Injectors D5

Reinigen

Onno van Megen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Injectors D5

· 
Posted: 10.06.2013 - 21:58  ·  #16
Jeroenbunte je eerste opmerking was dat alles er nog goed uitzag van binnen.
Heb je dan nooit wat gemerkt? Is de verbranding slecht of verbruikt hij meer? Komt hij zo niet door de keuring?
Wat mij betreft idd verstuivers er weer in en lekker doorrijden.
Het kost allemaal al genoeg.

groet Onno
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 10.06.2013 - 22:14  ·  #17
Quote door maaidie

Hey Jeroen,
Ik zou die verstuivers in GEEN geval vervangen hoor.
Die zijn volgens mij helemaal niet kapot! Er rijden S60's en V70's van die generatie met ruim 300.000km en meer ZONDER er ooit één verstuiver te moeten uithalen. Bij de locale dealer hier beweren ze ook dat die verstuivers zeer zelden "kapot" gaan.
Wat je inderdaad wel kan doen, zoals Herby dit hier eerder aanhaalde, een goed additief toevoegen en zo verder rijden. Een verstuiver is maar stuk als je motor (bijna) niet meer start. D.w.z. als je zeer lang moet doorstarten vooraleer hij werkelijk aanslaat. Dit is de brandstofdruk-opbouw die er niet meer is omdat de verstuiver binnenin de druk doorlaat naar het retourkanaal.
Dit kan je dan ook weer testen met opzet-bekertjes. Die geven het retourvolume aan per verstuiver. Die bekertjes plug je in het retourgat bovenaan de verstuiver (nadat je er eerst de retourleiding hebt uitgeplugd uiteraard), de retourleiding moet je best afstoppen, anders stroomt er teveel diesel over je motor heen.
Als de bekers er alle 5 opstaan, kan je de motor starten en terwijl die draait, kan je snel zien of er een beker bij is die te snel vol loopt. Eigenlijk hoef je dus de verstuivers niet eens te demonteren om ze te testen.
De verstuiver kan dan pas stuk genoemd worden, als er een bewuste beker op een paar seconden volgelopen is.
Wat er ook kan getest worden bij diesel-verstuivers is het volume-vergelijk van de inspuitingshoeveelheid. Dit kan alleen maar bij Volvo zelf of met een Bosch KTS-tester.
Dit ook allemaal terwijl de motor draait. Dit is een geheel softwarematige test.
Ik zou dus die 5 verstuivers snel terug monteren. Wel 5 nieuwe koperen dichtingsringetjes plaatsen, het verstuivergat mooi uitpoetsen en de boel monteren.
Ikzelf gebruik Bardahl Common diesel injection cleaner. Een zeer goed en sterk geconcentreerd product dat zijn doel treft. Als je tank voor ongeveer nog 1/3 gevuld is, giet je er een flesje Bardahl in, de resterende km's vlotjes doorrijden zodat alle aanslag en vuil er gemakkelijk af gaat en dan is hij voor een groot deel "ontsmet". Daarna, als je terug maar 1/3 brandstof hebt, de zaak herhalen.
Dan mag je ervan overtuigd zijn dat je dieseltje "gespoeld" is.
Zeker doen!
Wat die klepstoters betreft... Je zat al bijna halfweg van dat uit te voeren werk als je kleppendeksel eraf was... Maar goed, daar kan je nog even mee verder.
Alles monteren en rijden maar! :happy:
Groetjes,
Maaidie.

Hij start prima en loopt 1:17 das super zuinig.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 10.06.2013 - 22:17  ·  #18
Dan ZEKER geen gekke kosten doen man! Monteren die boel en rijden maar.
Wel die Bardahl-behandeling 2x toepassen, écht goed voor je verstuivers en het gehele brandstof-traject te reinigen. 8-)
Maaidie.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2013 - 22:28  ·  #19
Quote door maaidie

Dan ZEKER geen gekke kosten doen man! Monteren die boel en rijden maar.
Wel die Bardahl-behandeling 2x toepassen, écht goed voor je verstuivers en het gehele brandstof-traject te reinigen. 8-)
Maaidie.

