Oei dat is schrikken.. je had wel even mogen waarschuwen: filmpje gaat over een Hyundai.
Er wordt in het filmpje niet uitgelegd hoe waterstof wordt gemaakt. Dit groeit niet aan de boom en kost dus energie (=uitstoot) om te maken, zie hier wat Wikipedia er over zegt:
"Waterstofproductie is een proces dat over het algemeen koolwaterstoffen middels een chemische reactie omvormt tot waterstofgas. Hierbij komt het broeikasgas CO2 vrij. Waterstofgas kan ook verkregen worden middels biologische waterstofproductie in een algenbioreactor, of door het gebruik van grote hoeveelheden elektriciteit (door elektrolyse), hitte (thermolyse) of een tussenvorm (hoge-temperatuurelektrolyse). Deze methoden zijn op dit moment niet kosteneffectief voor grote hoeveelheden. Goedkope, massale productie met een duurzame oorsprong is een vereiste voor een gezonde waterstofeconomie."
Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat wij per saldo in ieder geval niet het meeste uitstoten en dat Hybride het gewoon niet helemaal is. Waterstof... Ik denk ook dat het die kant op gaat. Maar inderdaad... Alles draait om geld hier en daar wordt ik toch wel een beetje misselijk van. Ik tank tegenwoordig al LPG in Duitsland want daar is deze nu "ineens" goedkoper!
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik citeer hier Guus Kroes van NRC:
Pijnlijk ontbreekt hierbij de kritische kanttekening dat in de huidige situatie de elektrische auto helemaal geen oplossing biedt voor het klimaatprobleem: de elektrische auto stoot net zoveel CO2 uit als een gewone auto. En bij grootschalige invoering brengt hij de elektriciteitsproductie in grote problemen.
Energie komt niet uit het niets. De elektriciteit die nodig is om elektrische auto’s voort te bewegen, moet eerst worden opgewekt. Duurzame opwekking van elektriciteit (wind, zon, biomassa) zal daaraan voorlopig nog geen substantiële bijdrage kunnen leveren. Afgelopen jaar was het aandeel duurzaam geproduceerde elektriciteit in Nederland 7,5 procent, waarvan de helft wind, 4 procent is kernenergie. Maar het merendeel van de opgewekte elektriciteit komt van fossiele brandstof, voornamelijk aardgas.
Wie in Nederland elektrisch rijdt, rijdt dus voor het grootste deel op fossiele brandstoffen, net als een gewone auto.
Wat gaat er gebeuren als de elektrische auto massaal wordt ingevoerd? Heel eenvoudig: de vraag naar elektriciteit gaat exploderen. Rekent u even mee op de achterkant van mijn sigarendoos? Stel heel ruw het benodigde vermogen op 35 pk (25 kilowatt). Stel de gebruikstijd per dag op 1 uur, dan verbruikt die auto 25 kilowattuur. Doe dit maal 10 miljoen (er zijn 10 miljoen auto’s in Nederland) en je spreekt over 250 miljoen kWh per dag. Per jaar is dat circa 90 miljard kWh. Een doorsnee elektriciteitscentrale (300 MW) produceert zo’n 3 miljard kWh per jaar, dus we spreken over zo’n 30 extra centrales om de Nederlandse auto’s elektrisch te laten rijden.
Einde citaat.
Ik zal het hierbij laten. Het moge duidelijk zijn, dat waar we mee bezig zijn, grotendeels berust op bewust bedrog, door zowel de industrie als de regeringen die wereldwijd afspraken maken over energie in relatie tot milieu. Autorijden is mobiel gebruik maken van energie en moet dus de eigen energie meedragen. Willen we niet als spoortreintjes of trolleybussen over 's lands wegen voortbewegen, moeten we die energie in de vorm vaan fossiele brandstof zelf meedragen. Elektriciteit is goed voor statische gebruikers, waarbij we de CO2 uitstoot in de centrale inclusief de rendementen van centrale en transport etc. voor lief moeten nemen, niet voor mobiele toepassingen zoals onze geliefde Volvo's. Derhalve zal ik er niet snel toe overgaan, zo'n hybride V60 te gaan rijden. . . . . . alhoewel die donkerblauwe met dat lichtgekleurde halfleren interieur bij de dealer afgelopen zaterdag best aantrekkelijk stond te wezen...........
Het enige argument dat klopt op het punt dat een elektrische auto schoner is, is dat een elektriciteitscentrale de energie een stuk efficiënter op kan wekken t.o.v. een verbrandingsmotor. Maar dat was het dan ook wel.
En daarom blijf ik ook maar in de "good old S60" rijden niet in zo'n hybride bakkie met 1.6 motortje, die voorlopig alleen als V60 te koop is. En wat moet ik met een stationcar, ik heb niet eens een abonnement voor de golfclub, doe niet aan windsurfen, heb geen hond, wil alleen die koffer kwijt als ik met vakantie ga. Dan leg ik de emmer reservelampjes en rood/gele hesjes wel aan de kant.
En daarom blijf ik ook maar in de "good old S60" rijden niet in zo'n hybride bakkie met 1.6 motortje, die voorlopig alleen als V60 te koop is. En wat moet ik met een stationcar, ik heb niet eens een abonnement voor de golfclub, doe niet aan windsurfen, heb geen hond, wil alleen die koffer kwijt als ik met vakantie ga. Dan leg ik de emmer reservelampjes en rood/gele hesjes wel aan de kant.
De V60 D6 is gelukkig nog een roffel hoor! Geen 4 pitter