Hybride auto's en hun toekomst

Elektrisch rijden net zo vervuilend als benzine

 
 
 
 
 
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 06.01.2014 - 14:45  ·  #31
Quote door Trissy1979

En zelfs dit waag ik ernstig te betwijfelen Yanick. ;) Wat denk je dat verbranding ter weeg brengt om energie op te wekken?


Ja die verbranding levert uitstoot op. De warmte die dit oplevert word echter veel efficienter gebruikt. Het argument dat elektriciteit ook moet worden opgewekt door een centrale op fossiele brandstof is dus een non-argument.
De uitstoot per kWh geleverde energie is zo veel beter dan een kleine brandstofmotor ooit zou kunnen.
Dan nog even over de capaciteit aan elektriciteitscentrales. Wanneer ga jij je elektrische auto opladen? Dat doe je 's nachts, want daltarief. Waarom is er 's nachts daltarief? Omdat er 's nachts veel te veel mensen et lampie uit doen in de woonkamers. Dus er is elektriciteit over.
Wij gaan met onze centrale bijna iedere nacht van het net af met 870MW opgesteld vermogen. Daar kun je voorlopig nog wel een paar auto's mee opladen. Het wagenpark zal geleidelijk veranderen naar elektrisch. Geloof me, de energiemaatschappijen zitten echt tot der strot in de economische malaise op dit moment. Er zullen de komende jaren vele centrales moeten sluiten. De verwachting is dat dit voor 2020 niet zal verbeteren. Die capaciteit is de komende jaren echt het probleem niet...
En toch... Elektrisch rijden heeft niet de toekomst, tenzij er betere accu's komen die milieuvriendelijk geproduceerd gaan worden.
Voorlopig zou ik inzetten op waterstof, maar met de huidige politiek heeft ook dat niet de toekomst.
Een veelbelovende ontwikkeling zou nog kunnen zijn dat centrales/windmoles 's nachts door gaan draaien om waterstof te produceren. Die kan men opslaan en gebruiken op piekmomenten. Maar daar heb je als automobilist weer niks aan.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 06.01.2014 - 16:07  ·  #32
Quote door WouterR

Quote door Trissy1979

En zelfs dit waag ik ernstig te betwijfelen Yanick. ;) Wat denk je dat verbranding ter weeg brengt om energie op te wekken?


Ja die verbranding levert uitstoot op. De warmte die dit oplevert word echter veel efficienter gebruikt. Het argument dat elektriciteit ook moet worden opgewekt door een centrale op fossiele brandstof is dus een non-argument.
De uitstoot per kWh geleverde energie is zo veel beter dan een kleine brandstofmotor ooit zou kunnen.
Dan nog even over de capaciteit aan elektriciteitscentrales. Wanneer ga jij je elektrische auto opladen? Dat doe je 's nachts, want daltarief. Waarom is er 's nachts daltarief? Omdat er 's nachts veel te veel mensen et lampie uit doen in de woonkamers. Dus er is elektriciteit over.
Wij gaan met onze centrale bijna iedere nacht van het net af met 870MW opgesteld vermogen. Daar kun je voorlopig nog wel een paar auto's mee opladen. Het wagenpark zal geleidelijk veranderen naar elektrisch. Geloof me, de energiemaatschappijen zitten echt tot der strot in de economische malaise op dit moment. Er zullen de komende jaren vele centrales moeten sluiten. De verwachting is dat dit voor 2020 niet zal verbeteren. Die capaciteit is de komende jaren echt het probleem niet...
En toch... Elektrisch rijden heeft niet de toekomst, tenzij er betere accu's komen die milieuvriendelijk geproduceerd gaan worden.
Voorlopig zou ik inzetten op waterstof, maar met de huidige politiek heeft ook dat niet de toekomst.
Een veelbelovende ontwikkeling zou nog kunnen zijn dat centrales/windmoles 's nachts door gaan draaien om waterstof te produceren. Die kan men opslaan en gebruiken op piekmomenten. Maar daar heb je als automobilist weer niks aan.


+1

Had ik toch nog een beetje gelijk. En idd, niet heel Nederland zal morgen elektrisch rijden. Dit forum zeker niet haha.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 06.01.2014 - 22:38  ·  #33
Hahahaaa dit forum weet ik niet maar ikke ZEKER niet! :D :D
Walter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lommel
Leeftijd: 53
Berichten: 190
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 08.01.2014 - 07:09  ·  #34
Quote door lekkerkaas

Ik ben zelf (waarschijnlijk een van de laatste gelovigen) voorstander van de PEM stack in de auto. Niet voor elk klimaat te gebruiken maar zeker imho beter toepasbaarder dan de *%$&^#&% gesubsidieerde electrische auto's en de onzekere batterij levensduur.

