Hybride auto's en hun toekomst

Elektrisch rijden net zo vervuilend als benzine

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 22:52  ·  #1
Aangespoord door Carros Magazine vandaag de discussie of elektrisch rijden toekomst heeft.
Reeds in 2009 schreef NRC al dat elektrisch rijden tot een minstens zo grote uitstoot CO2 leidt als benzine rijden. Immers de energie die wel schoon gebruikt wordt in de auto, wordt elders opgewekt met fossiele brandstoffen. De elektrische auto is gemiddeld 200 kg zwaarder, door de accu's die meegezeuld moeten worden, die energie om die extra 200 kg te verplaatsen moet aan het totale energieverbruik worden toegerekend. Voor de verwarming van een elektrische auto moet extra energie worden toegevoegd, waar bij een auto met verbrandingsmotor restwarmte van de motor wordt gebruikt.
De accu's worden gebouwd met lithium en cadmium bestanddelen, die stuk voor stuk enorm veel energie opslokken tijdens het productieproces.
Macro-economisch moet worden aangenomen, dat we de 10 miljoen auto die in Nederland rijden elektrisch zouden willen aandrijven. Er moeten dan 30 kolen- of gascentrales worden bijgebouwd, die stuk voor stuk fossiele brandstoffen moeten gebruiken, omdat we kernenergie hebben afgezworen.
Bij het transport van elektriciteit gaat energie verloren aan rendementen in koper of andere geleiders, die uiteindelijk bij het autogebruik moeten worden aangerekend. Voor het aanleggen van het distributienet voor autogebruik moet worden gedacht aan een landelijke operatie waarbij het aanleggen van een HSL of Betuwelijn kinderspel is.
Vooralsnog worden we door de industrie en onze regenten in denHaag opgewekt vooral elektrisch te gaan rijden, maar uiteindelijk is de reden voor deze opwekking niet anders dan het instant houden van een (auto)branch, wordt er geld omgezet (lees BTW-opbrengst) en spenderen we ons goed geld aan een doel, dat later zal blijken een groot bedrog is.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:01  ·  #2
En wat te denken van al die batterijen op het moment dat er meer en meer elektrische auto's bij de demontage bedrijven terecht komen!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:10  ·  #3
Tuurlijk is het een groot fabel Folke! Je houdt er zeker werkgelegenheid mee en autorijdend Nederland gaat gewoon mee. Een episode uit Top Gear: Een Kloojota Prius en een BMW 760Li gaan de baan op. Hier gaat het niet om snelheid maar efficiëntie. In het stadsverkeer komt de Prius netjes mee. Op de snelweg maakt de Prius veel meer toeren en moet daarmee de verbrandingsmotor in werking stellen. Dit terwijl de BMW op stationair toerental in de vierde versnelling tokkelde. Dit resulteerde dat de grote BMW een verbruik genereerde dat vele malen zuiniger was dan van de Prius. Ook werd hier het verhaal over opwekking der energie verteld. Ik zeg Nederland, wordt met zijn allen eens wakker! We worden genaaid waar we bijstaan!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:13  ·  #4
Quote door tienklepper

En wat te denken van al die batterijen op het moment dat er meer en meer elektrische auto's bij de demontage bedrijven terecht komen!


Die accu's... Ze hebben het predicaat tot het eeuwige leven Jurgen! :sick: :sick:
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:20  ·  #5
Tris, was dat niet een M3 bij top gear? Zo eentje met 8 cilinders die idd bij nornaal gebruik, zuiniger bleek dan de Prius.
Dan zijn er nog automobilisten die hybrides rijden, maar een rijstijl hebben die het verbruik op zijn zachtst gezegd niet ten goede komen... :sick: :police:

En het eeuwige leven... dat bestaat niet. Waarschijnlijk gaan die batterijen langer door het leven als chemisch afval, dan dat ze door het leven gaan als daadwerkelijke batterijen.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:28  ·  #6
Mijn opa zei altijd: de hele wereld draait maar om 1 ding: geld.

