Inrijden nieuwe zuigers v70?

olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

· 
Posted: 23.07.2022 - 11:44  ·  #16
Ik denk dat bovenstaande het ook niet voor zijn werk doet , meten is een kunst , hoge punt op lager-schalen en wat nog meer sorry , ik vind het geen verhaal .

Inlopen deze redelijk nieuwerwetse motoren kan geen kwaad , maar nodig , er zit wel verschil in wat er gedaan is , het belangrijkste is een vroege olie wissel met filter .
Ik zou zorgen dat je minimaal een 500km met wat wisselende belasting hebt gereden , en dan een olie wissel met filter doen .
En dan op vakantie , en de tijd nemen , en niet laag in de toeren te rijden , de wisselende belasting is er van zelf in de bergen .

Ik ben de tel kwijt , wat aantal motoren ik zelf gedaan heb , maar was vorige week , bij DAF op bezoek , werkt een vriend van me op de eindcontrole afdeling van de motoren , hagel nieuwe motor , starten op de proefstand , geen lekkage , vol gas 1 minuut later , 10min later gas eraf , ding uit , wordt ie ingebouwd , en ik denk niet dat de chauffeur , half gas gaat rijden daarna .
Toleranties liggen heel anders dan bij de vroegere motoren , tevens is er op olie en gebruikte legeringen een hoop veranderd .

Succes en fijne vakantie
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 11:48  ·  #17
Geen idee wanneer je op vakantie gaat, maar ga een lang weekend naar bijvoorbeeld Berlijn of Praag. Niet te duur en toch de kilometers.
boelens
Forumlid.
Afwezig
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 11:49  ·  #18
Hebben ze ook de klepsteelrubbers vervangen? want daar verbruiken de meeste olie door. blauwe rook bij koude start auto.

Inrijden zou ik zeker doen en olie vervangen daarna Want hoe schoon er ook gewerkt wordt komt altijd was vuil in / vrij en dat wil je dan kwijt zijn.
Als het niet nodig zou zijn is het beter veilig zijn dan met pech langs de weg op vakantie en daar dan fe hoofdprijs betalen om auto terug te halen voor garantie reparatie. En dan moeten uitleggen dat je het advies niet hebt opgevolgd met kans op afwijzing van garantie door niet opvolgen advies.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 11:58  ·  #19
Toch is het tegenovergestelde de waarheid, ik doe niet anders meer, volledig beperkt tot Volvo en dan vaak op aanzienlijk meer vermogen dan stock.
Ik praat enkel uit ervaring van honderden gebouwde volvo blokken.
Maargoed, ik verwacht en eis dan ook aanzienlijk meer kwaliteit en betrouwbaarheid dan die nieuwe rommel die tegenwoordig de fabrieken uit komt.
Quote door olaf

Ik denk dat bovenstaande het ook niet voor zijn werk doet , meten is een kunst , hoge punt op lager-schalen en wat nog meer sorry , ik vind het geen verhaal .

Inlopen deze redelijk nieuwerwetse motoren kan geen kwaad , maar nodig , er zit wel verschil in wat er gedaan is , het belangrijkste is een vroege olie wissel met filter .
Ik zou zorgen dat je minimaal een 500km met wat wisselende belasting hebt gereden , en dan een olie wissel met filter doen .
En dan op vakantie , en de tijd nemen , en niet laag in de toeren te rijden , de wisselende belasting is er van zelf in de bergen .

Ik ben de tel kwijt , wat aantal motoren ik zelf gedaan heb , maar was vorige week , bij DAF op bezoek , werkt een vriend van me op de eindcontrole afdeling van de motoren , hagel nieuwe motor , starten op de proefstand , geen lekkage , vol gas 1 minuut later , 10min later gas eraf , ding uit , wordt ie ingebouwd , en ik denk niet dat de chauffeur , half gas gaat rijden daarna .
Toleranties liggen heel anders dan bij de vroegere motoren , tevens is er op olie en gebruikte legeringen een hoop veranderd .

