Als je hem zakelijk gaat rijden, waarbij de nadruk dus ligt op functionaliteit en veelzijdigheid ipv originaliteit, zou ik toch richting de aftermarket gaan denken.
De bestaande navigatie weer werkend krijgen kan je veel geld kosten en zelfs met de meest recente kaart van 2015 (!) is het nog steeds aanmodderen.
TomTom in bestaande behuizing kan, maar vind ik niet praktisch wanneer je hem vaak gebruikt, je moet behoorlijk voorover hangen om hem te bedienen.
Daarnaast heb je dan nog geen fatsoenlijke carkit oplossing, dan zul je de radio moeten uitbreiden met een Bluetooth module. Dat is echter altijd zonder display dus je telefoon moet in het zicht staan. Tevens overruled de carkit de radio niet dus je moet je belvolume wel aan hebben staan, anders mis je de oproepen.
Beide oplossingen werken en zijn leuk, maar wanneer de auto vooral een zakelijk karakter heeft (veel navigeren, veel bellen), zou ik toch echt naar aftermarket kijken. Dan denk ik aan een originele Volvo dubbeldin inbouwframe en een mooie CarPlay/Android Auto radio van Sony, Pioneer, Kenwood of JVC. Zo’n radio koop je vanaf een 300-350 euro en werkt gewoon heel mooi.
In de regel een 6,2 tot 7 inch touchscreen. Bluetooth carkit met alle info, dus nummers, telefoonboek, gespreksgeschiedenis etc. Bluetooth audio streaming. Naar wens DAB+. Navigeren met Google Maps(altijd up-to-date) incl gratis file omleidingen. Of bijvoorbeeld Waze, die ook Flitsmeister ondersteund. Of navigeren met Apple Kaarten.
Zelf rijd ik mijn XC70 ook zakelijk en heb ik ook een aftermarket CarPlay radio er in en ik vind het echt ideaal.
Ik denk een goed en klantvriendelijk bedrijf te zijn
en kan je helpen aan e.e.a. waarbij inbouw ook geen enkel probleem is.