Goedenavond,
Hierbij een relaas en een hulpvraag m.b.t mijn V70 1.6 DrivE
Onderweg naar Kroatiƫ in Duitsland getankt en daarna lekker een hapje wezen eten, vervolgens weer achter het stuur gekropen en al vrij snel begon het uitlaatgas waarschuwingslampje te branden.
Na overleg met de ANWB besloten om de storing in Kroatiƫ er uit te laten halen dat zou qua arbeidsloon een stuk goedkoper zijn als hier in Nederland.
Nadat de storing er uit gehaald was ( helaas geen storingscode opgeschreven) kon ik zonder problemen bij de universele garage vertrekken na het betalen van omgerekend ā¬ 15,-
Helaas na een bezoek aan de lokale supermarkt bleek er iets anders aan de hand nl. de motor kwam niet meer boven de 3000 toeren, maar er ging geen lampje branden, dus terug naar de garage alwaar een regeneratie geprobeerd is , na een minuut of 10 schakelde het toerental al weer terug en was er volgens de garage niets meer aan de hand, oorzaak zou zijn dat men in Duitsland meer biodiesel toevoegt en dat de Volvo daar gevoelig voor was.
Ongeveer een week verder kwam het lampje tijdens een lange rit weer in beeld en besloot ik het er maar bij te laten omdat de ANWB immers al had aangegeven dat het ook in NL gemaakt kon worden.
Helaas de volgende dag kwam ik niet meer boven de 3000 toeren uit en dat gaat zeker in Kroatiƫ toch wel problemen geven in de bergen.
Samen met de ANWB besloten om de wagen af te slepen naar een Volvo garage 100 km verder op.
Uiteindelijk na veel communicatie pogingen met de garage en ondersteuning van de ANWB en hun Kroatische zusterorganisatie kwam de melding dat er een gescheurde turboslang was geconstateerd en dat na reparatie ook nog gekeken zou worden of de DPF/ roetfilter nog goed zou zijn.Nu heb ik een jaar geleden bij ca. 125.000 km de roetfilter al laten vervangen en nu bij 148.000 zou die dus nog niet stuk kunnen zijn volgens mijn garage.
Uiteindelijk besloten om de roetfilter niet te laten vervangen ( kosten lokaal ca. ā¬1350,-) en de wagen op transport te zetten naar Nederland. Auto kon niet binnen 48 gerepareerd worden en we moesten ons verblijf verlaten.
Uiteindelijk na lang wachten, ca. 4 weken, is de auto afgeleverd bij onze lokale garage en is er een storingscode waar men niet uitkomt.
Nu geeft hij de code P242F00 Dieselroetfilter (systeem 1) open stroomkring.
De garage geeft aan dat er met het roetfilter niets aan de hand is maar staat voor een raadsel m.b.t. de storing.
Heeft iemand hier misschien de gouden tip??
Hierbij een relaas en een hulpvraag m.b.t mijn V70 1.6 DrivE
Onderweg naar Kroatiƫ in Duitsland getankt en daarna lekker een hapje wezen eten, vervolgens weer achter het stuur gekropen en al vrij snel begon het uitlaatgas waarschuwingslampje te branden.
Na overleg met de ANWB besloten om de storing in Kroatiƫ er uit te laten halen dat zou qua arbeidsloon een stuk goedkoper zijn als hier in Nederland.
Nadat de storing er uit gehaald was ( helaas geen storingscode opgeschreven) kon ik zonder problemen bij de universele garage vertrekken na het betalen van omgerekend ā¬ 15,-
Helaas na een bezoek aan de lokale supermarkt bleek er iets anders aan de hand nl. de motor kwam niet meer boven de 3000 toeren, maar er ging geen lampje branden, dus terug naar de garage alwaar een regeneratie geprobeerd is , na een minuut of 10 schakelde het toerental al weer terug en was er volgens de garage niets meer aan de hand, oorzaak zou zijn dat men in Duitsland meer biodiesel toevoegt en dat de Volvo daar gevoelig voor was.
Ongeveer een week verder kwam het lampje tijdens een lange rit weer in beeld en besloot ik het er maar bij te laten omdat de ANWB immers al had aangegeven dat het ook in NL gemaakt kon worden.
Helaas de volgende dag kwam ik niet meer boven de 3000 toeren uit en dat gaat zeker in Kroatiƫ toch wel problemen geven in de bergen.
Samen met de ANWB besloten om de wagen af te slepen naar een Volvo garage 100 km verder op.
Uiteindelijk na veel communicatie pogingen met de garage en ondersteuning van de ANWB en hun Kroatische zusterorganisatie kwam de melding dat er een gescheurde turboslang was geconstateerd en dat na reparatie ook nog gekeken zou worden of de DPF/ roetfilter nog goed zou zijn.Nu heb ik een jaar geleden bij ca. 125.000 km de roetfilter al laten vervangen en nu bij 148.000 zou die dus nog niet stuk kunnen zijn volgens mijn garage.
Uiteindelijk besloten om de roetfilter niet te laten vervangen ( kosten lokaal ca. ā¬1350,-) en de wagen op transport te zetten naar Nederland. Auto kon niet binnen 48 gerepareerd worden en we moesten ons verblijf verlaten.
Uiteindelijk na lang wachten, ca. 4 weken, is de auto afgeleverd bij onze lokale garage en is er een storingscode waar men niet uitkomt.
Nu geeft hij de code P242F00 Dieselroetfilter (systeem 1) open stroomkring.
De garage geeft aan dat er met het roetfilter niets aan de hand is maar staat voor een raadsel m.b.t. de storing.
Heeft iemand hier misschien de gouden tip??