Hulp: V70 R-design, stotterende turbo?

stotterende turbo?

Caennanu
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Hulp: V70 R-design, stotterende turbo?

· 
Posted: 05.02.2025 - 15:11  ·  #1
Beste,

Sinds vandaag lid, en sinds kort volvo eigenaar, met een reden en dat is de volgende vraag.

Sinds een maandje of 3 troste eigenaar van een V70 R-design uit 2011 (P2?).
Mijn eerste turbo auto, en mijn keuze hierop is gevallen omdat ik het vermogen nodig heb om een paardentrailer comfortabel te kunnen trekken.

Gekocht met bijna 300.000 op de teller, maar volvo's zijn betrouwbaar dus zou geen issue moeten zijn.
Na aanschaf gelijk een aantal mankementen ontdekt, maar tot op heden niks wat ik niet zelf op heb kunnen lossen.
(pakking kleppendeksel en laadklep welke soms niet open wil.)

Nu echter een meer technisch issue, motorisch.
Na een tijdje te hebben gereden, begon ik soms een melding te krijgen op het dashboard 'gereduceerd motorvermogen'.
Vanaf dat moment trekt de auto aanzienlijk minder krachtig op, net of de turbo wordt uitgezet.

Na vervangen pen-bobine's en bougies (daar deze voorheen zwommen in olie) komt de melding minder vaak voor, maar nog steeds met regelmaat. Tijdens optrekken merk je ook dat de auto ... inhoud / stottert? zou het bijna vergelijken met een slippende koppeling. Als ik dan de melding krijg van vermindert motorvermogen, is het stotteren ook direct weg.

Het issue is in elke versnelling aanwezig, hoewel heviger voelbaar in lagere versnellingen.
Daar de kosten voor dit soort issues, zonder garantie, nogal kunnen oplopen, vroeg ik mij dus af... Herkennen andere Volvo rijders dit en is er misschien een oplossing voor?

Voor mij lijkt het alsof de turbo aan vervanging toe is. Maar misschien komen jullie met iets anders?!

Ben benieuwd!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Hulp: V70 R-design, stotterende turbo?

· 
Posted: 05.02.2025 - 15:45  ·  #2
Best begin je met de auto uitlezen, kijken of er relevante storingscodes zijn die je mogelijk in de goede richting wijzen. Idealiter doe je dat middels Volvo VIDA software (als je dat zelf [nog] niet hebt kan je daarvoor een forumlid in de buurt benaderen, zie lijstje via link in mijn signature onder) maar een andere generieke tool kan ook (motorstoringen zijn vaak gedekt door het standaard OBD2 protocol).
Kan bijv. ook aan je gasklephuis liggen, of aan de koelvloeistoftemperatuursensor. Het is goed mogelijk dat het motorvermogen door de software wordt teruggeregeld om motorschade te voorkomen, het hoeft dus niet per sé te komen door een onderdeel wat de power direct levert (lees: brandstof, ontsteking, compressie, turbo etc)
Als je zelf Volvo vida software wilt (aan te raden als je zelf wilt gaan klussen), kan je via een privebericht aan gebruiker GrunnS60 (via knop Inbox in bovenbalk) een kopietje bemachtigen. Daarmee heb je het werkplaatshandboek te pakken, maar kan je nog niet uitlezen. Daar is nog een koppelstuk voor nodig, dat heet DICE (zie marktplaats) of een recentere kloon genaamd Mongoose (AliExpress, een stuk goedkoper). Met deze vida kopie kan je wel uitlezen en resetten en sommige dingen programmeren (bijv. andere settings voor het een of ander) maar geen software laden (als je bijv. een nieuwe optie inbouwt).
McGyver
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 05.02.2025 - 17:01  ·  #3
Precies wat Bolbo al aangeeft, zorg dat je eerste een diagnose hebt voordat je met het vervangen van onderdelen begint.

Ondanks dat je nog geen diagnose hebt, doe ik een gooi naar een mogelijke oorzaak.
Aangezien je het over een V70 uit 2011 op benzine hebt, ga ik er voor het gemakt vanuit dat je een 2.5T hebt.
Deze motoren zijn heel gevoelig voor goed werkende sensoren. Ik heb mijn V70 2.5FT met 268K km onlangs uitgelezen, nadat ik een oranje motorblok-lampje op het dashbord kreeg. De oorzaak van deze melding kon een aantal oorzaken hebben. Ik ben begonnen met het vanvangen van de LMM. Het starten en de loop van de motor werd hierdoor al een stuk beter, maar een hik die ik ervaarde rond de 1800 á 1900 toeren was nog niet weg. Hierop heb ik de MAP en boost solenoïde (laten) verangen. Nu loopt de motor weer perfect.

Zo werkt de nummering van de V70 modellen:
Caennanu
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.02.2025 - 07:31  ·  #4
Excuus voor de late reactie allen. Had verwacht notificaties te ontvangen als er reacties waren.

Wat betreft storingen, heb ik alleen even snel gezien wat de garage zag. Maar dit was snel en heb ik niet aandachtig kunnen lezen. Dus dank voor de tip om even een dingetje + wat software aan te schaffen.
Heb even snel gekeken, de Dice is wel te vinden, maar die Mongoose niet? Heb je misschien een recente link?

@mcguyver
Dank voor de gooi naar een mogelijke oorzaak. Dit helpt mij wel met het maken van een logisch besluit.
Ik ben vaak prima in staat om een oorzaak en een gevolg te scheiden, voornamelijk gelimiteerd specifieke kennis.
Als voorbeeldje... als je brandstof pomp rare dingen doet, hoeft die niet perse een foutmelding te geven, maar alles wat daarna komt kan flink van slag zijn.
Vandaar dat ik eigenlijk probeer om zover mogelijk terug in de 'ketting' te gaan en te beginnen bij het begin. (hoewel een sensor vaak achter een oorzaak zit)

Ook dank voor het linkje. blijkbaar heb ik een Y285, 135. Met 2 liter benzine / turbo.

-- edit: ook een update in de originele post gezet daar het issue met stotteren ook zonder turbo 'voelbaar' is.

Selected quotes for multi-quoting:   0