·  #21
Super! :D :thumb: :thumb: :thumb:
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:03  ·  #22
Reparatie koppelstang tussen servomotor en hefboom van de wervelkleppen v.d. D5 motor.

How-To in 4 delen, i.v.m. uploaden van foto's etc.
Deel 1/4:

Zover ik weet bestaan er 2 uitvoeringsvormen:
- versie 1 heeft een koppelstang met aan de wervelklepzijde een kogel (en dus een kom aan de hefboom), met aan servomotorzijde een oog.
- versie 2 heeft een koppelstang met aan weerszijden een oog. (foto Koppelstang). (en dus een kogel aan de hefboom).



Van beide versies is aan wervelklepzijde zowel de kogel als de kom/oog van kunststof. Dit is de oorzaak (ontwerpfout!) van het slijtageprobleem; de metalen kogel aan de servomotor slijt namelijk niet.
Voor versie 1 schijnt een Volvo reparatiesetje te bestaan. Hierover is elders op het forum het eea te vinden.
Ook over versie 2 is op het forum reeds het eea geschreven: Van noodrepartie met paperclips tot een precisie-oplossing middels inzagen van de stang en een door de kogel te boren pennetje. Helaas zonder opvolging of dit ook duurzaam is gebleken.

Ik heb een alternatieve oplossing met een boutje bedacht, die ik hieronder zal beschrijven. Mocht dit niet duurzaam blijken, Heb ik nog een plan B, maar daar hebben we het nu (nog) niet over.
Er vanuit gaande dat je nu toch tegen en dure vervanging van de wervelkleppen aan kijkt, kun je gemakkelijk zelf wat proberen; je kunt niet verliezen, alleen maar winnen. Toch vermeld ik voor de volledigheid dat onderstaand omschreven handelingen een weergave zijn van mijn eigen poging een reparatie uit te voeren. Elke poging deze handelingen geheel of gedeeltelijk na te bootsen, dan wel uit te voeren, geschiedt geheel voor eigen rekening en risico van de lezer / na-aper. Schrijver dezes aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor mogelijke reële of denkbare directe of indirecte schade in welke vorm dan ook. M.a.w.: Don’t try this at home, work or anywhere else….

Er is heel weinig manoeuvreerruimte. Niet alleen lastig om in te werken, maar ook om dit goed zichtbaar te maken op foto’s. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Bij vragen of onduidelijkheden hoor ik het graag.

Benodigdheden:
- Zeskantboutje met boorpunt, diam 3,5mm x 13mm. (Gamma, foto: Bout-met-boorpunt)
- (Kraal)ring, daim 13 x 4mm (Gamma, foto: Kraalring) (gewone 4mm ring buitendiam te klein)
- Dremel met flexibele as. (die moet je dan natuurlijk maar net hebben, maar vergeleken met een wervelklepvervanging…)
- Dremel Kogelfrees diam 2mm en diam 3 mm.
- Schroef M3, of ander stukje rond metaal diam 3mm, lengte max 30mm.
- Punttang.
- Geduld en Zorgvuldigheid


Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:11  ·  #23
Deel 2/4:

Voorbereidend:
Midden van de kraalring op vlakke ondergrond platslaan middels een drevel (links op de foto: Profielring_profiel-plat). T.b.v. goede insluiting van koppelstang, zonder verklemming.



Trek het hefboompje naar voren (foto: Vooraanz WK-arm-kogel), en houdt hem daar met een vinger vast bij elke bewerking die je eraan uitvoert.



Aan de linker zijde van het hefboompje zit een gat (foto: Links aanz. WK-arm) op deze foto zie je ook een rand van ca 1mm hoog. Dit gat loopt door het hart van de kogel. Diam. van het gat loopt taps toe van ca 3mm naar ca 2mm. Diepte van het gat, ca 10mm. Totale breedte van hefboom met kogel is ca 12mm. Minus het randje van 1mm blijft er dus aan de kop van de kogel nog maar ca 1mm kunststof over waardoorheen geboord moet worden om een doorlopend gat te hebben(!).

Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:15  ·  #24
Deer 3/4:

Voor het boutje is een doorlopend gat van ca 3mm nodig. Dit kun je niet boren, met een boortje want je kunt de Dremel onmogelijk recht uitgelijnd met het bestaande gat (= hartlijn v.d. kogel) krijgen. De oplossing bleek en tweetraps raket:
Trap 1: Dremel (laag toerental)
Midden op de kop van de kogel een zo diep mogelijk gat boren met een kogelfreesje van ca2mm. Zo nauwkeurig mogelijk in het midden, en langs de hartlijn van de kogel. Door de hoek waaronder je met de Dremel uit komt, kom je daarmee naar schatting tot ca 3mm diep. Ruim dit gat op met een kogelfrees van ca 3mm (foto: Rechts Aanz Kogel_gat). Ruim ook het bestaande gat aan de linker zijde van de hefboom zo diep mogelijk op tot 3mm dia.



