Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

Wie kan me leren om meer te begrijpen van de auto.

 
 
 
 
 
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 13.03.2022 - 08:21  ·  #1
Beste forumleden,

Ik zoek iemand die me kan helpen om een probleem op te lossen. Ik heb een Volvo v70 Classic uit 1999 2.4t op lpg gekocht. Het was een koopje en de auto ziet er goed uit en is duidelijk onderhouden (d-riem bij 340k, remolie 20k geleden vervangen, volgende beurt bij 395k) etc.

Al voor het testrijden wist ik dat er een foutcode in zat. Tijdens het testrijden uitgelezen het was code Ecm-644a. De auto rijdt verder goed. Dus het leek me een probleem dat op te lossen was. Het enige symptoom wat ik kan merken is dat ik altijd 2 keer moet starten.

Ik heb met Vida de fault trace gedaan. Alle waardes van de VVT sensor/Nokkenas versteller stonden op 20 graden. Het advies is dan om de sensor te vervangen. Dat leek me een makkelijk klusje. Ik heb de sensor vervangen door een nieuwe, de bedrading doorgemeten (12volt) en je raadt het al; er is niets veranderd.

Nu lees ik dat er een aantal andere oorzaken kunnen zijn zoals timing of het nokkenastandwiel. Er schijn ook nog een andere sensor te zijn die er invloed op heeft.

Logisch redeneren lukt me wel, maar ik heb weinig ervaring in de autotechniek. Dat laat de mogelijkheid open dat ik bij het vervangen van de sensor iets verkeerd heb gedaan. Maar het kan natuurlijk ook dat er wel wat anders aan de hand is. Maar ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken.

Ik vind het leuk om meer te leren over hoe de Volvo werkt. Ik woon sinds een jaar op het platteland en heb de ruimte om zelf aan de auto te werken. Ik heb me dan ook voorgenomen dat ik zoveel mogelijk zelf het onderhoud en reparaties uitvoer. Maar dan moet ik ook een leren hoe het werkt.

Kortom ik zoek iemand met kennis en ervaring met Volvo’ s die wil helpen het probleem op te lossen en me daarbij wil uitleggen wat er gebeurt en waarom. Dan kan ik er wat van leren en hopelijk op termijn steeds meer zelf doen. Het zou mooi zijn als het een beetje in de buurt van Groningen is, maar een eindje rijden is ook geen straf.

Is er iemand op dit forum die me daarbij kan en wil helpen? Ik vind het geen probleem om een vergoeding te betalen. Het gaat mij er vooral om dat ik het proces meekrijg.

Groet Lennart
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1088
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 13.03.2022 - 10:10  ·  #2
Ik zou beginnen met het demonteren en reinigen van de stuurschuif van de nokkenasversteller en deze van een nieuw pakking mét zeefje voorzien.

https://www.rendcarparts.nl/vo…RD30731212

Als dat niet toereikend is zou je de stuurschuif kunnen vervangen, dat gaf bij mij uiteindelijk de oplossing.

https://www.rendcarparts.nl/vo…D31355828A
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 13.03.2022 - 10:49  ·  #3
Dank voor je bericht. Ik heb die sensor al vervangen. Ik heb t aangepast in mijn oorspronkelijk bericht.
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 14.03.2022 - 12:23  ·  #4
Even een update:

Ik heb vandaag nog eens gekeken. De stekker van de nokkenasversteller doorgemeten. Daar staat 12 volt op, de versteller is nieuw, dus dat zou moeten werken.

De nokkenasversteller is wat anders dan de nokkenassensor. Dat laat nog maar weer eens zien waarom ik hulp nodig heb van iemand die er verstand van heeft. :P

In de zoektocht naar de nokkenassensor heb ik de krukaspositiesensor (de stekker zit naast die van de nokkenassensor) ook even losgehad. Daar zat wat metaal op. Dat hoort vast niet zo? Daarna heb ik de accu 10 min los gehad en gemeten. Zowaar had ik ik andere waardes op de Adaptation Camshaft opening 1 tm 4. Dat was van korte duur. Kan ik daar wat uit afleiden?

Daarna de nokkenaspositiesensor gevonden op de achterkant van het blok. De stekker was schoon, verder zag ik er weinig bijzonders aan. Ik denk dat ik maar een nieuwe bestel om dat te proberen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4367
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 14.03.2022 - 14:17  ·  #5
Met zulke dingen altijd goed om een spuitbusje contactspray bij de hand te hebben. Als je dan toch een stekkertje loshaalt, meteen even schoonmaken, zeker in de motorruimte. Overgangsweerstand in contactjes door viezigheid, corrosie of slijtage kan rare verschijnselen geven. Niet dat ik denk dat dat hier de oplossing gaat geven, maar ik heb al eens schakelaartjes etc. volledig terug zien opleven domweg door de contactjes schoon te maken.
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 16.03.2022 - 07:35  ·  #6
Tnx voor t meedenken Bolbo!

Nog een update. Na het vervangen van de nokkenassensor krijg ik wel waarden te zien in vida. De waarden van de nokkenasversteller varieren tussen de -8 en -10. De melding blijft.

Vandaag nog wat laatste dingetjes controleren, anders vrees ik dat het toch een tripje naar de garage wordt.
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 16.03.2022 - 14:07  ·  #7
Vandaag de boel nog eens nagelopen. Ik had een pin verbogen van de nieuwe nokkenasversteller. Zonde. Maar voor de zekerheid toch de oude nokkenasversteller geinstalleerd (op dezelfde pakking) en met krokodillenklemmen aangesloten. En de melding bleef zowaar weg. Weer een wijze les, als je stekkertjes doorknipt, laat dan genoeg ruimte over om ze opnieuw te solderen.
Na een klein tripje naar de sloop, gratis een stekker met draad meegekregen. Het lijkt nu goed te gaan, nog steeds geen melding. Nu eens een paar dagen afwachten en kijken hoe het gaat. Als t goed blijft gaan, dan nog een nieuwe pakking er op en rijden maar.... Ik hoop er op!
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Timing aangepast

 · 
Posted: 26.03.2022 - 06:22  ·  #8
Helaas bleef de code terugkomen. Ik ben met de auto naar de Combigarage in Westerbroek gegaan. Zij zijn gespecialiseerd in Volvo.
De monteur daar heeft de timing aangepast. Was een kwartiertje werk. Als ik de auto nu scan zie ik geen fouten in de ecm. Dus hopen dat t daarmee opgelost is.
Disco Daddy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 26.03.2022 - 07:11  ·  #9
Ik hoop voor je dat de melding nu weg blijft Flummox.
Merk je nu ook verschil als ie stationair draait of als je rijdt?

En voor mij het belangrijkste; mag ik vragen wat de kosten waren van het . op tijd zetten'?

Mijn ecu geeft ook 644a aan helaas..

Gr. David
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 26.03.2022 - 12:01  ·  #10
Quote
De monteur daar heeft de timing aangepast. Was een kwartiertje werk.


Weet je toevallig ook hoe hij dat gedaan heeft in deze korte tijd? De tandriempoelie t.o.v. de hydraulische versteller, waar deze op gemonteerd zit met de 3 boutjes, verdraaid?
Flummox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 21
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Hulp gezocht bij diagnose en reparatie ECM644a

 · 
Posted: 26.03.2022 - 14:08  ·  #11
Haha. Ik vrees dat het 1 uur en 15 minuten moet zijn. Wat er precies gebeurt is weet ik niet. Maar hij heeft de pulley niet helemaal los gehad. Dat zou de volgende stap zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0