Succes en fijne vakantie
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: lanciathema.nl
Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 12:00  ·  #20
Quote door V70R^2

Quote door Wakkerewilly

Inrijden vanwege nieuwe lagerschalen is flauwekul.
Een set lagerschalen kost weinig zeker op de prijs van deze reparatie, die zijn vast wel vervangen door de werkplaats.

Het hangt er vanaf of de cylinderwanden opnieuw zijn gehoond of niet.
Wanneer de cylinders gehoond zijn is het zinvol de eerste 1000 km de motor wat te ontzien en met wisselende snelheden en toerentallen te rijden.
Die caravan kan probleemloos achter de Volvo zolang er gereden wordt met varierende toerentallen en snelheden.

Het echte ouderwetse inrijden bestaat vrijwel niet meer. Dat is te danken aan de kwaliteit van moderne zuigers en zuigerveren.
Het inrijvoorschrift is bij de meeste nieuwe auto's vervallen.

Jij reviseert motoren voor werk ?

Wat een onzin verkondig je hier, juist de lsgerschalen is super belangrijk. De wisselende belasting is juist zodat de lagerschalen niet op enkele net hogere puntjes contact maken en er zo laspunten ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Zelf een klant, nieuw gebouwen motor, zou zelf wel gaan inrijden, belt 3 dagen later dat die wel even zijn boot naar de haven achter de wagen wilde brengen. Alles kon weer opnieuw natuurlijk, lager maakt teveel contact met de drijfstang bigend en krukas en is rond gegaan ipv blijven zitten.

Nieuwe auto's worden al redelijk hufterproof ingereden afgeleverd, rekening houdend met de stomste bestuurders de er te vinden zijn. Een nieuwe motor naderhand bouwen zal toch echt weer goed moeten worden ingereden.

Eens met deze reactie. Daarom altijd verder vragen want fora geven soms ook precies verkeerde adviezen....
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 12:07  ·  #21
Overigens schrijft volvo zelf voor de eerste 1000 km niet me zware lading te rijden , maar dat is hagel nieuwe motor .
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 16:19  ·  #22
Quote door V70R^2

Quote door Wakkerewilly

Inrijden vanwege nieuwe lagerschalen is flauwekul.
Een set lagerschalen kost weinig zeker op de prijs van deze reparatie, die zijn vast wel vervangen door de werkplaats.

Het hangt er vanaf of de cylinderwanden opnieuw zijn gehoond of niet.
Wanneer de cylinders gehoond zijn is het zinvol de eerste 1000 km de motor wat te ontzien en met wisselende snelheden en toerentallen te rijden.
Die caravan kan probleemloos achter de Volvo zolang er gereden wordt met varierende toerentallen en snelheden.

Het echte ouderwetse inrijden bestaat vrijwel niet meer. Dat is te danken aan de kwaliteit van moderne zuigers en zuigerveren.
Het inrijvoorschrift is bij de meeste nieuwe auto's vervallen.

Jij reviseert motoren voor werk ?

Wat een onzin verkondig je hier, juist de lsgerschalen is super belangrijk. De wisselende belasting is juist zodat de lagerschalen niet op enkele net hogere puntjes contact maken en er zo laspunten ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Ik vraag me af waar je de moed vandaan haalt de onzin over lagerschalen hier te plaatsen.
Je hebt heel duidelijk geen idee over het vervaardigen van lagerschalen en het slijpen van krukassen.

Inrijden heeft betrekking op het inlopen van nieuwe zuigerveren op een gehoonde cylinderwand.
De firma Mahle heeft over dat onderwerp een aardig boek laten verschijnen. Ik kan het je aanraden.
Dan bestaat de kans dat je er iets van gaat begrijpen.

Ik laat het hierbij. voel me niet geroepen hier verder op in te gaan.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2022 - 21:09  ·  #23
Ik ben het helemaal eens met Willy .

