Quote door Kevin
Quote
Dat heb ik dus ook, heb je ze er al in zitten?
Nog niet, wat ik heb begrepen is het niet een goed idee om van bruine injectoren naar groene te gaan zonder tune.
Mijn S60 2.4 uit 2002, dus met Denso, heeft ook groene injectoren. Die zien er nog aardig nieuw uit.
Op verschillende onderdelen sites zie ik weinig aanbod van injectoren voor deze motoren.
Wie kent de onderdelennummers van deze injectoren? Kortom, welk type injectoren moet je hebben voor welk type motor?
Verder neem ik aan dat de 2.4 motoren vanaf pakweg 2003, die met Bosch dus, andere injectoren zullen hebben dan die van voor 2003 met Denso.
Wat de kwaliteitsverschillen betreft tussen de verschillende (merken) brandstoffen, iedereen moet zelf maar weten wat hij/zij doet.
Natuurlijk zal een auto niet direct stuk lopen als je bij de Tinq of de Tango gaat tanken.
Maar wat zijn de gevolgen op den lange duur?
Vergelijk het met een menselijk lichaam. Als je iedere dag bij de McDonalds gaat eten zal je ook niet direct dood gaan. Maar op den lange duur lijkt mij het toch niet gezond. Zelfde geldt voor een automotor.
Verder moeten er nuchter beschouwd wel verschillen zitten tussen de verschillende brandstoffen.
Waarom anders vraagt een Shell meer voor V-Power dan voor Euro95? Omdat het gewoon betere kwaliteit brandstof is.
Zou er in beide voorraadtanks dezelfde brandstof zitten dan zit de Shell dus mooi de klanten op te lichten. En volgens mij is oplichting nog altijd strafbaar.
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat er verschil zit tussen verschillende brandstof merken/types.
Onze oude Volvo's zijn niet erg gevoelig voor het soort brandstof wat je erin doet.
Maar neem nu bijvoorbeeld de Renault Captur 0.9 TCE van mijn pa. Die loopt echt super slecht op E95. Vanaf het begin had deze last van "gaten" bij het optrekken, plotseling wegvallend vermogen, zeer onregelmatig stationair lopen en vooral erg weinig motorvermogen.
Toen mijn pa over ging op brandstoffen met een hoger octaangehalte begon de motor veel beter te lopen.
Het stotteren bij het optrekken was compleet verdwenen, de motor liep stukken rustiger en, bijkomend voordeel, de auto werd er stukken zuiniger van. Als je deze kleine motortjes laat lopen op Shell V-power ken je ze gewoon niet meer terug. Het lijkt wel of je opeens een heel andere auto hebt. Alsof deze plotseling getuned is met een 20pk extra. En iedereen die de Captur reed merkte het direct.
Dus er zitten wel degelijk kwaliteitsverschillen tussen diverse brandstoffen.