Trap 2: Smelten
Om het gat doorlopend op ca 3mm te krijgen een schroef M3 x 30mm nemen. Deze met een punttang vlak onder de kop goed haaks(!) vastpakken, en uiteinde verhitten met gasbrander. De verhitte schroef vervolgens van rechts, waar je ca 35mm ruimte hebt, in het gefreesde 3mm gat in de kogel steken (foto: Gat-opruimen). LET OP: niet te heet! Houd het beheerst! Als je het beheerst doet zijn er enkele herhalingen verhitten, smelten, weer verhitten, etc nodig voor je er doorheen bent, maar je voorkomt daarmee dat het gat te ruim wordt.




Het lastigste hebben we nu gehad. Eerst ff een bakkie… :happy:
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:17  ·  #25
Deel 4/4:

De volgende foto toont de te maken samenstelling (foto: Samenstelling-los): Het boutje met de kraalring steekt van rechts door het grote oog van de koppelstang.



- Het grote gat van de koppelstang van binnen lichtjes invetten, en over de kogel hangen.
- De kop van de bout met de punttang haaks vastpakken.
- Kraalring over de bout, zodanig dat de gladde/afgeronde zijde tegen de kop en het oog van de koppelstang zal komen.
- Steek de bout van rechts in het 3mm gat in de kogel.

- Druk de bout in het gat, en blijf druk uitoefenen, zodat de boorpunt en schroefdraad hun werk kunnen gaan doen, en beweeg de hefboom voorzichtig naar beneden.
- Voel voorzichtig of de bout enige mate “pakt”, en je de punttang kunt loslaten zonder dat de bout eruit valt (bij mij ging dat bij eerste poging goed).
- Indien mogelijk de punttang loslaten, en hefboom weer omhoog bewegen.
Pak de boutkop weer met de punttang vast, oefen weer druk op de bout uit, en beweeg de hefboom weer rustig naar beneden.
- Herhaal dit tot de bout geheel in het gat gedraaid is.

- Let goed op dat je de bout niet te vast draait. Het is maar enkele tienden mm plastic waarin je zit te schroeven, dus de zaak is dol voor je het weet, en dan moet je toch naar plan B.
- Let er ook op dat de koppelstang nog goed gangbaar is.
- Nu de arm naar binnen bewegen, en de koppelstang op de arm van de servomotor klikken (foto: Complete samenstelling).



Bij dit laatste leek het er bij mij op dat de bout met ring net ff achterin de cilinderkop raakten, waardoor de hefboom voor het gevoel net ff wat strak op de servomotor klikte.
Na enkele dagen heb ik gecontroleerd, en leek hier geen probleem. De ring leek achter in de kop nog nèt even te schampen aan het eind van de ingaande slag, maar m.i. absoluut geen probleem. Ben benieuwd hoe lang dit het gaat houden...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:29  ·  #26
Mooie how to. :thumb:

Toegevoegd aan "Handige Linkjes".
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:38  ·  #27
@jmwentzel, als ik mij je via je profielfoto goed herinner, had je onlangs toch een gebroken tuimelaar? Op zich al grieplig genoeg, maar jammer dat de kans toen niet gegrepen is door de garage gelijk de wervelkleppen te vervangen. hele kop lag er toch al af... :sleep:
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 15.10.2016 - 23:47  ·  #28
Quote door Bigdog

Mooie how to. :thumb:

Toegevoegd aan "Handige Linkjes".


Dank, Hans.

Foto's nu ook recht, dus top :thumb:
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Leuke

 · 
Posted: 16.10.2016 - 08:38  ·  #29
How-to, maar zou ipv die boorkopschroef een boutje-borgmoertje gebruiken. Het is in principe exact hetzelfde als dat we hier al een aantal jaren doen met die krengen, opboren naar of M3 of M4, kogel er weer opklikken en vervolgens borgen met een RVS boutje/moertje zodat de arm op de kop blijft zitten. Wij gebruiken aan weerzijde dan een RVS carosserie of plaatring.

Het rare is alleen dat bij sommige auto's M3 past en bij andere weer M4, vandaar dat wij altijd eerst opboren met een flexboor naar M3.
jmwentzel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 75
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: How too (wervelklep)

 · 
Posted: 16.10.2016 - 10:39  ·  #30
Quote door Volvomannen

@jmwentzel, als ik mij je via je profielfoto goed herinner, had je onlangs toch een gebroken tuimelaar? Op zich al grieplig genoeg, maar jammer dat de kans toen niet gegrepen is door de garage gelijk de wervelkleppen te vervangen. hele kop lag er toch al af... :sleep:


Helemaal mee eens. De boel is natuurlijk schoongemaakt maar gewoon er weer terug op gezet. Realiseerde het me ook pas later, toen het stangetje hing te bungelen. Gemiste kans helaas.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0