Aangespoord door Carros Magazine vandaag de discussie of elektrisch rijden toekomst heeft.
Reeds in 2009 schreef NRC al dat elektrisch rijden tot een minstens zo grote uitstoot CO2 leidt als benzine rijden. Immers de energie die wel schoon gebruikt wordt in de auto, wordt elders opgewekt met fossiele brandstoffen. De elektrische auto is gemiddeld 200 kg zwaarder, door de accu's die meegezeuld moeten worden, die energie om die extra 200 kg te verplaatsen moet aan het totale energieverbruik worden toegerekend. Voor de verwarming van een elektrische auto moet extra energie worden toegevoegd, waar bij een auto met verbrandingsmotor restwarmte van de motor wordt gebruikt.
De accu's worden gebouwd met lithium en cadmium bestanddelen, die stuk voor stuk enorm veel energie opslokken tijdens het productieproces.
Macro-economisch moet worden aangenomen, dat we de 10 miljoen auto die in Nederland rijden elektrisch zouden willen aandrijven. Er moeten dan 30 kolen- of gascentrales worden bijgebouwd, die stuk voor stuk fossiele brandstoffen moeten gebruiken, omdat we kernenergie hebben afgezworen.
Bij het transport van elektriciteit gaat energie verloren aan rendementen in koper of andere geleiders, die uiteindelijk bij het autogebruik moeten worden aangerekend. Voor het aanleggen van het distributienet voor autogebruik moet worden gedacht aan een landelijke operatie waarbij het aanleggen van een HSL of Betuwelijn kinderspel is.
Vooralsnog worden we door de industrie en onze regenten in denHaag opgewekt vooral elektrisch te gaan rijden, maar uiteindelijk is de reden voor deze opwekking niet anders dan het instant houden van een (auto)branch, wordt er geld omgezet (lees BTW-opbrengst) en spenderen we ons goed geld aan een doel, dat later zal blijken een groot bedrog is.
Reeds in 2009 schreef NRC al dat elektrisch rijden tot een minstens zo grote uitstoot CO2 leidt als benzine rijden. Immers de energie die wel schoon gebruikt wordt in de auto, wordt elders opgewekt met fossiele brandstoffen. De elektrische auto is gemiddeld 200 kg zwaarder, door de accu's die meegezeuld moeten worden, die energie om die extra 200 kg te verplaatsen moet aan het totale energieverbruik worden toegerekend. Voor de verwarming van een elektrische auto moet extra energie worden toegevoegd, waar bij een auto met verbrandingsmotor restwarmte van de motor wordt gebruikt.
De accu's worden gebouwd met lithium en cadmium bestanddelen, die stuk voor stuk enorm veel energie opslokken tijdens het productieproces.
Macro-economisch moet worden aangenomen, dat we de 10 miljoen auto die in Nederland rijden elektrisch zouden willen aandrijven. Er moeten dan 30 kolen- of gascentrales worden bijgebouwd, die stuk voor stuk fossiele brandstoffen moeten gebruiken, omdat we kernenergie hebben afgezworen.
Bij het transport van elektriciteit gaat energie verloren aan rendementen in koper of andere geleiders, die uiteindelijk bij het autogebruik moeten worden aangerekend. Voor het aanleggen van het distributienet voor autogebruik moet worden gedacht aan een landelijke operatie waarbij het aanleggen van een HSL of Betuwelijn kinderspel is.
Vooralsnog worden we door de industrie en onze regenten in denHaag opgewekt vooral elektrisch te gaan rijden, maar uiteindelijk is de reden voor deze opwekking niet anders dan het instant houden van een (auto)branch, wordt er geld omgezet (lees BTW-opbrengst) en spenderen we ons goed geld aan een doel, dat later zal blijken een groot bedrog is.