Injectors D5

Reinigen

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 16:41  ·  #1
Heb vandaag mijn klepdeksel er even afgehad om inlaattraject en vervelkleppen te checken en reinigen. Viel allemaal erg mee, nauwelijks aanslag in het kleppendeksel ook wel inlaatspuitstuk genaamd. Voor deze exercitie moesten de injectors er ook uit, gingen er makkelijk uit. Nu vraag ik me af, moet ik die verder nog schoonmaken of wegbrengen om ultrasoon te laten reinigen, of gewoon er weer inzetten en verder rijden???
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 17:28  ·  #2
Bij een diesel heb je het over je verstuivers!! Heb je die los: AUB Met de neus in een dieselbad!! En zeer zorgvuldig behandelen. Een dieselverstuver is compleet wat anders dan een benzine injector!
Een verstuiver geeft een bepaald vertuiver beeld. als de neus ook maar iets beschadigt, braampje oid, is tie voor de vuilnis!!! Bedenk uit die kleine gaatjes komen inspuitdrukken zo grofweg tussen de 150 en 1650 bar!!
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 20:16  ·  #3
Quote door Ddh

Bij een diesel heb je het over je verstuivers!! Heb je die los: AUB Met de neus in een dieselbad!! En zeer zorgvuldig behandelen. Een dieselverstuver is compleet wat anders dan een benzine injector!
Een verstuiver geeft een bepaald vertuiver beeld. als de neus ook maar iets beschadigt, braampje oid, is tie voor de vuilnis!!! Bedenk uit die kleine gaatjes komen inspuitdrukken zo grofweg tussen de 150 en 1650 bar!!


Beste David, een antwoord op mijn vraag geef je hiermee niet. Deze info is reeds bekend. Alleen dat van die verstuivers dat is nieuw. Bij mijn weten en dat van de firma Bosch spreken we bij een commonrail motor over verstuiver, injector, of injectie stukken.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 20:32  ·  #4
Als je het geld er voor over hebt en ze er toch al uit hebt kan je ze altijd weg brengen naar een gespecialiseerd bedrijf om ze te laten reviseren.
Maar als je verder geen enkele klachten hebt over de motorloop, zou ik ze er gewoon weer in zetten.
Ik neem aan dat je er wel nieuwe brandplaatjes op zet?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 20:57  ·  #5
Quote door Turbodesk

Als je het geld er voor over hebt en ze er toch al uit hebt kan je ze altijd weg brengen naar een gespecialiseerd bedrijf om ze te laten reviseren.
Maar als je verder geen enkele klachten hebt over de motorloop, zou ik ze er gewoon weer in zetten.
Ik neem aan dat je er wel nieuwe brandplaatjes op zet?


Reviseren is misschien wat overdreven, dacht evt aan ultrasoon laten reinigen. Brandplaatjes moet ik inderdaad vervangen volgens de voorschriften.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 21:04  ·  #6
Alleen ultrasoon kan ook. Dan zetten ze de verstuivers als het goed is ook eerst in een testbank om te zien hoe ze het doen. Daarna reinigen en dan nog een keer kijken.

Heb ik ook een keer laten doen met benzine injectoren.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 21:16  ·  #7
Quote door Turbodesk

Heb ik ook een keer laten doen met benzine injectoren.


Dus als ik het goed begrijp zijn deze ultrasoon te reinigen ?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 22:29  ·  #8
Of gewoon je verstuivers weer monteren en een flesje Forté Diesel Conditioner in je brandstoffilter leeggooien en de auto een poosje stationair op pure Forté laten draaien.

Dan worden je verstuivers ook weer schoon en ben je heel wat minder geld kwijt. ^_^
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 09.06.2013 - 22:53  ·  #9
Quote door Herby

Of gewoon je verstuivers weer monteren en een flesje Forté Diesel Conditioner in je brandstoffilter leeggooien en de auto een poosje stationair op pure Forté laten draaien.

Dan worden je verstuivers ook weer schoon en ben je heel wat minder geld kwijt. ^_^


Weet je dat zeker? Puur op dat spul alleen laten lopen?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 10.06.2013 - 21:20  ·  #10
Verstuivers laten testen, resultaat 2x niet goed. 2 in de onder grens van de waardes en 1 nog redelijk goede. Advies alle 5 laten vervangen. 1200,- als je het zelf doet. Pffft na 190.000 km verstuivers stuk eigenlijk ook nieuwe hydrolische klepstoters en god weet wat er nog meer aankomt. Nog nooit zo"n dure en kwalietatief slechte auto gehad zeg. Pfffttt
Kuupertie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 10.06.2013 - 21:34  ·  #11
Welkom bij de club. Injectoren weer terug en door kachelen totdat je je stoters hoort. Dan voor de export weg doen.
Om het te verzachten; mijn verstuivers zijn verruild voor 5 stuks gereviseerde van Dieselservice Kleinjan uit Nijverdal. Deze jongens zijn echter niet zo goed in revisie. Bij temperaturen onder 8*C gaf dit nogal problemen. Er werd zoveel druk opgebouwd dat mijn 3e injector dwars door de motorafdekking uit de inlaat is geknald inclusief brandstofleiding. Deze is dus vervangen met helicoil omdat de draad beschadigd was. Vervolgens ook de stoters en tuimelaars laten fixen. 3000 euri in 5 maand down the drain


Maar nu....na 307dkm ... 1.5 jaar verder....loopt ie als een zonnetje en ben ik weer blij.
laro4x4
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meijel
Leeftijd: 55
Homepage: bartsautoservice.n…
Berichten: 119
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 10.06.2013 - 21:36  ·  #12
Ik heb hier wat onderdelen liggen van een gestripte V70 D5 van 2004, wegens totalloss achterschade. Motor liep perfect. Blok heb ik nog liggen, incl. injectoren.