Klopt nog steeds als een bus. Ik ken zeer weinig mensen die enkel en alleen puur vanuit ideologie hun handelen laten bepalen, including myself. Als het puntje bij het paaltje komt, kiest iedereen voor... geld. Dit geldt zeker voor overheidsinstellingen. Achterliggende agenda's, lobby, invloed bedrijfsleven, lunchafspraken met collega's uit het buitenland, het heeft allemaal een grotere invloed dan ideologie.
Op korte termijn zullen bovenstaande invloeden zorgen voor een toename in elecriek rijden, plus het individuele belang van de (lease)rijder: belastingvoordeel, prijs per km, dus...juist, geld.
Op lange termijn visie heb ik de overheid nog niet vaak kunnen betrappen. De problematiek die je schetst lijkt mij juist, maar.. who cares? Wie dan leeft...
Wat ik mij afvraag: stel (stel) dat je elke auto op electronen kunt laten rijden, hoe komt het belasting geld dan binnen? Wordt het tarief op elektriciteit verhoogd, zodat je ook heel veel gaat betalen voor je kopje koffie (of een droog overhemd)?

Er is wel eens onderzoek gedaan (cradle to cradle, dus inderdaad ook de recycling van oude materialen inclusief de accu's en ook de uitstoot per km) naar het verschil in milieubelasting tussen een Landrover en een Prius. De Landrover kwam beter uit de bus. Even googlen, zal nog wel te vinden zijn.

In de tijd dat er een inruil subsidie was voor oude 'milieuvervuilende' auto's las ik een krantenartikel met een grote foto van de onderzijde van een... ja: oude Volvo 240. Hing wat olie onder, krant schreef er schande van dat de auto nog reed, maar gelukkig zouden deze milieudelicten snel naar de pers gaan en worden ingeruild voor een vers en heel milieuvriendelijk nieuw gebakje. Maar... dacht ik bij mijzelf: groeien die nieuwe auto's aan de boom? Wat kost het een uitstoot en energie om deze auto's te maken. Plus het feit dat deze nieuwerwetse gebakjes helemaal niet zo zuinig rijden als in de folder.

Het principe dat een Volvo niet wordt ingeruild, maar wordt doorgegeven van eigenaar op eigenaar spreekt me nog steeds wel aan.

En toch... zo'n hybrid V60 lijkt me ook wel wat: 283pk en 640Nm, 0-100 in 6,1 sec. Sneller dan mijn huidige T5... Oh, en nog milieuvriendelijker ook!
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:29  ·  #7
Hybrides zijn niks. Hoewel ik tegen een V60 D6 geen nee zou zeggen :D

Verder denk ik dat als je veel stadwerk doet een volledig elektrische auto beter is. En een van mijn favoriete volledig elektrische auto's is op moment toch echt de Tesla Model S. Prachtige wagen met een zeer acceptabele range. Nog steeds geen vakantieauto maar het begint er op te lijken.

Eén ding is zeker, de komende paar jaar roffelen wij gewoon verder :)
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:32  ·  #8
Ik ben zelf (waarschijnlijk een van de laatste gelovigen) voorstander van de PEM stack in de auto. Niet voor elk klimaat te gebruiken maar zeker imho beter toepasbaarder dan de *%$&^#&% gesubsidieerde electrische auto's en de onzekere batterij levensduur.

Zie top gear ( met vriend james may in de honda fcx clarity) in op youtube

Mocht iemand beweren dat we zo kunnen overstappen naar volledig electrisch rijden (dus niet met fuel cell) vergeet even dat we naast de extra powerplant ook nog ons volledige electrische net moeten verdubbelen/verdrievoudigen.

nogmaals: ik ben voor de waterstoftechnologie :)
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:36  ·  #9
Quote door lekkerkaas

Ik ben zelf (waarschijnlijk een van de laatste gelovigen) voorstander van de PEM stack in de auto. Niet voor elk klimaat te gebruiken maar zeker imho beter toepasbaarder dan de *%$&^#&% gesubsidieerde electrische auto's en de onzekere batterij levensduur.

