Hey Jeroen,
Ik zou die verstuivers in GEEN geval vervangen hoor.
Die zijn volgens mij helemaal niet kapot! Er rijden S60's en V70's van die generatie met ruim 300.000km en meer ZONDER er ooit één verstuiver te moeten uithalen. Bij de locale dealer hier beweren ze ook dat die verstuivers zeer zelden "kapot" gaan.
Wat je inderdaad wel kan doen, zoals Herby dit hier eerder aanhaalde, een goed additief toevoegen en zo verder rijden. Een verstuiver is maar stuk als je motor (bijna) niet meer start. D.w.z. als je zeer lang moet doorstarten vooraleer hij werkelijk aanslaat. Dit is de brandstofdruk-opbouw die er niet meer is omdat de verstuiver binnenin de druk doorlaat naar het retourkanaal.
Dit kan je dan ook weer testen met opzet-bekertjes. Die geven het retourvolume aan per verstuiver. Die bekertjes plug je in het retourgat bovenaan de verstuiver (nadat je er eerst de retourleiding hebt uitgeplugd uiteraard), de retourleiding moet je best afstoppen, anders stroomt er teveel diesel over je motor heen.
Als de bekers er alle 5 opstaan, kan je de motor starten en terwijl die draait, kan je snel zien of er een beker bij is die te snel vol loopt. Eigenlijk hoef je dus de verstuivers niet eens te demonteren om ze te testen.
De verstuiver kan dan pas stuk genoemd worden, als er een bewuste beker op een paar seconden volgelopen is.
Wat er ook kan getest worden bij diesel-verstuivers is het volume-vergelijk van de inspuitingshoeveelheid. Dit kan alleen maar bij Volvo zelf of met een Bosch KTS-tester.
Dit ook allemaal terwijl de motor draait. Dit is een geheel softwarematige test.
Ik zou dus die 5 verstuivers snel terug monteren. Wel 5 nieuwe koperen dichtingsringetjes plaatsen, het verstuivergat mooi uitpoetsen en de boel monteren.
Ikzelf gebruik Bardahl Common diesel injection cleaner. Een zeer goed en sterk geconcentreerd product dat zijn doel treft. Als je tank voor ongeveer nog 1/3 gevuld is, giet je er een flesje Bardahl in, de resterende km's vlotjes doorrijden zodat alle aanslag en vuil er gemakkelijk af gaat en dan is hij voor een groot deel "ontsmet". Daarna, als je terug maar 1/3 brandstof hebt, de zaak herhalen.
Dan mag je ervan overtuigd zijn dat je dieseltje "gespoeld" is.
Zeker doen!
Wat die klepstoters betreft... Je zat al bijna halfweg van dat uit te voeren werk als je kleppendeksel eraf was... Maar goed, daar kan je nog even mee verder.
Alles monteren en rijden maar!
Groetjes,
Maaidie.