Iemand een idee wat het "lensje" op een een achteruitrijspiegel is bij een XC70 bj 2008

Armoderos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Iemand een idee wat het "lensje" op een een achteruitrijspiegel is bij een XC70 bj 2008

· 
Posted: 17.11.2018 - 18:43  ·  #1
Beste Volvo-genoten,

Vandaag viel me op dat er op mijn achteruitrijspiegel een soort lens of inkeeping is (geen idee hoe uit te leggen).
Ik heb er een foto van gemaakt omdat ik gewoon heel nieuwsgierig ben wat het is.

Heeft iemand een idee wat dit is en waar het voor dient. In het gebruiksaanwijzingsboekje heb ik het niet kunnen vinden.
Inmiddels heb ik ook Vida en ook daarin mijn best gedaan om het te achterhalen.

Mocht iemand het weten hoor ik het graag.

Grt
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Iemand een idee wat het "lensje" op een een achteruitrijspiegel is bij een XC70 bj 2008

· 
Posted: 17.11.2018 - 19:00  ·  #2
Zal vast de sensor zijn voor het automatisch dimmen van de spiegel.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Iemand een idee wat het "lensje" op een een achteruitrijspiegel is bij een XC70 bj 2008

· 
Posted: 17.11.2018 - 19:01  ·  #3
Die zit juist aan de andere kant. Want hij dimt alleen van achterop komend verkeerd.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 19:25  ·  #4
Het is een combinatie van twee sensoren. Met de sensor aan de voorkant kijkt hij hoe donker het buiten is, en met degene aan de achterkant kijkt hij hoeveel licht van achteren komt.

Dat is meteen ook een makkelijke manier om overdag de werking van je automatisch dimmende spiegel te testen: dek met je vinger de sensor aan de voorkant af, en dan 'denkt' de spiegel dat het buiten donker is, en dat er ineens veel licht van achteren binnenkomt: als het goed is zal de spiegel nu langzaam blauwer worden en dimmen.
Armoderos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 19:45  ·  #5
hmm, dat is interessant idd. Morgen ga ik dat gelijk nakijken. Aan de voorkant is inderdaad voor het verkeer wat achter mij rijdt.
Maar die zou inderdaad zomaar voor de voorkant kunnen zijn.

Morgen weten we meer... Bedankt.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 23:27  ·  #6
regensensor voor de ruitenwissers of sensor voor automatisch dimmen van de koplamp?
Armoderos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 07:10  ·  #7
Tijdens het rijden paar keer dichtgehouden maar er veranderde niets. Iig niet op mijn achteruitrijspiegel.
En wat betrefet regensensor, deze zit toch op de voorruit?
Tenminste mijn S60 had dat ook en die was op de voorruit.

hmmm... Mijn vader heeft een Toyota uit 2018 en die heeft een optie dat groot licht aangaat als het donker is en zodra er een tegenligger wordt gedetecteerd gaat groot licht uit. Ik vond het eerst ook raar maar heb het zelf gezien. En zodoende zag ik dit sensortje op mijn spiegel gewoon uit nieuwsgierigheid.
Don
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 08:32  ·  #8
Quote door Armoderos

Tijdens het rijden paar keer dichtgehouden maar er veranderde niets. Iig niet op mijn achteruitrijspiegel.
En wat betrefet regensensor, deze zit toch op de voorruit?
Tenminste mijn S60 had dat ook en die was op de voorruit.

hmmm... Mijn vader heeft een Toyota uit 2018 en die heeft een optie dat groot licht aangaat als het donker is en zodra er een tegenligger wordt gedetecteerd gaat groot licht uit. Ik vond het eerst ook raar maar heb het zelf gezien. En zodoende zag ik dit sensortje op mijn spiegel gewoon uit nieuwsgierigheid.

Is een sensor voor het automatisch dimmen van je binnenspiegel! Heb de sensor bij mijn V50 eens kapot gehad en vervangen voor een Ali exemplaar. Probeer overdag eens hem af te dekken met een doek en eens te beschijnen met het zaklampje van je telefoon bijvoorbeeld. Zie je geen verschil? Staat ie wel aan?

Ik had toen een sensor aan de zijde van de voorruit (soortgelijk) en een sensor aan de bovenste lip van de binnenspiegel (voor lampen van je achterliggers?)

Durf niet te zeggen hoe dat nu bij mij zit.. Zal er eens op letten straks :)
Armoderos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 09:57  ·  #9
Als het al een sensor is, doet deze niet veel meer. Zowel in het donker als ook overdag bedekt zonder dat ik resultaat kon zien.

Geen idee, heb er geen last van iig was puur nieuwsgierigheid.

Selected quotes for multi-quoting:   0