Groetjes, Bart
bart.dessel@wxs.nl
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 10.06.2013 - 21:50  ·  #13
Quote door laro4x4

Ik heb hier wat onderdelen liggen van een gestripte V70 D5 van 2004, wegens totalloss achterschade. Motor liep perfect. Blok heb ik nog liggen, incl. injectoren.

Groetjes, Bart
bart.dessel@wxs.nl


Ik zou er bijna een extra blok bijkopen. Dat deden mensen vroeger ook als ze een Lada hadden ofzo... Maar ja ik heb wel de D5 euro 4 en die van jou is de vorige serie.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 10.06.2013 - 21:54  ·  #14
Quote door Kuupertie

Welkom bij de club. Injectoren weer terug en door kachelen totdat je je stoters hoort. Dan voor de export weg doen.
Om het te verzachten; mijn verstuivers zijn verruild voor 5 stuks gereviseerde van Dieselservice Kleinjan uit Nijverdal. Deze jongens zijn echter niet zo goed in revisie. Bij temperaturen onder 8*C gaf dit nogal problemen. Er werd zoveel druk opgebouwd dat mijn 3e injector dwars door de motorafdekking uit de inlaat is geknald inclusief brandstofleiding. Deze is dus vervangen met helicoil omdat de draad beschadigd was. Vervolgens ook de stoters en tuimelaars laten fixen. 3000 euri in 5 maand down the drain


Maar nu....na 307dkm ... 1.5 jaar verder....loopt ie als een zonnetje en ben ik weer blij.


Nou als ik dat zou doen zou dat ook mijn laatste Volvo zijn. Ik heb er 5 gehad maar ben er wel een beetje klaar mee. pfffttt waar is de tijd dat je gewoon 4 ton reed met een Volvo en dan misschien eens iets moest vervangen.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 51
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Injectors D5

 · 
Posted: 10.06.2013 - 21:57  ·  #15
Hey Jeroen,
Ik zou die verstuivers in GEEN geval vervangen hoor.
Die zijn volgens mij helemaal niet kapot! Er rijden S60's en V70's van die generatie met ruim 300.000km en meer ZONDER er ooit één verstuiver te moeten uithalen. Bij de locale dealer hier beweren ze ook dat die verstuivers zeer zelden "kapot" gaan.
Wat je inderdaad wel kan doen, zoals Herby dit hier eerder aanhaalde, een goed additief toevoegen en zo verder rijden. Een verstuiver is maar stuk als je motor (bijna) niet meer start. D.w.z. als je zeer lang moet doorstarten vooraleer hij werkelijk aanslaat. Dit is de brandstofdruk-opbouw die er niet meer is omdat de verstuiver binnenin de druk doorlaat naar het retourkanaal.
Dit kan je dan ook weer testen met opzet-bekertjes. Die geven het retourvolume aan per verstuiver. Die bekertjes plug je in het retourgat bovenaan de verstuiver (nadat je er eerst de retourleiding hebt uitgeplugd uiteraard), de retourleiding moet je best afstoppen, anders stroomt er teveel diesel over je motor heen.
Als de bekers er alle 5 opstaan, kan je de motor starten en terwijl die draait, kan je snel zien of er een beker bij is die te snel vol loopt. Eigenlijk hoef je dus de verstuivers niet eens te demonteren om ze te testen.
De verstuiver kan dan pas stuk genoemd worden, als er een bewuste beker op een paar seconden volgelopen is.
Wat er ook kan getest worden bij diesel-verstuivers is het volume-vergelijk van de inspuitingshoeveelheid. Dit kan alleen maar bij Volvo zelf of met een Bosch KTS-tester.
Dit ook allemaal terwijl de motor draait. Dit is een geheel softwarematige test.
Ik zou dus die 5 verstuivers snel terug monteren. Wel 5 nieuwe koperen dichtingsringetjes plaatsen, het verstuivergat mooi uitpoetsen en de boel monteren.
Ikzelf gebruik Bardahl Common diesel injection cleaner. Een zeer goed en sterk geconcentreerd product dat zijn doel treft. Als je tank voor ongeveer nog 1/3 gevuld is, giet je er een flesje Bardahl in, de resterende km's vlotjes doorrijden zodat alle aanslag en vuil er gemakkelijk af gaat en dan is hij voor een groot deel "ontsmet". Daarna, als je terug maar 1/3 brandstof hebt, de zaak herhalen.
Dan mag je ervan overtuigd zijn dat je dieseltje "gespoeld" is.
Zeker doen!
Wat die klepstoters betreft... Je zat al bijna halfweg van dat uit te voeren werk als je kleppendeksel eraf was... Maar goed, daar kan je nog even mee verder.
Alles monteren en rijden maar! :happy:
Groetjes,
Maaidie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0