Zie top gear ( met vriend james may in de honda fcx clarity) in op youtube

Mocht iemand beweren dat we zo kunnen overstappen naar volledig electrisch rijden (dus niet met fuel cell) vergeet even dat we naast de extra powerplant ook nog ons volledige electrische net moeten verdubbelen/verdrievoudigen.

nogmaals: ik ben voor de waterstoftechnologie :)


+1
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 02.01.2014 - 23:38  ·  #10
Nu wil ik niet beweren dat Elektrisch rijden de toekomst is. Maar een puntje in het verhaal van de TS wil ik even ontzenuwen. De gascentrale waar ik werk heeft een totaal rendement van 56%. Ik daag je uit een brandstofmotor in een auto te vinden die er aan kan tippen. In het algemeen geld hoe groter de motor hoe beter de efficiëntie. Zelfs scheepsdiesels van enkele duizenden kW's hebben moeite met 50%.
Het bijbouwen van centrales zal op de huidige energiemarkt ook meevallen. Uit et hoofd staat er ongeveer 35GW aan energie opgesteld in Nederland. Groot deel daarvan zijn moderne centrales en de oude 'kolenbakken' gaan de komende jaren allemaal dicht. Maar er staat op dit moment door import van groene stroom uit Duitsland en een economische crisis die het elektriciteitsverbruik drukt ongeveer 50% teveel energie opgesteld. Tel daarbij op 3,5GW in aanbouw en we kunnen wel even vooruit wat dat betreft.

Daarentegen: om de uitstoot van een auto te bepalen zou er inderdaad verder gekeken moeten worden dan wat er binnen een straal van 1m rond de auto gebeurt. Productie van elektriciteit, productie van de auto, delving en verwerking van grondstoffen.
Tel alles bij elkaar op en deel dit door de levensduur van de auto (in km of in jaren).
Het concept heet cradle to cradle en is allang bekend maar word in Den Haag echt niet belangrijk gevonden. Men geeft liever 50.000 subsidie weg aan een PIH die vervolgens naast me staat te tanken en met 145km/u op mn bumper hangt. Ik zeg: geen snelheidsovertreding maar milieudelict in zo'n geval ;-).

Wat ik me altijd afvraag, 10 jaar geleden reden er al concept cars rond met werkende brandstofcellen op waterstof. Zelfs op de Zeevaartschool hadden we een werkende brandstofcel staan. Daarnaast is er al een hoop geld geïnvesteerd in het ombouwen van het gasnet voor gebruik met waterstof.
Het is ook een uitkomst voor overtollige Duitse (windmolen en zonne-) energie die op de Nederlandse markt word gedumpt tegen dumpprijzen, waterstofgenerator aan en hoppa, brandstof geproduceerd van goedkope elektriciteit en men neemt een grote belasting weg op de energiemaatschappijen die met de grootst mogelijke moeite hun hoofd boven water proberen te houden. Maar dat word in Den Haag niet echt belangrijk gevonden, in plaats daarvan sluiten we een energieakkoord waarbij we beloven dat we nog meer groene energie gaan plaatsen. Internationaal beschermd natuurgebied de Noordzee word een verzamelplaats van witte paaltjes met draaiende molentjes (wel eens in de polder een geprobeerd dat idyllische boerderijtje op de foto te zetten zonder windmolen op de achtergrond?).

