Inhouden bij koude motor

Lambdasonde aan het overlijden?

 
 
 
 
 
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 21.09.2018 - 13:08  ·  #1
Als ik met koude motor wegrijd dan houdt de auto de eerste paar honderd meter een beetje in, tevens zie ik dan een verbruik van 1:2 / 1:3. Na die eerste paar honderd meter loopt het weer normaal en beginnen de verbruikswaarden ook weer normaal te worden (voor Volvo begrippen that is :P ).

Ik vermoed zelf dat de lambdasonde hiervan de schuldige is (warmt dan niet direct meer op), maar voordat ik daar een andere voor haal toch even jullie gedachten hier over.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 21.09.2018 - 13:40  ·  #2
Lambda kan je uitlezen maar volgens mij werkt de lambda-regeling alleen als alles op bedrijfstemperatuur is en nog een paar andere kenmerken (toerental etc) dus lijkt mij persoonlijk stug dat het daar aan ligt.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 21.09.2018 - 14:49  ·  #3
Ik meende dat de Lambda juist een functie heeft om op te warmen zodat er bij koude motor ook mate van regeling is.
Maar goed, niet voor niks dat ik het aan de kenners vraag ;)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 21.09.2018 - 16:40  ·  #4
Lambasensor moet idd eerst opwarmen voor dat hij werkt. De door jou genoemde klacht kan maar aan 2 dingen liggen; a) tempsensor en/of b) lambdasensor
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 21.09.2018 - 17:44  ·  #5
Wat is het meest waarschijnlijk, of is dat niet te zeggen?
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 21.09.2018 - 23:58  ·  #6
Tempsensor is makkelijker te controleren omdat het een weerstand is die varieert aan de hand van de temperatuur. Deze kost volgens mij 10 a 15 euro bij een onderdelen verkoper. Een lambda daarentegen gaat gegarandeerd 150k mee en reageert daarna mogelijk langzamer. Kosten van een lambda zijn ~100 euro, afhankelijk van type.

In dit forum wordt wel het een en ander besproken over de koelvloeistof temperatuur sensor.
topic.php?t=8514


In mijn geval heb ik de de nodige sensoren vervangen maar het vervangen van de lambda en luchtmassameter gaven zeer goede resultaten als we het hebben over brandstof verbruik. Van 1:13 bij aanschaf naar 1:15 nu :) ik ben tevreden.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 22.09.2018 - 05:27  ·  #7
De KVS sensor eerst meten wat hij aangeeft, oas daarna denken om te vervangen. Als je hem vervangt dan meteen door een goede dus of origineel of een Hella. Deze auto's zijn erg gevoelig voor slechte sensoren ! Kosten zullen ergens rond de 40-45 zijn- Lambdasensor gaan standaard een 100-160 dkm mee, afhankelijk van het model en type. De standaard types eigenlijk altijd tot 120 dkm en de wat duurdere tot 160 dkm.

Als het een 10V is heeft hij geen LMM maar een IATsensor.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 22.09.2018 - 09:20  ·  #8
Hoe/wat meet je en waar zit het ding? Betreft idd een 10v

Zal straks als ik weer thuis ben het forum er ook wel eens op nakijken.

Wat betreft km’s zou het de lambada ook kunnen zijn, teller staat nu op bijna 230k.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Inhouden bij koude motor

 · 
Posted: 22.09.2018 - 13:21  ·  #9
Temp sensor zit recht onder de thermostaat. Als je het thermostaathuisje / dekseltje ziet, zit hij eronder. De stekker hangt meestal aan een beugel van de stuurpomp. Kan alleen zo snel de ohmse waarde even niet vinden helaas. Maar is wel terug te halen via internet en ik denk dat Yits (Razorx hier op het forum) het ook wel weet
 
Selected quotes for multi-quoting:   0