Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

S80 slaat soms af

 
 
 
 
 
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 121
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 12:59  ·  #16
Even een update:
Heb de hele kabelboom gestript van VVT-sensoren en de Nokkanassensor. En wat schetst mijn verbazing en ook enigzins tot mijn opluchting:
Open kabel aders!!! De vorige monteur had dus nieuwe VVT solenoids geplaatst met nieuwe kabels. Netjes is het dus niet gegaan.



You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 16:24  ·  #17
Wat slecht zeg, maar knap en fijn dat je het gevonden hebt!
Is hiermee de storing verholpen?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 16:34  ·  #18
Inderdaad, knap gevonden!
Toch jammer dat ze (bij mijn weten) nog steeds geen machientje hebben uitgevonden voor kabels die je aangeeft waar de beschadiging zit (net zoals de rooktest voor slangen...). Stroom zou je misschien kunnen meten middels het elektromagnetisch veld dat het veroorzaakt (maar er loopt geen stroom als de kabel beschadigd is...) maar spanning kan je niet meten zonder contact met de eigenlijke geleider binnenin toch?
Ik heb hier thuis 1 of 2 lange kabels liggen die ergens (intern) een beschadiging hebben, waar ik wel eens een stuk vanaf knip als ik iets nodig heb (wat ik dan test op continuïteit vóór gebruik), maar ik zou niet weten hoe ik de beschadiging moet lokaliseren om gewoon het slechte stuk weg te kunnen gooien en de rest met zekerheid te gebruiken :-) Als iemand een idee heeft, let me know! Off-topic, sorry...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 16:40  ·  #19
Kan natuurlijk wel door de weerstand van de kabel te meten door hem aan beide uiteinden te pakken met een multimeter, maar dat is nogal tijdrovend.
Zo'n automatisch apparaat lijkt mij ook wel wat ja. Voor huis installaties heb je zo'n stroomzoeker, bijvoorbeeld waar de leidingen in de muur zitten, maar de stromen in een auto zijn zo laag dat dat niet gaat werken denk ik.

TS: Deze kabels zijn doorgeknipt en opnieuw verbonden of is het hele stuk draad nieuw? Wat is dat zwarte stukje draad, tape?
Ga je ze repareren of nu nieuwe trekken? Kan wel een pain in the ass zijn om die connectoren weer opnieuw te krimpen en er in te duwen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 16:44  ·  #20
Quote door Jeroen

Kan natuurlijk wel door de weerstand van de kabel te meten door hem aan beide uiteinden te pakken met een multimeter, maar dat is nogal tijdrovend.


Ja dat snap ik maar als je dan hoge/oneindige weerstand meet weet je dat de kabel is onderbroken, maar dan weet je nog niet wáár in de kabel de breuk zit, dat zou ik graag willen weten/meten (zelfs als de mantel om het koper heen nog heel is).
Je kan dan telkens een stuk afknippen en weer de weerstand/continuïteit meten van het overblijfsel, en dan kom je er wel achter wanneer je het slechte deel hebt weggeknipt, maar Murphy's law zegt dan dat de breuk natuurlijk in het laatste stukje zit :D
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 17:47  ·  #21
Plus dat zo'n kabel in allerlei onmogelijk plekken van een auto verdwijnt zodat je er niet bij kan zonder de auto bijna te strippen, ook dankzij Murphy.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 121
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 20:43  ·  #22
Thanks!

Heb bij estateservice nieuwe kabelset gekocht met de connectoren eraan. Morgen monteren.
Ook op advies van jullie paar 10m kleur kabels gekocht bij Rick Donkers (wat een parel is dat zeg).

Ik meet dan ook nog ff de hele kabel door naar de pinouts op de ECM (just to be sure).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 11.07.2024 - 21:27  ·  #23
Quote door Bolbo

Inderdaad, knap gevonden!
Toch jammer dat ze (bij mijn weten) nog steeds geen machientje hebben uitgevonden voor kabels die je aangeeft waar de beschadiging zit (net zoals de rooktest voor slangen...). Stroom zou je misschien kunnen meten middels het elektromagnetisch veld dat het veroorzaakt (maar er loopt geen stroom als de kabel beschadigd is...) maar spanning kan je niet meten zonder contact met de eigenlijke geleider binnenin toch?
Ik heb hier thuis 1 of 2 lange kabels liggen die ergens (intern) een beschadiging hebben, waar ik wel eens een stuk vanaf knip als ik iets nodig heb (wat ik dan test op continuïteit vóór gebruik), maar ik zou niet weten hoe ik de beschadiging moet lokaliseren om gewoon het slechte stuk weg te kunnen gooien en de rest met zekerheid te gebruiken :-) Als iemand een idee heeft, let me know! Off-topic, sorry...

