Hulp met aansluiten Trailer module (TRM), verlichting werkt niet.

Volvo S40 2004

volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

Hulp met aansluiten Trailer module (TRM), verlichting werkt niet.

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:12  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Een tijdje geleden een trekhaak onder mijn S40 gebouwd. Het is een 2dehands vaste trekhaak met originele 7 polige kabelboom en trailer module van Volvo.

Het volgende is het probleem. De verlichting werkt niet op de aanhanger / fietsenrek, in ieder geval niet volledig.

De software zou goed moeten zijn. Samen met Obbe van Volvotune heb ik de verschillende versies geprobeerd maar dit bracht helaas geen verschil. Op dit moment is de basis software geladen voor de 7 polige versie, alle verlichting zou hiermee moeten werken.

VIDA geeft de volgende foutcodes. Deze codes komen ook meteen weer terug na het wissen.

- CEM-DE23 Communicatie met TRM-regeleenheid Signaal ontbreekt.
- TRM-E003 Configuratiestoring Onjuiste confguratie

Wat heb ik al uitgesloten:

- Kabelboom vanaf trailermodule naar stekkerdoos doorgemeten, allemaal goed.
- Onderdeelnummers gecontroleerd (geen zekerheid bij demontage bedrijf dat het ook echt van een S40 af kwam). Alle onderdeelnummers zijn geschikt voor mijn S40.
- Breuk in canbus kabel vrijwel onmogelijk aangezien deze altijd bij de originele kabelboom vast gebonden heeft gezeten.
- Zekeringen allemaal gecheckt en gewisseld (ook de 40A zekering onder de motorkap)

Via Autocommunicatie in VIDA en dan bij parameters heb ik gekeken naar de waardes van de Trailer module.

- Spanning is goed
- Trailer aangesloten gaat aan of uit afhankelijk of er iets aangesloten zit van aanhanger of fietsenrek
- Bij remlicht induwen zegt VIDA remsignaal aan, remlicht links & rechts aan. Bij het niet induwen staan deze 3 op uit.
- Bij knipperlicht links & rechts staat uitgeschakeld?

Wanneer ik mijn rempedaal indruk gaat op de aanhanger aan de rechterkant het remlicht branden + de stadsverlichting. Dit is het enige licht dat zichtbaar wordt op de aanhanger.

De auto ziet dus wel degelijk dat er een aanhanger achter hangt alleen komt de verlichting niet goed door. Hoop dat iemand tips heeft waar ik nog meer naar zou kunnen kijken. Het enige waar ik over twijfel is of een 2dehands TRM wel werkt in een andere auto als deze al eens gebruikt is, hierop kon Obbe helaas mij ook geen antwoord geven. Misschien of iemand van hier dit weet?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Hulp met aansluiten Trailer module (TRM), verlichting werkt niet.

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:15  ·  #2
Het staat toch eigenlijk al in de mogelijke oorzaak vd cem foutcode?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:23  ·  #3
Welke van de opties bedoel je dan?

- Geen voeding naar de aanhangereenheid (TRM). Die is uitgesloten, VIDA geeft netjes als voedingsspaning volgens mij was het rond de 13.5 Volt
- Breuk in de massakabel naar de aanhangereenheid (TRM) Doorgemeten, ook goed
- Contactweerstand in de aansluitingen Alle aansluitingen zijn schoongemaakt
- Breuk in de bedrading van het CAN-lagesnelheidsnetwerk naar de aanhangereenheid (TRM) Lijkt mij ook uitgesloten aangezien bij de paratmeters in VIDA zichtbaar is dat de TRM signalen binnen krijgt
- De aanhangereenheid (TRM) is niet geschikt voor deze auto (het is bijvoorbeeld een gebruikte regeleenheid met andere software/hardware) Lijkt mij ook niet een probleem. De kabelboom en TRM komen van dezelfde auto af. Wel van bouwjaar 2010 maar er is maar 1 software pakket in VIDA wat de 7 polige TRM activeert, hetzelfde voor alle bouwjaren.

Het lijkt mij niet dat de TRM zo slim is dat deze ook nog gekoppeld is aan VIN nummer van een auto? De sloperijen verkopen ook TRM's volop dus lijkt met sterk dat deze niet in een andere Volvo gebruikt kunnen worden dan de oorspronkelijke.

Wat ik heel apart vind is dat 1 kant van de verlichting aan gaat op de aanhanger bij het induwen van rempedaal. Aanhanger verlichting is in orde, hier zit het probleem niet.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:35  ·  #4
Ik denk zelf aan de hand van t verhaal dat de trm niet geschikt is. Of stuk is.

Maar ik zou het allemaal zelf even moeten zien en meten.

Wat zegt Obbe er nu van dan? Welke kant denkt hij op?

Heb je al eens een andere verbruiker eraan gehad?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:48  ·  #5
Obbe heeft niet echt veel ervaring met hoe een TRM in zijn werking gaat dus kon mij ook niet verder helpen. Hij is er van overtuigd dat de software de juiste is voor een 7 polige-kabelboom.

Ik heb ook al zitten denken dat misschien de pinnen van de kabels naar de stekkerdoos verkeerd zitten aangesloten maar dit verklaart de storing niet.

Geen andere verbruiker eraan gehad maar het fietsenrek heeft deze week al op 4 verschillende auto's gezeten waar het wel perfect op werkt.

Mijn gedachte gaan op dit moment ook uit naar een kapotte TRM. Ik hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven of een al gebruikte TRM ook gaat werken voordat ik er 1 ga halen bij de sloop. Iets anders waar ik helaas geen antwoord op internet op heb kunnen vinden is de volgende vraag. Wordt de software alleen in de CEM geladen en stuurt deze signalen naar de TRM of wordt er ook iets met software gedaan in de TRM wat afhankelijk is van VIN nummer?