Zie top gear ( met vriend james may in de honda fcx clarity) in op youtube

Mocht iemand beweren dat we zo kunnen overstappen naar volledig electrisch rijden (dus niet met fuel cell) vergeet even dat we naast de extra powerplant ook nog ons volledige electrische net moeten verdubbelen/verdrievoudigen.

nogmaals: ik ben voor de waterstoftechnologie :)



Om dan Robin Williams te citeren:"one word,Hindenburg,good luck" :D :D
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 08.01.2014 - 11:09  ·  #35
Dat is nog een klein nadeeltje van waterstof ja.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 20.01.2014 - 21:38  ·  #36
Blijkbaar speelt ook Hans Wiegel met mijn gedachten:
V70S80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 61
Berichten: 66
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 20.01.2014 - 21:57  ·  #37
Mijn V70 2.4D is binnenkort ook hybride, maar dan met waterstof als toevoeging, besparing 20-30% op verbruik. Project loopt geheel volgens plan.

1) Brandstofcel gebouwd en ingebouwd en voorzien van regulator voor constante productie.
2) brandstof sensoren worden nu elektronisch aangepast.
3) Alle aanpassingen zijn extern en tasten de standaard fabrieksinstellingen niet aan. Deze worden "overruled" bij inschakeling van de installatie. Bij uitzetten zijn de standaard setting weer van toepassing.

Waterstof is schoon, cel levert ook extra zuurstof waardoor een betere verbranding plaatsvindt en als xtra meer vermogen (niet echt nodig maar leuke bijwerking)
Kosten gehele project +/- Euro 1100,00
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 20.01.2014 - 22:03  ·  #38
Ben heel benieuwd naar je ervaringen! :love: - Leuk om een lid te 'hebben' met een dergelijk project als deze! O-)
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 21.01.2014 - 13:28  ·  #39
Quote door V70S80

Mijn V70 2.4D is binnenkort ook hybride, maar dan met waterstof als toevoeging, besparing 20-30% op verbruik. Project loopt geheel volgens plan.

1) Brandstofcel gebouwd en ingebouwd en voorzien van regulator voor constante productie.
2) brandstof sensoren worden nu elektronisch aangepast.
3) Alle aanpassingen zijn extern en tasten de standaard fabrieksinstellingen niet aan. Deze worden "overruled" bij inschakeling van de installatie. Bij uitzetten zijn de standaard setting weer van toepassing.

Waterstof is schoon, cel levert ook extra zuurstof waardoor een betere verbranding plaatsvindt en als xtra meer vermogen (niet echt nodig maar leuke bijwerking)
Kosten gehele project +/- Euro 1100,00


Toch geen HHO systeem he? <_<
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 23.01.2014 - 01:51  ·  #40
Dure motorreparatie door te zuinig rijden
Tekst Bert Pennock 2 NOVEMBER 2013in Autotechniek
inShare10
Onlangs werd ik door een leasemaatschappij benaderd met de vraag of ik een techspertise wilde uitvoeren op een Audi A4 met 2.0 TFSI motor. De berijder klaagde dat er regelmatig een ‘hik’ in de motor zat. De auto was meerdere malen bij de dealer geweest, maar het probleem keerde telkens, vaak binnen twee weken, terug. De garage kwam er niet uit – en dat is niet onlogisch – want er was iets ernstigs aan de hand.
TFSI vervuild binnen een jaar?
Ik besloot de auto op te halen en onder te brengen bij een diesel-diagnosespecialist. De eigen garage had, na overleg met de importeur, de auto meerdere malen een brandstofadditief toegediend omdat de klachten leken te wijzen op vervuiling in het inlaat / injectiesysteem.
De motor zat zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was
Merkwaardig, want de auto was nog maar een jaar oud en had slechts 13.000 kilometer gereden. Na elke behandeling keerde de klacht binnen één of twee weken weer terug. Na gezamenlijk overleg besloten we het inlaatspruitstuk te demonteren. En wat we toen aantroffen overtrof onze stoutste vermoedens. De motor was intens vervuild, de EGR-klep, de inlaatkleppen en het spruitstuk zaten zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was!

Het nieuwe rijden opnieuw geïnterpreteerd
Bij mij rees de vraag hoe zo iets heeft kunnen ontstaan, wat heeft de berijder gemerkt en hoe is er met de auto gereden? Na overleg met de leasemaatschappij zocht ik contact met de berijder en vroeg hem wat er gebeurde op de momenten dat de klacht zich openbaarde. Hij vertelde het volgende: ‘ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken.
Auto begint bij 900 toeren in zesde versnelling te hikken
De auto is nu vier keer bij de dealer geweest, maar na twee weken komt de hik weer terug’. Negenhonderd toeren in zijn zes… Kennelijk moet de man de verbazing op mijn gezicht door de telefoon gezien hebben, want hij voegde er meteen aan toe dat zijn rijstijl niet bevorderlijk was voor de motorprestaties. Dat is nog zeer zacht uitgedrukt…

