inhouden, stotter, pruttel

v70 2.4 140pk aut. 2001

 
 
 
 
 
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 15.10.2013 - 10:14  ·  #31
Dat klikken zegt zeker niks want bij mij klikte het ook maar toch na het vervangen ging foutmelding direct weg en motor liep direct soepel zonder te reseten of fouten verwijderen.

Maar zoals ik het al eerder heb gezegd bij mij was lampje van motorstoring aan en zoals ik hier lees heb jij dat niet. Dus eerst ff laten uitlezen.

Quote door Knarf

....
Trouwens; ff gecheckt, maar hij klikt nog wel... Zegt natuurlijk niets over de goede werking. Morgen eens stukje rijden zonder stekker.
....
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 15.10.2013 - 14:00  ·  #32
zo'n nokkenas versteller is gewoon een electromagnetisch bediende klep. Een pin sluit (0V) of opent(13,8V) een oliedruk leiding richting de versteller (die op het nokkenas tandwiel zit.)
Als je met een Ohm meter die spoel door kan meten en weerstand meet is deze gewoon heel en werkend. Wat wel kan is dat het ding intern is vervuild of aangekoekt met troep die in de olie zit.

Een andere mogelijkheid is dat het probleem in de aansturing van die solenoid klep zit.
Toevallig heb ik afgelopen zaterdag een soortgelijk probleem kunnen oplossen. Bij mijn auto (V70n T5) zit de VVT versteller op de uitlaatnokkenas maar het principe op een moter zonder turbo werkt het zelfde, alleen zit daar de VVT solenoid op de inlaat nokkenas.
Het ding leek niet te werken, VIDA gaf aan dat het ding kapot was. Maar ik heb 'm door gemeten en het ding was gewoon goed.
Toen maar de bedrading langs gelopen en gecheckt op slijtageplekken (kortsluiting). Niks te vinden. Toen bleef er nog maar 1 mogelijke oorzaak over: de ECM.
Dus die maar even uitgebouwd en daarbij viel direct op dat er iets los lag te rammelen in de doos van de ECM. Open gemaakt en zowaar, daar lag een surface mounted diode los.
http://sdrv.ms/QjKuuy (zie de rode pijlen op de plaatjes van de electronica printplaat)
Die diode was losgebroken van z'n soldeerpunten. (fabricage fout? ouderdom?) De plek waar het ding thuis hoorde was makkelijk terug te vinden. Na het terug solderen van het onderdeel de proef op de som: starten en probleem opgelost. Kosten: 0,-
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 61
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 15.10.2013 - 19:15  ·  #33
Dat zijn mooie reparaties! Alleen al te weten dat ze bij de dealer er gewoon een nieuwe opzetten tegen een mooie Volvo prijs. Daar zou ik lekker van slapen! Alle lof Jan.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 15.10.2013 - 20:18  ·  #34
ja, dat zijn inderdaad de leukste reparaties! ;-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 08.01.2014 - 13:19  ·  #35
afgelopen week de ProPartsSweden draag arm links nu ook er weer onder uit gesloopt... ook gescheurd...
De rechter heeft het 25kkm vol gehouden, de linker 30kkm, bij beiden is het achterste rubber uitgescheurd.
Koop geen draagarmen van propartssweden. Rommel is het.
Ik heb de oude OEM draagarmen maar weer terug gezet. Stuurt/remt weer prima

Tevens: linker voorwiellager vervangen. De oude zong.
Tevens: remblokken voor vernieuwd. (merk: TRW, remt prima.)

Bovendien: OEM Volvo ATF gekocht voor de geartronic. Binnenkort de bak (laten?) wisselen voor een jongere gebruikte (142kkm).
De oude is toch echt versleten na ruim 475kkm.
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 08.01.2014 - 13:55  ·  #36
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0