Zonder contact met de geleider zou wel handig zijn.

Het kan inderdaad wel met de spitse puntjes van het einde van de probes van je multimeter.
Die kun je op verschillende plaatsen met beleid door de isolatie van de kabel prikken en terwijl je dat probeert eerst 40x in je eigen vingers om te achterhalen waar de breuk zit.
Voor de volledigheid eigenlijk meteen de gaatjes met wat siliconen kit oid vullen om latere problemen te voorkomen, maar dat doet niemand volgens mij. 😁

Misschien kun je ook een naald gebruiken om door de isolatie in de kabel te prikken bij bijvoorbeeld hele dunne draad, en daaraan meten.
Maar dit heb ik zelf niet geprobeerd.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 12.07.2024 - 06:48  ·  #24
Nu kan ik me vergissen maar volgens mij zou dit apparaatje kunnen helpen om een mogelijke kabelbreuk te detecteren.

https://a.aliexpress.com/_Ez9nmWj
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1056
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 12.07.2024 - 11:00  ·  #25
Met een puls echo meter kan dat als het goed is.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Voor dat geld

 · 
Posted: 12.07.2024 - 11:12  ·  #26
Lijkt het me wel een kans waard :)
Quote door Neervenj

Nu kan ik me vergissen maar volgens mij zou dit apparaatje kunnen helpen om een mogelijke kabelbreuk te detecteren.

https://a.aliexpress.com/_Ez9nmWj
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 12.07.2024 - 11:37  ·  #27
Quote door Maartjinski
Misschien kun je ook een naald gebruiken om door de isolatie in de kabel te prikken bij bijvoorbeeld hele dunne draad, en daaraan meten.
Maar dit heb ik zelf niet geprobeerd.


Heb ik wel gedaan toen ik mijn richtingaanwijzer probleem had. Met de punten van de multimeter door de isolatie heen waar de kabel op harde ondergrond ligt, en op lastige plekken met een naald en daar de multimeter weer op.
Lukt wel maar wat een gepriegel.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 12.07.2024 - 12:39  ·  #28
Quote door Klaasw

Met een puls echo meter kan dat als het goed is.


Even opgezocht, dat is een gaaf stukje techniek!
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1056
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 12.07.2024 - 20:48  ·  #29
Quote door Maartjinski

Quote door Klaasw

Met een puls echo meter kan dat als het goed is.


Even opgezocht, dat is een gaaf stukje techniek!


Zeker, voor de gemiddelde hobbyist natuurlijk zwaar overkill, maar er zijn zat toepassingen waar zo’n apparaat zijn waarde snel terugverdiend.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 121
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Hulp nodig van jullie gezamenlijke wijsheid

 · 
Posted: 14.07.2024 - 16:15  ·  #30
Volgende update:
- VVT solenoid kabels vervangen.
- Een van de nokkenasssensor behuizingen (mijn s80 heeft er twee aan de bestuurderskant) is de plastic behuizing gebarsten.
Geen issue --> twee nieuwe besteld bij estateservices. Plastic zal wel uitgehard zijn na 21 jaar.
- Echter ik zag ook een wonky connector naar de krukassensor. Dus die wil ik ook vervangen. Heb ff verder die krukassesnor en zijn plastic behuizing bekenen en die is gebarsten. Nu zit het allemaal wel, maar ben nu toch bezig en wil die dan ook maar vervangen.

ECHTER: zit de achterste inbusbout die de plastic behuizing op het blok fixeert geblokt door aluminium uitsteeksel van de automaatbak behuizing.
ARGGHHHH.

Iemand een tip?

Thanks

De beelden. Gaat dus om plastic behuizing nr. 12 9partno.: 30637803 | 30637089


 
Selected quotes for multi-quoting:   0