Info over de S80 2.5FT gezocht...

Wie heeft ervaring met deze motor?

Volvo-Cees
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Info over de S80 2.5FT gezocht...

· 
Posted: 29.12.2013 - 15:14  ·  #1
Hallo allen,

Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met een Volvo S80 2.5 FT uit 2009 met 72000km.
Heerlijk auto met handbak in Summum uitvoering.
Het is dus een Flexifuel, je kan echter ook gewoon op alleen benzine rijden. Echter vraagt hij wat meer onderhoud, elke 10.000km moeten de filters en de olie ververst worden. Dus dat is wat vaker/kostbaarder.

Ik kan op internet weinig informatie van deze motor (is ook geleverd in de V70), dus mijn vraag;
Wie heeft ervaring met deze motor, zijn er specifieke storingen en waar ik moet op letten?

Bvd, Volvo-Cees
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Info over de S80 2.5FT gezocht...

· 
Posted: 29.12.2013 - 21:04  ·  #2
mooie moter. en dan met name de inspuittechniek/motermanagement techniek. Ik verwacht dat de moter zelf weinig zal afwijken van het standaard 2.5T blok. Misschien is het hetzelfde blok als in de Ford S-max 2.5T? zou mij niks verbazen.

Ik kan weinig specifieks melden over deze moter maar ik kan wel meer vertellen over het rijden op ethanol en de flexifuel techniek.
als de techniek gelijk is aan de Fords dan zit er een sensor in de brandstofleiding die continu 'voelt' wat de samenstelling van de brandstof is.
De ECU weet zo dus of het te maken heeft met pure benzine of met pure ethanol of met eender welke mix daar tussenin.(bv E10 in frankrijk of E85 zoals je dat in NL kan tanken bij TamOil.
Omdat pure ethanol minder energie(per massaeenheid) bevat zal je voor dezelfde luchtmassa 45% meer brandstof moeten inspuiten.
Dus ik verwacht dat de injectoren daar ook op zijn gedimensioneerd.(dus groter dan standaard benzine injectoren)
Het verbruik op ethanol zal ook naar verhouding flink hoger zijn maar goed, als de prijs per liter daar evenredig op aangepast is kan het gunstiger uitpakken.

Het fijne van E85 is dat je flink hoge boostniveau's veilig kan draaien zonder dat je bang hoeft te zijn om de moter kapot te draaien. Het is ideale turbo moter brandstof. (ik had mijn 940 turbo omgebouwd voor E85 en er een cosworth T3 turbo aangebouwd en daar draaide ik moeiteloos 1bar boost op, ruim 220pk, top speed: 247km/h...)
Het nadeel: slecht starten bij koud weer en koude moter. En ook een hoog verbruik.
Dus, als het prijstechnisch gunstig uitpakt, zomers op E85 rijden en 's winters op B rijden.

Als je toch alleen op benzine rijdt zal het met dat extra onderhoud wel los lopen. Dan zal de olie niet extreem verdunnen, iets wat op ethanol wel het geval kan zijn. Pure benzine vervuilt het filter ook minder.

Vanwege deze techniek verwacht ik dat het niet eenvoudig zal zijn om de moter te voorzien van een LPG-G3 installatie.
Volvo-Cees
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Info over de S80 2.5FT gezocht...

· 
Posted: 04.01.2014 - 16:45  ·  #3
Hij is verkocht.....
Was al meer info tegengekomen over een FT, schijnt wel mee te vallen als je alleen benzine tankt.
Je dan gewoon de normale onderhoudsintervallen hanteren..

We gaan dus verder op zoek naar een S80 2.5T handgeschakeld uit 2009 of 2010, 200 of 231 pk...
Dus als iemand nog wat te koop weet te staan, ik houd me aanbevolen!

Selected quotes for multi-quoting:   0