Quote door Trissy1979
En zelfs dit waag ik ernstig te betwijfelen Yanick. Wat denk je dat verbranding ter weeg brengt om energie op te wekken?
Ja die verbranding levert uitstoot op. De warmte die dit oplevert word echter veel efficienter gebruikt. Het argument dat elektriciteit ook moet worden opgewekt door een centrale op fossiele brandstof is dus een non-argument.
De uitstoot per kWh geleverde energie is zo veel beter dan een kleine brandstofmotor ooit zou kunnen.
Dan nog even over de capaciteit aan elektriciteitscentrales. Wanneer ga jij je elektrische auto opladen? Dat doe je 's nachts, want daltarief. Waarom is er 's nachts daltarief? Omdat er 's nachts veel te veel mensen et lampie uit doen in de woonkamers. Dus er is elektriciteit over.
Wij gaan met onze centrale bijna iedere nacht van het net af met 870MW opgesteld vermogen. Daar kun je voorlopig nog wel een paar auto's mee opladen. Het wagenpark zal geleidelijk veranderen naar elektrisch. Geloof me, de energiemaatschappijen zitten echt tot der strot in de economische malaise op dit moment. Er zullen de komende jaren vele centrales moeten sluiten. De verwachting is dat dit voor 2020 niet zal verbeteren. Die capaciteit is de komende jaren echt het probleem niet...
En toch... Elektrisch rijden heeft niet de toekomst, tenzij er betere accu's komen die milieuvriendelijk geproduceerd gaan worden.
Voorlopig zou ik inzetten op waterstof, maar met de huidige politiek heeft ook dat niet de toekomst.
Een veelbelovende ontwikkeling zou nog kunnen zijn dat centrales/windmoles 's nachts door gaan draaien om waterstof te produceren. Die kan men opslaan en gebruiken op piekmomenten. Maar daar heb je als automobilist weer niks aan.