hulp verwijderen parrot handsfree

MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

hulp verwijderen parrot handsfree

· 
Posted: 03.12.2022 - 21:01  ·  #1
Hallo mensen,

in mijn xc70 hangt een oude parrot 3200 LS handsfree kit waarmee je enkel kan bellen (geen muziek spelen).
Ik wil die vervangen door een bleumusic adaptor.

Vandaag ben ik begonnen met het verwijderen van de parrot maar loop vast omdat ik hier weinig van ken en een veel grondigere installatie zie dan verwacht. Ik heb wel de installatie handleiding gelezen.
Hopelijk kan iemand me helpen, morgen kan ik foto's maken waar nodig.

-Kan het zijn dat deze car kit origineel gemonteerd is in de kabelboom?
De kabeltjes van de voeding (12V batterij, 12V sleutel en aarde) lijken te verdwijnen in bundels kabel achter het stuur, die ik liever niet openknip. Ze lijken niet op een zekering gesoldeerd te zijn, zoals ik verwachtte.
Dit doet me twijfelen over wat juist bij de parrot hoort en wat bij de auto.

Van de parrot vertrekt een gele kabel met de naam 'mute' naar de voeten van de passagier. Die loopt over in een groene kabel en gaat langs de zijkant van de auto onder het tapijt helemaal naar onderaan de rechterachterlichten. Daar raak ik hem kwijt.
-Weet iemand naar welke component die kabel gaat?

Het audiosignaal van de parrot is niet met zijn stekkers aangesloten. Twee keer een paar draadjes (grijs en grijs-zwart) ervan zijn op twee paren (grijs en grijs-rood) aangesloten die onder de passagiersstoel gaan. Eén paar is daar gestekkerd in een zwart doosje van volvo, het andere paar verdwijnt onder het tapijt.
-Weet iemand waar het tweede paar kabels naartoe gaat? Kan ik die stekkers gewoon ontkoppelen of zijn ze nog nodig?

De nieuwe bleumusic adaptor gaat simpelweg achterin de radio.
Liefst haal ik dus alles van de parrot weg maar als het te goed ingebouwd is kan ik kabels onder het tapijt laten zitten.

Maarten
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: hulp verwijderen parrot handsfree

· 
Posted: 03.12.2022 - 22:04  ·  #2
Vraag drie over de audiokabels is opgelost toen ik de stekkers nog eens goed bekeek.
De parrot staat in serie tussen de radio en de luidsprekers.
Omdat de stekkers van de auto en de parrot niet overeenkomen moest dit gesoldeerd worden maar dat hebben ze enkel voor één luidspreker gedaan. Zowel de stekker van de parrot als de auto zijn dus doorgknipt en selectief gesoldeerd. Weinig professioneel vind ik.
Ik kan de soldeerverbinding terug loshalen en zoals origineel verbinden.

Dan blijft nog de vraag waar de groene 'mute' draad naar leidt. Misschien moet ik daar ook naar knip-en-plakwerk beginnen zoeken.

Maarten
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2022 - 12:16  ·  #3
De Mute draad is ook terecht.

Het gaat naar de accessory electronic module in de koffer om met pin 11 de audio van de auto te stoppen tijdens een telefoongesprek. Of dat denk ik toch a.d.h.v. vida, de handleiding van de parrot en het internet.
Ik ge de draad laten zitten voor misschien ooit een andere handsfree kit of gps.

Nu moet ik nog de aansluiting van de voedingen onder het stuur vinden.
Wie me nog wil helpen is bijna te laat :D .

Maarten
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2022 - 15:05  ·  #4
De voedingskabels zijn ook ontmaskerd.
Ze waren aan het contactslot en het benenlampje van de chauffeur gesoldeerd. Zo dicht bij de stekkers dat het leek of de draden bij de stekker hoorden.

Nu moet ik nog de parrot ontsolderen en de luidsprekerkabels herstellen.

Maarten
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2022 - 22:13  ·  #5
Alles is aangesloten, maar....
Nu werkt de basluidspreker rechtsvoor niet meer :'(. En ik heb niet gecontroleerd voor de ingreep.
Morgen kan ik testen of de luidspreker zelf hopelijk het probleem is want met de kabels zie ik niets mis.