Ik overweeg nu om ze nog even ergens te laten testen voor een Second opinion. Waar ik dus zo van baal is dat deze serie juist de betere injectoren zou moeten hebben.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2013 - 22:38  ·  #20
Dat is ook zo! Bij de eerste generatie dieselmotoren (de euro3-motoren) gingen de verstuivers veel vaker kapot!
Vanaf de euro4 motoren (---> met DPF) gaan die écht zelden of bijna nooit kapot.
Ik zou daar allemaal niet meer tijd insteken. De boel erin en rijden maar. Zeker weten. Je hebt m'n uitleg gelezen hé, wel dat is echt de naakte waarheid. O-)
Maaidie.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2013 - 22:50  ·  #21
Quote door maaidie

Dat is ook zo! Bij de eerste generatie dieselmotoren (de euro3-motoren) gingen de verstuivers veel vaker kapot!
Vanaf de euro4 motoren (---> met DPF) gaan die écht zelden of bijna nooit kapot.
Ik zou daar allemaal niet meer tijd insteken. De boel erin en rijden maar. Zeker weten. Je hebt m'n uitleg gelezen hé, wel dat is echt de naakte waarheid. O-)
Maaidie.

Ja we gaan ervoor
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2013 - 22:53  ·  #22
Beestig! :happy:
Veel succes!
Wel Bardahl-behandeling doen hé. 8-)
Maaidie.
Stijn
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Homepage: steinkeuken.nl
Subject:

· 
Posted: 11.06.2013 - 14:07  ·  #23
Mij realiserend dat het maar half on topic is: mijn garagist vertelde me ooit in een benzine-auto bij een beurt (weet niet meer of hij groot en/ of klein bedoelde) Forte gas Treatment te gooien ter zuivering van de injector-dingesen (en vergeeft u mij als gewoonlijk als ik deels onzin uitkraam, ik bedoel het goed).
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.06.2013 - 14:41  ·  #24
Bij de nieuwe Euro4 motoren kan je de softwarematige injector test ook zelf uitvoeren met behulp van Vida + Dice.
Hierin wordt de brandstof retour gemeten en het toerental per cilinder.
Na de test kan je waarden vergelijken.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2013 - 18:31  ·  #25
Quote door Turbodesk

Bij de nieuwe Euro4 motoren kan je de softwarematige injector test ook zelf uitvoeren met behulp van Vida + Dice.
Hierin wordt de brandstof retour gemeten en het toerental per cilinder.
Na de test kan je waarden vergelijken.

Ja als je dat spul helemaal zelf thuis aan de gang hebt is echt super. Ik heb het laats op m'n Mac geinstaleerd met een virtual machine. Kreeg het er wel op maar kwam ook na echt 10 tallen keren proberen niet ingelogt...... dat was Vida 2011D

Injectoren zitten er inmiddels weer in en hij loopt weer als voor die tijd.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2013 - 22:39  ·  #26
Hey Jeroen,
Dus je auto start goed, rijdt lekker, wel, dan is er eigenlijk toch geen probleem?!
Heb je nu al eens gekeken om zo'n Bardahl-behandeling uit te voeren?
Ga anders eens naar
http://www.bardahlstore.nl/web…500ml.html
Daar vind je exact wat je nodig hebt.
Groetjes en succes!
Maaidie.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2013 - 05:49  ·  #27
Quote door maaidie

Hey Jeroen,
Dus je auto start goed, rijdt lekker, wel, dan is er eigenlijk toch geen probleem?!
Heb je nu al eens gekeken om zo'n Bardahl-behandeling uit te voeren?
Ga anders eens naar
http://www.bardahlstore.nl/web…500ml.html
Daar vind je exact wat je nodig hebt.
Groetjes en succes!
Maaidie.

ja hij doet het weer piekfijn. verbruik kijkt ook weer dik in orde. Ga nog ff zo'n Bahrdahl behandeling doen. Dan vervolgens denk volgend jaar de klepstoters vervangen.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2013 - 07:45  ·  #28
Dat komt helemaal goed!
Succes verder! 8-)
FUNK3
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2013 - 08:11  ·  #29
Tijdens mijn beurt bij de dealer Furness hebben ze dit gebruikt om het brandstofsysteem te reinigen:

Het werkt wel hij is iets zuiniger geworden en reageert wat beter op het pedaal en loopt rustiger :)
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2013 - 12:28  ·  #30
Dat ziet er ook best goed uit.
Ik verkies Bardahl omdat het doorheen de jaren z'n strepen al heeft verdiend. <_<
Het bestaat al heel lang en uitgerekend dit product wordt in dieselland bij uitstek vervaardigd. België dus. :happy:

Selected quotes for multi-quoting:   0