Hulp gezocht, motorstoring S60 D5 2006

Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Hulp gezocht, motorstoring S60 D5 2006

· 
Posted: 06.03.2025 - 21:23  ·  #1
Hallo,

Na jaren met plezier en redelijk probleemloos gereden te hebben kreeg ik vanavond op de terugweg van werk een motorstoring.

Nu startte de Volvo de laatste tijd, met name bij koud weer, wat moeilijk. Ik vermoed(de) gloeibougies maar las dat het probleem ook één of meerdere injectoren kunnen zijn.
Helaas nu dus een motorstoring er bovenop of misschien wel als gevolg van..

Mechanisch red ik mij aardig met sleutelen maar motorisch en/of elektrisch storing zoeken ligt mij wat minder.
Mijn vraag daarom, wie weet een betrouwbaar en goed adres die mij kan helpen de juiste diagnose te stellen wat er met mijn Volvo aan de hand is? Bij voorkeur in een straal van +/-75km rondom Stadskanaal.

Volvo S60 D5
76-SX-ZF
2006
218XXX km

Groeten Mark
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Hulp gezocht, motorstoring S60 D5 2006

· 
Posted: 06.03.2025 - 22:15  ·  #2
Ik zou je Kiers erg kunnen aanraden . 33 minuutjes vanaf Stadskanaal.

Je moet de jonge Kiers hebben 😉
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 07:29  ·  #3
Je kan zelf ook de retourslangetjes van de verstuivers controleren.

Bij mijn beide D5's waren die uiteindelijk poreus met slecht starten (en een bepaald luchtje) tot gevolg.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 07:58  ·  #4
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 13:55  ·  #5
Dank heren. Voordat ik Kiers bel zal ik eens kijken of ik inderdaad de retourslangetjes kan vinden.

Nog een vraag daarover, als die slangen poreus zijn uit zich dat dan (ook) in diesel lekkage?

Dank voor de links. Er zijn een heel aantal leden die bij mij in de buurt wonen zie ik.

Als aanvulling, de melding service vereist verscheen na (ongelukkig) terugschakelen waarbij de Volvo kort 3500-4000 rpm aantikte. Stom toeval of mogelijk meer aan de hand?
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 15:16  ·  #6
Ter aanvulling, ik trek de motorkap los en zie dit. Een armpje die bevestigd hoort te zijn aan een ander armpje die het kleppendeksel in gaat.

Iemand die weet waar ik naar kijk en/of wat voor functie dit heeft?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 15:56  ·  #7
Dat armpje beweegt de wervelkleppen. De wervelkleppen zijn plastic tuimelklepjes in de inlaat die zorgen voor extra wervelingen in de inlaatlucht, wat de verbranding ten goede komt, voor zover ik weet. Ze worden ook gebruikt als smoorklepjes tijdens het regenereren van het roetfilter.
Dat hoort vast te zitten inderdaad... zo te zien is daar al eens aan geknutseld, getuige het schroefje. Als ik me niet vergis zit dat origineel met een rond kopje bevestigd. Als het armpje wat uit het blok komt is afgebroken, heb je denk ik maar 2 opties. Ofwel het armpje vastbinden in de open stand en de wervelklep als gedeactiveerd beschouwen (er zijn bepaalde forumgebruikers die dat zo hebben dacht ik) ofwel de wervelkleppen vervangen, maar dan moet dus het kleppendeksel los, de verstuivers eruit...dat is wel een klus als die vast zitten. Of misschien toch een derde optie, misschien lukt het met HEUL goed schoonmaken (remreiniger oid) en dan prutsen met 2-componenten spul, maar of dat lang houdt is maar de vraag. Ik betwijfel het, want als dat armpje is afgebroken zullen de wervelkleppen waarschijnlijk flinke weerstand geven door koolaanslag (kan je voelen door met de hand dat kleine armpje te bewegen wat uit het blok steekt) dus eigenlijk is openmaken en schoonmaken+repareren/vervangen de enige goede optie.
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 19:32  ·  #8
Bedankt voor je vlotte reactie! Het armpje in het blok kan vrij bewegen, haast zonder weerstand. Is dat normaal?