Maarten
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.12.2022 - 23:42  ·  #6
Check de iso stekker van het Parrot systeem. Die willen bij het in elkaar klikken de pootjes wel eens naar buiten drukken, waarna geen contact. Die enorme kabelkluwen is vaak problematisch.
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2022 - 12:00  ·  #7
Doeke,
de parrot is er nu uit dus aan die stekker kan het al niet liggen. Hij zat tussen de versterker en de luidsprekers gesoldeerd aan één kabelpaar van de vier. De stekkerklemmetjes van de versterker zien er in orde uit.

Ik hoop nu dat de luidspreker gewoon kapot is. Ik heb namelijk gesoldeerd aan één van de vier kabelparen uit de versterker en maar één van de 13(?) luidsprekers doet het niet. Bij een kapotte kabel zou ik meer defecte luidsprekers verwachten.
Of is dit niet hoe de versterker werkt?

Hopelijk kan ik vanavond de luidspreker testen op weerstand en met een batterijtje.

Maarten
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.12.2022 - 23:58  ·  #8
Welk audiosysteem heb je? Als je High Performance of Premium Sound hebt, heb je ook een tweeter (en bij Premium ook een middentoner) in het deurpaneel zitten. Er komt echter maar 1 speaker draad de deur in. Dus als niets het doet, dan is de kans groot het euvel voor de deur zit, dat het niet aan de speakers ligt. Als tweeter/middentoner wel werkt en woofer niet, dan is ie stuk ;)
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2022 - 10:49  ·  #9
Gisteren heb ik met het deurpaneel eraf muziek gespeeld.
Enkel de basluidspreker doet het niet, de twee kleinere wel (premium geluid dus).
De werkende middelformaat luidspreker zit zelfs op dezelfde stekker als de kapotte bas.

Het probleem ligt dus 'gelukkig' bij die ene luidspreker en niet ergens in de kabels!

Ik zal eens naar duidelijke schade zoeken in de luidspreker of evt. condensator.
En anders moet hij maar vervangen worden.

Maarten
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 08.12.2022 - 12:36  ·  #10
Quote door MaartenS

Gisteren heb ik met het deurpaneel eraf muziek gespeeld.
Enkel de basluidspreker doet het niet, de twee kleinere wel (premium geluid dus).
De werkende middelformaat luidspreker zit zelfs op dezelfde stekker als de kapotte bas.

Het probleem ligt dus 'gelukkig' bij die ene luidspreker en niet ergens in de kabels!

Ik zal eens naar duidelijke schade zoeken in de luidspreker of evt. condensator.
En anders moet hij maar vervangen worden.

Maarten

Even contact opnemen met Volvo70V, die heeft een aantal mooie complete sets liggen maar eventueel ook delen van een set tegen normale prijzen. Hij zit in Breda.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 08.12.2022 - 17:45  ·  #11
Er zijn meerdere ‘problemen’ met deze speaker. Als je hem uit elkaar haalt is het gewoon 1 bult roest. Plots niet meer werken is vaak een breuk in de verbinding tussen de litze-draad en de spoel. Los daarvan komt er veel vocht in de korf van de magneet. Begint dan met roest op de magneten, wat kan resulteren in aanlopen tot uiteindelijk vast gaan zitten van de speaker(spoel roest vast in magneet) maar uiteindelijk drukt de roest de magneten ook los van elkaar en van de korf, waardoor behalve het niet meer werken de magneet/magneten ook los in de behuizing komen te liggen.
Ik laat deze speakers reviseren, in het begin enkel de litze-draad vernieuwen, maar helaas gaan daarna de magneten er nog aan, dus inmiddels wordt bij revisie de hele speaker uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw gecentreerd en verlijmd, en wordt de litze vernieuwd, dan gaat ie weer 10 jaar mee.
Ik heb doorlopend gereviseerde Premium voordeurspeakers liggen, maar reken er wel op dat je niet met een paar tientjes klaar bent ;)

Selected quotes for multi-quoting:   0