Ik persoonlijk zal de verbrandingsmotor koesteren zolang het mogelijk is!
Er gaat niets boven het gezang van een benzinemotor of het gegrom van een diesel.
Das mooi, want waterstof is prima geschikt om in een zuigermotor te verbranden. Efficiƫntie zal niet hetzelfde zijn als van een waterstofcel, maar voor de echte purist die er wat extra's voor over heeft zijn er dus ook mogelijkheden vwb waterstof. Alvast proberen?? Filmpje:
Waterstof is een van de weinige groene alternatieven waar ik een economisch haalbare oplossing zie voor het CO2 probleem. Op dit moment worden er in Nederland overal windmolens uit de grond gestampt. Het huidige aantal zal ongeveer vier keer zoveel worden willen we voldoen aan de zelf (Den Haag) opgelegde normen voor CO2 uitstoot over een jaar of tien.
Daarnaast is er de afgelopen jaren voor honderden miljoenen aan subsidies over de balk gesmeten voor zonnepanelen. Investering voor een lage energierekening noemen de zonnepaneelhouders dat, van groene aspiraties is weinig te merken bij deze mensen. Ofwel, die mensen zullen verder niet perse de groene gedachte naleven in de rest van hun doen en laten.
Probleem van al die groene energie is dat het niet geregeld is, er word aan energiebedrijven soms grof geld (160 euro/MW, kostprijs MW in normale toestand ligt rond de 40 euro) om vermogen naar beneden te regelen. DIt komt door plotselinge overschotten groene energie. De MW groene energie kost dus op dat moment 160 euro ipv ong 40 euro. Wie betaalt dat denk je?
Daarnaast kunnen we dus op dit moment NIET zonder conventionele kolen/gascentrales om deze pieken/dalen weg te regelen.
Als energie opslaan mogelijk zou worden dan is er ineens een oplossing voor dit probleem, het overschot duw je weg naar een opslagmogelijkheid. In tijden van tekorten kan je deze opslagmogelijkheden aanspreken.
Daarnaast, hang in nieuwbouwhuizen alvast CV ketels en gasfornuizen weg die geschikt zijn voor waterstof (das geen technisch probleem meer), leg waterstof geschikte gasnetwerken in nieuwbouwwijken (kost niet veel meer dan aardgasnetwerken), bouw pompstations waar we waterstof kunnen tanken. En binnen tien jaar kun je redelijk eenvoudig over naar een volledig CO2 vriendelijke samenleving.
Het vergt wat investeringen en langetermijn politiek. Het zal de langetermijnpolitiek zijn die het probleem vormt ben ik bang....