Beste forumleden,
Ik zoek iemand die me kan helpen om een probleem op te lossen. Ik heb een Volvo v70 Classic uit 1999 2.4t op lpg gekocht. Het was een koopje en de auto ziet er goed uit en is duidelijk onderhouden (d-riem bij 340k, remolie 20k geleden vervangen, volgende beurt bij 395k) etc.
Al voor het testrijden wist ik dat er een foutcode in zat. Tijdens het testrijden uitgelezen het was code Ecm-644a. De auto rijdt verder goed. Dus het leek me een probleem dat op te lossen was. Het enige symptoom wat ik kan merken is dat ik altijd 2 keer moet starten.
Ik heb met Vida de fault trace gedaan. Alle waardes van de VVT sensor/Nokkenas versteller stonden op 20 graden. Het advies is dan om de sensor te vervangen. Dat leek me een makkelijk klusje. Ik heb de sensor vervangen door een nieuwe, de bedrading doorgemeten (12volt) en je raadt het al; er is niets veranderd.
Nu lees ik dat er een aantal andere oorzaken kunnen zijn zoals timing of het nokkenastandwiel. Er schijn ook nog een andere sensor te zijn die er invloed op heeft.
Logisch redeneren lukt me wel, maar ik heb weinig ervaring in de autotechniek. Dat laat de mogelijkheid open dat ik bij het vervangen van de sensor iets verkeerd heb gedaan. Maar het kan natuurlijk ook dat er wel wat anders aan de hand is. Maar ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken.
Ik vind het leuk om meer te leren over hoe de Volvo werkt. Ik woon sinds een jaar op het platteland en heb de ruimte om zelf aan de auto te werken. Ik heb me dan ook voorgenomen dat ik zoveel mogelijk zelf het onderhoud en reparaties uitvoer. Maar dan moet ik ook een leren hoe het werkt.
Kortom ik zoek iemand met kennis en ervaring met Volvo’ s die wil helpen het probleem op te lossen en me daarbij wil uitleggen wat er gebeurt en waarom. Dan kan ik er wat van leren en hopelijk op termijn steeds meer zelf doen. Het zou mooi zijn als het een beetje in de buurt van Groningen is, maar een eindje rijden is ook geen straf.
Is er iemand op dit forum die me daarbij kan en wil helpen? Ik vind het geen probleem om een vergoeding te betalen. Het gaat mij er vooral om dat ik het proces meekrijg.
Groet Lennart
Ik zoek iemand die me kan helpen om een probleem op te lossen. Ik heb een Volvo v70 Classic uit 1999 2.4t op lpg gekocht. Het was een koopje en de auto ziet er goed uit en is duidelijk onderhouden (d-riem bij 340k, remolie 20k geleden vervangen, volgende beurt bij 395k) etc.
Al voor het testrijden wist ik dat er een foutcode in zat. Tijdens het testrijden uitgelezen het was code Ecm-644a. De auto rijdt verder goed. Dus het leek me een probleem dat op te lossen was. Het enige symptoom wat ik kan merken is dat ik altijd 2 keer moet starten.
Ik heb met Vida de fault trace gedaan. Alle waardes van de VVT sensor/Nokkenas versteller stonden op 20 graden. Het advies is dan om de sensor te vervangen. Dat leek me een makkelijk klusje. Ik heb de sensor vervangen door een nieuwe, de bedrading doorgemeten (12volt) en je raadt het al; er is niets veranderd.
Nu lees ik dat er een aantal andere oorzaken kunnen zijn zoals timing of het nokkenastandwiel. Er schijn ook nog een andere sensor te zijn die er invloed op heeft.
Logisch redeneren lukt me wel, maar ik heb weinig ervaring in de autotechniek. Dat laat de mogelijkheid open dat ik bij het vervangen van de sensor iets verkeerd heb gedaan. Maar het kan natuurlijk ook dat er wel wat anders aan de hand is. Maar ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken.
Ik vind het leuk om meer te leren over hoe de Volvo werkt. Ik woon sinds een jaar op het platteland en heb de ruimte om zelf aan de auto te werken. Ik heb me dan ook voorgenomen dat ik zoveel mogelijk zelf het onderhoud en reparaties uitvoer. Maar dan moet ik ook een leren hoe het werkt.
Kortom ik zoek iemand met kennis en ervaring met Volvo’ s die wil helpen het probleem op te lossen en me daarbij wil uitleggen wat er gebeurt en waarom. Dan kan ik er wat van leren en hopelijk op termijn steeds meer zelf doen. Het zou mooi zijn als het een beetje in de buurt van Groningen is, maar een eindje rijden is ook geen straf.
Is er iemand op dit forum die me daarbij kan en wil helpen? Ik vind het geen probleem om een vergoeding te betalen. Het gaat mij er vooral om dat ik het proces meekrijg.
Groet Lennart