Wat Willy daar schrijft over de zuigers en veren , dat is ook waarom er voor de eerste 1000km , volvo zware lasten afraad in geval nieuw voertuig , daar komt wat extra warmte bij vrij , en we weten inmiddels dat deze volvo motoren bij zware belasting wel is (te) warm worden , vandaar de 1000km periode , die is overigens ruim genomen ..

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren , en het gaat niet om gelijk krijgen , maar juiste informatie .
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 24.07.2022 - 13:46  ·  #24
De nieuwe Hyundai van mn ouders hoefde helemaal niet ingereden worden
Kregen deze 2 weken voor de vakantie en hebben de caravan erachter gehangen en gaan
Zelfs mn scooter van Kymco hoefde dit niet alleen een extra olie wissel
Zit toch garantie op?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.07.2022 - 16:04  ·  #25
Quote door Marcel classic v70

Kregen deze 2 weken voor de vakantie en hebben de caravan erachter gehangen en gaan
Zit toch garantie op?

Toen ik 40 jaar geleden een andere cilinder en zuiger met zuiger eren combinatie monterde opmijn brommer was het gewoon rustig inrijden.

De zuigerveren moeten zich vormen naar de cilinder.
Dat is mij toen al verteld.
Zuigerveren hebben de tijd nodig.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 24.07.2022 - 19:03  ·  #26
Je geeft al aan dat jouw ervaring gaat om veertig jaar geleden.

Inmiddels zijn de materialen verbeterd en de smeermiddelen ook.
Veel fabrikanten geven daarom niet langer het advies om de eerste 1000 tot 1500 kilometer te rijden met wisselende belasting.
Een rit heen en terug over de autobahn naar Berlijn is voor het inrijden niet z'n goed idee omdat de motor vrijwel constant belast wordt.

Toch zou ik een nieuw setje zuigers even de kans geven aan de cylinders te wennen.
Na het honen heeft het nog steeds voordelen de motor variabel en niet te zwaar te belasten.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 24.07.2022 - 19:27  ·  #27
Ben wel benieuwd wat de TS nu besloten heeft te doen :)
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 24.07.2022 - 22:22  ·  #28
Ik vermoed dat de eerste 1000 kilometers er inmiddels al op zitten.

De ravage blijkt veroorzaakt te zijn door een defecte turbo die het carter leeg trok. Regelmatig olie peilen kan dit voorkomen.
Ben overigens een betweter, ik controleer het oliepeil zelf ook te weinig.
Voor benzine motoren geef ik de voorkeur aan atmosferische motoren.
Bij diesels is een turbo wel gewenst.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 24.07.2022 - 22:36  ·  #29
Quote door hermanusb

Quote door Marcel classic v70

Zit toch garantie op?

Toen ik 40 jaar geleden een andere cilinder en zuiger met zuiger eren combinatie monterde opmijn brommer was het gewoon rustig inrijden.

De zuigerveren moeten zich vormen naar de cilinder.
Dat is mij toen al verteld.
Zuigerveren hebben de tijd nodig.

Yep , dit dus . Destijds op mijn ss50 nieuwe zuiger en veren erin gepropt. 500 km op Max 70% en bijna constant wisselend rpm.

Na die 500 verschrikkelijke Km’s werd ik beloond met een
Blokje dat hoge rpm’s kon draaien, trok als een lier en geen olie dronk 😋😎

Das 35 jaar geleden … maar alles moet aan elkaar wennen , ook veertjes en zuigertjes.😄😋😎
josg
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Dank!

· 
Posted: 31.07.2022 - 21:26  ·  #30
Hartelijk dank voor alle adviezen over het inrijden. Ik heb deze week wat tochtjes gemaakt en sta nu op 900 km.
We hebben besloten om overmorgen dan maar een kleine 100 km verderop met de caravan te gaan staan, die afstand moet hij toch aankunnen? Ovefigens vind ik wel dat de motor ook al na een kort ritje erg warm wordt. Het dashboard geeft echter geen melding….

Selected quotes for multi-quoting:   0