na inbouw xenon koplampen: onregelmatig knipperend waarschuwingslampje "storing dimlicht"

ErikB1971
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

na inbouw xenon koplampen: onregelmatig knipperend waarschuwingslampje "storing dimlicht"

· 
Posted: 16.02.2022 - 11:04  ·  #1
het nadeel van duidelijk in de titel willen beschrijven wat er aan de hand is, is dat je in het topic zelf niet meer zoveel te zeggen hebt.
Twee weken geleden xenon ongebouwd in mijn V70 uit 2002. Na wat kunst en vliegwerk om de hoogteverstelling werkend te krijgen en het dimlicht ook te laten branden werkt het nu uitstekend. Wát een licht!
Wat er alleen nog aan schort is het volgende: op mijn dashboard krijg ik af en toe een seconde de melding dat er een storing met mijn dimlicht is, gecombineerd met het oranje alarm teken. Eerst om de 5 minuten , maar aan het einde van mijn woon werk rit soms wel een paar keer per minuut. iemand enig idee war ik dit moet zoeken / kan aanpakken?
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: na inbouw xenon koplampen: onregelmatig knipperend waarschuwingslampje "storing dimlicht"

· 
Posted: 16.02.2022 - 11:29  ·  #2
ErikB1971
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: na inbouw xenon koplampen: onregelmatig knipperend waarschuwingslampje "storing dimlicht"

· 
Posted: 16.02.2022 - 12:04  ·  #3
Quote door Noob

Klinkt alsof je ombouwset niet geheel canbus compatible is.

topic.php?t=5509&page=1

Ik ga er in duiken! dank!
ErikB1971
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 12:19  ·  #4
Het topic waar naar werd verwezen is omdat de plaatjes wat onduidelijk zijn niet meer goed te volgen, maar ik vond dez beschrijving (voor het geval iemand tzt op dit draadje komt met een vergelijkbare storing:

Wanneer u een Carlight Xenon in uw Volvo S60/V70N/S80 inbouwt en de defect lichtmelding op het dashboard wilt elimineren, dient u de volgende modificatie uit te voeren;

Xenonlampen gebruiken minder stroom dan de originele Halogeenlampen (35 Watt i.p.v. 55 Watt). Hierdoor wordt de defect lichtmelding veroorzaakt. Op dit op te lossen dient de stroom meet unit aangepast te worden die zich in de centrale regelunit bevindt.

Verwijder m.b.v. een TORX 25 schroevendraaier de afdekkap van de regelunit. Deze regelunit bevindt zich links achter het dashboard. De regelunit hoeft niet in zijn geheel verwijderd te worden.

De stroomsensor is een 5 polige shunt weerstand en bevindt zich links onder in de regelunit. Het is een 2,5 x 5 cm groot zwart plastic blokje. In veel gevallen zijn de overige shunts niet gemonteerd.

De shunt bevat 2 weerstanden; één van 0.01 Ohm tussen aansluit pin 3 & 2, en één van 0.0285 Ohm tussen aansluit pin 1 & 2. De stroom voor het dimlicht wordt gemeten tussen pin 3 en 2.

Verwijder de shunt.

Door een 2mm gat te boren in de shunt, in de tweede richel boven pin 3 wordt de shuntweerstand verhoogd van 0.01 Ohm naar 0.013 Ohm. Hierdoor detecteert de regelunit een 30% hogere waarde bij hetzelfde stroomverbruik.

Plaats de shunt terug, en controleer het resultaat door de lampen te ontsteken. De melding is verdwenen.

De shunt kost ongeveer 4€ (part nummer: 9442190)

Dits is wat jij bedoelt toch Noob?
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 13:38  ·  #5
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 19:20  ·  #6
Denk dat dit bedoelt wordt
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 19:24  ·  #7
Zou dat ook werken bij een 2006 S60 als je er led er in hebt zitten? (Wil niet het topic kapen)
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 19:27  ·  #8
Nee, gaatje boren in shunt (prima oplossing) kan alleen bij pre-facelift, want facelift heeft een hele andere CEM, volgens mij is het daar niet meer met shunts.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 19:31  ·  #9
Inderdaad in de zwarte cem geen shunts meer.
ErikB1971
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2022 - 21:18  ·  #10
Quote door bartk

Denk dat dit bedoelt wordt

ah thanks!!
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2022 - 22:09  ·  #11
Quote door VOLVOSCHEURDER

Zou dat ook werken bij een 2006 S60 als je er led er in hebt zitten? (Wil niet het topic kapen)

Dan kan je wel zo’n warning canceler monteren of een vermogensweerstand.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 19.02.2022 - 07:32  ·  #12
Quote door Noob

Quote door VOLVOSCHEURDER

Dan kan je wel zo’n warning canceler monteren of een vermogensweerstand.

Die zit er al in van Phillips. Maar heel af en toe toch storing.

Selected quotes for multi-quoting:   0