Misschien dat iemand een idee heeft waarom bij het remmen aan de rechterkant de verlichting gaat branden op het fietsenrek? Verder werkt er niets.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:53  ·  #6
Heb je de originele beschrijving er al eens bij gehad? Moeten er nog zekeringen of relais ergens geplaatst worden?

Tijd geleden dat ik zon trekhaak gemonteerd heb 😬
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2018 - 20:58  ·  #7
Heb inderdaad ook al in de originele beschrijving gekeken. De 40A zekering onder de motorkap zat er al want deze wordt gedeeld met de parkeersensoren. Voor de zekerheid nog een nieuwe zekering ingezet maar dit bracht geen verschil. De 15A zekering op de TRM zelf ook vervangen door een nieuwe maar geen verschil.

https://accessories.volvocars…./nl-nl/S40(04-)/2004
https://accessories.volvocars…./nl-nl/S40(04-)/2004

Ik kan op internet genoeg mensen vinden die een nieuwe module hebben ingebouwd maar vrijwel niemand met een gebruikte TRM. Ik was met een Duitser ingesprek en hij had op zijn V50 ook achteraf een originele Volvo TRM geplaatst welke uit een demontage auto kwam. Ik zou dus denken dat een gebruikte module moet kunnen maar zeker weten doe ik het niet. Hij kon helaas niet meer terugvinden welk sofwarenummer hij had geladen.

https://www.motor-talk.de/foru…page=1#top De post van Cport89 op 27 december 2016 19:41:24
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 27.05.2018 - 00:24  ·  #8
Ik heb ook al zitten denken dat misschien de pinnen van de kabels naar de stekkerdoos verkeerd zitten aangesloten maar dit verklaart de storing niet.

Je gaat ervanuit dat de foutmelding exact weergeeft wat er aan de hand is. Ik lees de melding meer als "de signalen van de TPM kloppen niet"
Ik zou dit gewoon van begin tot einde controleren.
Wanneer bijvoorbeeld de massadraad niet (goed) aangesloten is komt de stroom van het remlicht via de plusdraad van de stadsverlichting terug omdat deze niet onder spanning staat. De stadsverlichting gaat dan ten onrechte branden en de module raakt in de war. Er hoort immers geen stroom binnen de komen op de uitgaande draad naar de stadsverlichting.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.05.2018 - 06:57  ·  #9
Moet erbij de montage van de TRM niet zo'n hele kleine zekering achterin de relaiskast worden bijgeplaatst ?
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 27.05.2018 - 08:48  ·  #10
...
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 27.05.2018 - 09:37  ·  #11
Wat is het artikelnummer van de TRM?
Wellicht is hij niet voor de V40 geschikt.

En om je andere vraag te beantwoorden.
Ik heb in mijn XC90 een gebruikte TRM geplaatst.
Maar die heb ik zelf uit een XC90 gehaald en het artikelnummer gecontroleerd.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.05.2018 - 17:14  ·  #12
Allen hartelijk bedankt voor jullie antwoorden, wordt erg gewaardeerd!

@Vogel & JOv70BI Zal de pin layout nog een keer goed controleren of deze overeenkomt met hoe het nu is aangesloten.

@Dirk342 De zekeringen waarvan ze in de inbouwhandleiding staan zijn gecontroleerd. Je hebt het over de relaiskast achterin, zit deze in de kofferbak dan? Kan zo snel niets vinden.

@Plein69 Het onderdeelnummer van de TRM is: 8698475. Deze zou de goede moeten zijn. Goed om te weten dat een gebruikte TRM plaatsen dus wel zou moeten kunnen. Ik ben wel benieuwd welke software jij hebt laten laden in je XC90. Heb je toevallig hier nog een softwarenummer van?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.05.2018 - 06:21  ·  #13
Excuus, ik was niet helemaal duidelijk zie ik nu. Moet er bij de S40 geen zekering bij worden geplaatst in de CEM module ?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 28.05.2018 - 07:50  ·  #14
Weet het nummer zo even niet uit mijn hoofd.
Zit ook in het buitenland voor mijn werk.

Maar de software van de XC90 zal anders zijn dan de Ford S40.
Kan zo niet achterhalen welk bouwjaar je hebt maar je moet toch enkele zekeringen bijplaatsen.
https://accessories.volvocars…./nl-be/S40(04-)/2004

Software zou moeten zijn:
8698479
Bron: https://accessories.volvocars.com/en-ru/S40(04-)/Accessories/Document/VCC-454311/2005/2.4/Manual

Inbouw en pinbezetting kabelset:
https://accessories.volvocars…./en-ru/S40(04-)/2005/2.4/Manual
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.05.2018 - 13:21  ·  #15
Vanochtend even gekeken naar jullie tips.

De stekkers zitten goed aangesloten, geen twijfel over mogelijk.
Gekeken of er nog zekeringen bij moesten in de CEM, dit is niet het geval. De zekering voor de spanning voor de kofferbak was ook in orde.

Toe net even het fietsenrek van opa eraan gehangen. Bij het induwen van het rempedaal gaan op de fietsendrager beide remlichten branden. De remlichten lijken dus goed te werken. De richtingaanwijzers en stadsverlichting werken niet. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Met de kabelboom naar de achterklep is in het verleden al "gehobbyd". Zou het kunnen dat wanneer hier ergens bijvoorbeeld een slechte verbinding zit de verlichting op de fietsendrager ook niet goed werkt?

Selected quotes for multi-quoting:   0