inhouden, stotter, pruttel

v70 2.4 140pk aut. 2001

 
 
 
 
 
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 21.09.2013 - 15:06  ·  #1
Hallo allemaal,

zijn natuurlijk al veeeel draadjes geweest over de problemen rondom ETM's in de v70 uit periode rondom 2001...

ik heb soortgelijke klachten; en jawel ook in mijn v70 nog het originele gasklephuis. Nu staat er ruim 2ton op dus das nog niet eens zo slecht...;)
gereinigd; maar daar had slechts korte tijd plezier van...dus, niet moeilijk doen en nieuwe erin gezet. gisteren auto opgehaald bij volvo voor de software update;
zat nog een kleine "rommel" in bij het starten, maar dat was vermoedelijk een kwestie van nog even inrijden werd verteld...
leek aanvankelijk redelijk goed te gaan, maar vanaf vandaag gaan de problemen die ik had weer gewoon beginnen ;(

- onrustig stationair draaien (wordt erger naarmate de auto op bedrijfstemp komt),
- slecht starten bij WARME motor (koud geen probleem daarmee),
- reageert slecht op gas/acceleratie in de eerste minuut ofzo na een koude start,
- begint te stotteren, schudden (met name bij warme motor en lage toerental <2000rpm)

natuurlijk kan ik even terug gaan naar volvo ,maar met het laden van software kan weinig mis zijn gegaan lijkt me...(?)
misschien was het achteraf dus toch niet de ETM...??

morgen nog even bougies wisselen voor de zekerheid...

iemand ideeen waar ik aan kan gaan denken?

Thanks!

groet,
Frank
Michiel1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 23.09.2013 - 22:21  ·  #2
bobine?
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 23.09.2013 - 23:12  ·  #3
Ja, kan een mogelijkheid zijn Michiel...iets mbt de ontsteking.
...ik dacht zelf ook evt aan verstuiver(?)

opvallend is wel dat de auto zolang deze nog niet echt opgewarmd is (kleine afstand) niet veel problemen geeft...begint pas echt als deze flink goed op temp is.
beetje raar; een motor die koud beter loopt dan warm.. :-/
Kan misschien een aanwijzing zijn voor iemand??


hoor het graag!

alvast bedankt,
Frank
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 61
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 24.09.2013 - 00:52  ·  #4
Toevallig een turbo uitvoering?
Ik had precies hetzelfde.
Als hij warm was en ik gaf ineens gas plofte hij zelfs in de uitlaat.
Na gasklep-bougies-LMM vervangen te hebben bleek het na veel zoeken de nokkenasversteller te zijn.
Makkelijk te testen door de stekker eraf te halen,motor loopt dan ineens wel mooi stationair maar hij rijdt dan ook veel fijner.Vervangen stelt niks voor.Haal wel een nieuwe pakking bij de dealer want in de nieuwe pakking zit een filtertje en bij jou w.s. nog niet.
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 24.09.2013 - 19:28  ·  #5
Dag Frits,

Is Geen turbo.
Lmm? Sorry, ben nog geen pro O-)
Bedoel je soms Lambdasonde? Heb ik ook aan gedacht... Er Viel me ook een geur op nadat de motor gedraaid heeft; lijkt wat op niet goed verbrande benzine...
Kan me alleen niet voorstellen dat een defecte lambda mijn auto zo laat stotteren.

Bedank voor het meedenken!
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 24.09.2013 - 23:32  ·  #6
LMM, Lucht Massa Meter
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 24.09.2013 - 23:41  ·  #7
Relais goed? Ik bedoel tussen ECM en TCM. Een kapotte nokkenassensor wil ook nog weleens gebeuren! Geen leuke klacht dit. Wordt uitzoeken! :'( :'(
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 25.09.2013 - 20:43  ·  #8
Ah; logisch :'(

Ja, die kwam ik al in een eerdere topic ook tegen als mogelijke dader...Goed idee!
Enig idee of ik dat ding kan (laten) testen alvorens te gaan vervangen??

Vervangen moet niet zo'n probleem zijn lijkt me.
Moet er na vervangen nog iets mbt software gebeuren, zoals ook na vervangen van ETM.

Groet, Frank
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 25.09.2013 - 20:50  ·  #9
Laatste was een antwoord mbt de luchtmassameter...

Sorry Trissy, ik had je reactie nog niet gezien... :sleep:
Maar inderdaad; ik kreeg hier ook al de tip dat het misschien ook nog de nokkenasversteller kan zijn.
Bedoel je met de nokkenassensor hetzelfde?

Groet,
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 25.09.2013 - 22:01  ·  #10
100 procent! ;) Volgens mij kan je deze niet testen op werking.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 25.09.2013 - 23:06  ·  #11
;) Jawel hoor, moet je alleen wel weten wat het ding moet doen. En als ie het niet doet, dan is het nog maar de vraag of het ding echt kapot is. Tenzij ie een storingscode produceert die er opwijst dat er een mechanisch defect aan de nokkenasversteller is.
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 26.09.2013 - 10:20  ·  #12
oke Enno...

maar HOE dien je dan te testen op werking?
..en wat doet ie precies... 8-)

groet,
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 26.09.2013 - 11:32  ·  #13
volgens mij is het gewoon een electro magnetische klep die oliedruk naar de nokkenasversteller doorlaat of juist niet, afhankelijk van het toerental dat de moter op dat moment draait.
Bij lage toeren wordt de cam-timing vervroegd (voor sneller opspoelen van de turbo en meer trekkracht onderin de toeren), bij hoge toeren wordt deze verlaat ( voor betere cilindervulling bij hoge toeren en dus meer piekvermogen)
het ding kan alleen open of dicht staan. De aansturing komt uiteraard uit de ECM.

als je 'm los haalt en bekrachtigt met 12V moet je 'm horen klikken.
je kan ook de spoel in dat ding doormeten op weerstand (Ohm) , is er geen meting dan is de spoel onderbroken, is er een zekere weerstand die je meet dan is de spoel goed en zou het ding moeten werken.

als ik op mijn moter de stekker er af en weer op duw hoor ik de moter ineens slecht en dan weer goed draaien. Voor mij bewijs genoeg dat de klep en nokkenasversteller goed werken.

Voor de goede orde: de werkelijke mechanische cam-timing versteller zit in/op het nokkenastandwiel!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 26.09.2013 - 13:49  ·  #14
Quote door TeeFive


Het ding kan alleen open of dicht staan. De aansturing komt uiteraard uit de ECM.



Goed gezegd. En daar ligt de uitdaging als er geen foutmeldingen zijn die duiden op een defecte nokkenasversteller.

Met de juiste uitleesapparatuur is vast te stellen of de nokkenasversteller wordt geactiveerd door de ECM. En de vraag is, als ie het niet doet...waarom doet ie het niet.

Maar volgens mij dwalen we hier van de vraag van de topic starter af. Die heeft allerlei problemen welke er voor zorgen dat de auto pruttelt, inhoudt en stottert.
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden, stotter, pruttel

 · 
Posted: 26.09.2013 - 17:23  ·  #15
Oke, goed verhaal! Bedankt beiden.

Aangezien de nokkenassensor nu door een aantal mensen als potentiƫle dader van mijn klachten wordt genoemd, toch maar eens kijken of het ding iets doet bij een test.
Doet ie niks dan weet ik uiteraard nog niets, maar als hij wel werkt is de kans aannemelijk dat dit het niet is...

Zelfde theorie kan ik wellicht ook loslaten op die andere mogelijke factor; de LMM.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg; ben hier natuurlijk ook om er ook iets van te leren :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0