De rekening van doorgeslagen zuinigheid
De reden voor zijn rijstijl was dat hij zo zuinig mogelijk probeerde te rijden omdat dit bonuspunten bij de leasemaatschappij opleverde. Daarom reed hij met idioot lage toerentallen, het feit dat de motor daar voelbaar en hoorbaar tegen protesteert werd kennelijk niet geïnterpreteerd als signaal dat er een paar versnellingen terug geschakeld moest worden.
Te zuinig rijden kan gepeperde rekening opleveren
De gedachte van het nieuwe rijden is namelijk om onnodig toeren maken te voorkomen en niet om zo laag mogelijk in toeren te rijden. Een automotor rendeert niet bij lage toerentallen en zal dan ook beslist niet zuiniger rijden. Deze berijder reed op zich wel zuinig, maar dit alles werd in een klap teniet gedaan door een zeer dure reparatie.
Eindredactie: Arnold van Schepen
Tags: Audi A4 2.0 TFSI, EGR, inwendige vervuiling, Nieuwe rijden, te lage toeren, TFSI, toerental, vuilafzetting
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 23.01.2014 - 02:06  ·  #41
Godver!!! Dit is heel erg verkeerd man! :S En dan zit je nog met het probleem! Mijn vraag... Moet je dit wel willen betalen??
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 23.01.2014 - 02:41  ·  #42
Sorry, Tristan, dit is overgenomen tekst, niet van mij!
Waar het om gaat, is dat zuinig rijden veelal de pest is voor je motor. Je bezuinigt op brandstof, maar verpest je motor. Wat ik > 40 jaar geleden bij "Calorische Werktuigen" lees "motoren" op school leerde, was, dat je een motor eerder verziekt, door te weinig toeren te laten maken, dan te veel!
Komt overeen met het " nieuwe rijden" dat truckchauffeurs leren. Ga in zo kort mogelijke tijd naar de te bereiken snelheid en blijf daar. Dat wil zeggen, maak haast met optrekken, doe daar zo kort mogelijk over en gebruik je CC, om (voor een truck) 85km/h te rijden. Waarom? Omdat de tijd die gebruikt wordt voor optrekken je brandstofverbruik enorm hoog is, maar als je dat gedurende korte tijd doet, bespaar je in kilometers afgelegde afstand brandstof.
Datzelfde geldt natuurlijk voor je privé-auto. Maak korte tijd gebruik van je vermogen om een bepaalde snelheid te bereiken. Behoud die snelheid zolang mogelijk, maar doe dat niet in een te hoge versnelling, want dat is de pest voor je motor. Met andere woorden, wat je dan bespaart aan brandstof, betaal je aan reparatiekosten voor je motor.
Wij willen af en toe naar Duitsland om eens flink door te trekken, dat is uitermate gezond voor je motor. Hij is daar voor gemaakt en je zult dat ervaren in betere prestaties in het hollandse (versuffende en motorverstikkende) verkeer. Het stuk hierboven is daar een illustratie van.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 23.01.2014 - 19:56  ·  #43
Kennelijk komt dit vaker voor.
Ik weet dat er inmiddels ook al een aantal Volvo's aan ten onder is gegaan.
Zuinig rijden......., rijden met beleid lijkt mij beter.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 28.01.2014 - 17:22  ·  #44
Jep, motoren vervuilen. Af en toe de snelheid van de gassen door de motor wat omhoog jagen heeft een reinigende werking.
Daarnaast, de belasting op de draaiende delen (krukas en drijfstangen en dus ook de lagers daarvan) van je motor zijn enorm bij lage toeren. Om snelheid x te rijden is een bepaald vermogen nodig.
Het vermogen is geleverde arbeid per tijdseenheid, dit is te berekenen:
vermogen (kW) = 0,001 * koppel (nm) * toerental (rpm) * 2 * pi / 60

Wat blijkt hieruit? We kunnen twee variabelen beïnvloeden tijdens het rijden, namelijk het koppel (gaspedaal naar beneden) en toerental (schakelmoment uitstellen), beiden zullen meer vermogen leveren.

Ofwel, meer toeren is minder pedaal naar beneden voor hetzelfde vermogen. Minder pedaal naar beneden is minder brandstofmengsel/omw en dus minder kracht op de draaiende delen.
Ofwel, tijdens het optrekken doet het de motor goed om toeren te maken (tevens reinigende werking van in/uitlaattraject door hogere gassnelheid). Ik rijd dus zelf vaak vlotjes naar de snelheid die ik wil rijden, schakelend tussen 3000 en 3200 toeren (diesel). Op snelheid aangekomen zet ik em in de hoogste versnelling, MAAR, nooit in vijf beneden de 80km/u, nooit in zes beneden de 110km/u. Puur om vervuiling te voorkomen en krachten op draaiende delen binnen de perken te houden.

Verder nog een tip voor rijden in de bergen of met aanhanger minder koppel is minder belasting op de koppeling, dus tijdens het rijden in de bergen en met aanhanger kun je de koppeling sparen door toeren te draaien om het benodigde vermogen te halen. De versnellingsbak levert de benodigde trekkracht dmv overbrengingsverhoudingen ipv de koppeling.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 25.06.2014 - 21:45  ·  #45
 
Selected quotes for multi-quoting:   0