Het armpje aan de actuator beweegt niet, is ook geen beweging in te krijgen. Zal, gok ik, door software aangestuurd worden?

Rest nog de vraag, welke positie van het armpje is 'open'.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 07.03.2025 - 22:00  ·  #9
Ik woon in Veendam en kan de auto wel uitlezen met Vida voor je.

Zelf heb/had ik een Euro 3 D5 dus geen ervaring met de wervelklep, maar wel veel over gelezen dat die stangetjes los gaan zitten. Noodreparaties met een tie riempje tot nieuwe kleppen, er kwam van alles voorbij maar daar ben ik niet zo in thuis.

Bij mijn D5 had ik een verstuiver met te veel retour, dubbele van toegestaan. Test gedaan met 5 spuitjes aan slangetjes op de retour van de verstuiver. Motor laten lopen en meten hoeveel hij terug stuurt.
Verstuiver laten vervangen bij Dieseltech in Oudehaske, 255 euro toen meen ik.
Artur in Scheemda schijnt ook wel verstuivers te doen.
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 07:43  ·  #10
@Jeroen dat zou super zijn als je dat wil doen.

Het armpje zal ik eerst ook even met een tie wrapje o.i.d. vastzetten, het lijkt me namelijk niet stuk maar meer dat het boutje te klein is voor de beoogde functie.

De methode voor het meten van de retour van de verstuivers is me nu duidelijk, slim opgelost met de spuitjes! Ik heb wat huiswerk en meld me weer zodra ik wijzer ben.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 08:45  ·  #11
Dat stangetje van de wervelkleppen slijt volgens mij op dat bolletje waardoor die er uiteindelijk af valt.

Ik heb bij mijn XC90 toendertijd een ander stangetje gemonteerd welke eigenlijk bedoeld is voor RC auto's.

Het was een hoop gepriegel (vooral aan de kant van het blok) maar daarna werkte het wel weer.

Dat stangetje kwam overigens bij conrad vandaan. Ik zal even kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: https://www.conrad.nl/nl/p/reely-538056-reserveonderdeel-draagarmen-achter-boven-1301698.html
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 10:15  ·  #12
Stuur maar even een PB Mark :) Ik werk alleen late diensten dus vandaag en morgen tot 13:00 thuis, maandag en dinsdag vrij.
Als je je laptop mee neemt zet ik Vida er ook direct op voor je.

Deze kabel bestellen en je bent compleet:
https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 21:26  ·  #13
@M95, dat is geniaal! Heb het vanmorgen á la Mc Guyver gerepareerd met een tyrap en een elastiekje maar moet je tip zeker gaan testen.

Toeval of niet; vanmiddag was m'n "motor management service vereist" melding verdwenen en is tot dusver niet teruggekomen.

@Jeroen een laptop heb ik helaas niet dus software overzetten word lastig. Desondanks bedankt voor het aanbod en de link.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 07:31  ·  #14
De eerste jaren heb ik met mijn D5 ook met een los stangetje rondgereden, dus zonder werkende wervelkleppen.
Totdat het klepdeksel er een keer af moest voor een andere injector. Toen is er ook een nieuwe wervelklep ingekomen met dito stangetje.
Nu had ik laatst wel weer een brandend motorstoringslampje en ik zag dat het armpje weer los was geschoten.
Verder geen andere loop, moeilijker starten of wat dan ook.
Het armpje heb ik met een dus ijzerdraadje vastgezet.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 11:09  ·  #15
Quote door Sjoemie_himself
@M95, dat is geniaal! Heb het vanmorgen á la Mc Guyver gerepareerd met een tyrap en een elastiekje maar moet je tip zeker gaan testen.

Toeval of niet; vanmiddag was m'n "motor management service vereist" melding verdwenen en is tot dusver niet teruggekomen.

Ik heb het niet bedacht maar toendertijd gelezen op het forum of als tip gekregen o.i.d.

Voorheen ook wel eens die foutmelding gehad maar na het vervangende armpje niet meer gezien.

Selected quotes for multi-quoting:   0