Ben ik tegen groene energie? Nee.
Ben ik er van overtuigd dat fossiele brandstof z'n langste tijd heeft gehad? Ja.
Ben ik het eens met de koers die word gevaren om dit te bewerkstelligen? HELL NO! Het omschakelen van 150 jaar innovatie op het gebied van fossiele brandstoffen naar een hoop nieuwe technieken die in de kinderschoenen staan vergt tijd en moet goed doordacht gebeuren. Niet door belachelijke maatregelen en al zeker niet door het beste jongetje van de klas te proberen te zijn binnen de Europese Unie.
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 03.01.2014 - 01:02  ·  #11
Ik fantaseer hier ook altijd over. Ik denk dat ze allang al ideeën hebben waarmee mensen eindeloos kunnen doorrijden zonder tussenstop, maar dat is mijn idee. Ze doen het alleen niet, omdat het inderdaad alleen om geld draait in de wereld. Zo verkopen ze geen olie meer. Gewoon stapje voor stapje een kleine verbetering, zodat mensen auto's en andere apparaten blijven kopen.
Twee jaar geleden las ik een nieuwsbericht over een accu/batterij (geen idee welke verbruiker eraan gekoppeld was) die binnen enkele seconden volledig was opgeladen en een paar dagen mee kon. Zonnepaneeltje op je auto of een aantal ''windmolentjes'' die dienen als dynamo en dan zijn de accu's zo opgeladen.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 03.01.2014 - 08:37  ·  #12
Zolang men er van uit gaat dat de electriciteitsnet voor het hybride rijden of volstroom rijden uit fossiele brandstofgeneratoren moet komen zal het niets worden.

Groene energie heeft tot nu toe de makkelijke oplossingen gebruikt, zon en wind. Getijde-energie staat nog in de kinderschoenen, maar heeft wel een grote potentie. Verder kijkend blijft aardwarmte over, de investeringen zijn erg hoog en de gebruiksduur erg onbekend. Boren naar 2000m. kan prima. Hoe de buizen voor. Het warmtetransport zich zo diep gedragen op de lange termijn?

Waterstof generatoren zijn er, ze werken, maar de te transporteren massa (Waterstof) is een lastige. Gaat het om een aggregaat in een auto, dan moet de gasleiding crash bestendig zijn, gaat het om op Waterstof rijdende auto's dan moeten transportleiding, tankstation, autotransport, en leidingen bijzonder veilig uitgevoerd worden. Vooral gebruikers fouten zullen hier gevaarlijke situaties opleveren.

Blijft er een acceptabele vorm over.Kernenergie. Ja, het staat er echt en nee, ik ben niet gek geworden.

Natuurlijk is het afvalprobleem een serieus onderwerp van discussie, echter zijn de voordelen voor het elektrisch rijden groot. Met een kleine hoeveelheid startmateriaal een berg energie opwekken. Dat is wat nodig is aan de energie leverende kant.

Deel twee is de energieopslagkant. Betere accu's, maar daar heb ik me (nog) niet in verdiept.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 03.01.2014 - 08:56  ·  #13
Een vader van een klasgenootje van mijn dochter werkt bij een bergingsbedrijf en op het moment dat het kouder wordt, zijn het voornamelijk 'falende batterijen' die opgeladen worden! Hij is dan ook niet te spreken over de betrouwbaarheid!
Zo zorgen ze ook voor werkgelegenheid... O-) :D
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 03.01.2014 - 09:57  ·  #14
De toekomst zullen auto's die op waterstof rijden worden, autofabrikanten zijn hiermee veel aan het ontwikkelen. Honda heeft al enkele productieauto's die op waterstof rijden, net als Hyundai. Toyota, BMW etc. zijn nog aan het experimenten.

Het voordeel van waterstof is dat de uitstoot altijd 0 is, je stoot waterdampen uit. Hele grote aanpassingen op motorisch gebied zullen niet nodig zijn & bij de pomp tank je gewoon & ben je binnen 5 min. weer vertrokken voor de volgende 600km.

Een combinatie van waterstof + elektrisch rijden zou ook mogelijk zijn, maar zoals hier al gezegd word zijn die accu's niet zo milieuvriendelijk om te produceren. En de levensduur zal ook niet al te lang zijn.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hybride auto's en hun toekomst

 · 
Posted: 03.01.2014 - 19:32  ·  #15
...en hoe wordt al die waterstof dan gemaakt? Kost ook weer energie lijkt me.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0