Inrijden nieuwe zuigers v70?

 
 
 
 
 
josg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 20:52  ·  #1
Beste leden
Vandaag heb ik mijn v70 opgehaald bij de garage. Daar heeft hij geruime tijd gestaan (zie mijn andere bericht).
Hij rijdt als een zonnetje maar heb wel de opdracht gekregen om hem nu in te rijden voordat ik er met de caravan(1200 kg) mee weg kan.
In de motor zijn de zuigers, de turbo vervangen. Uiteraard ook nieuwe distributieset ed.
Advies is om minimaal 1000 a 2000 km in te gaan rijden, met wisselende toerentallen, maar niet teveel belasting.
Wij vinden dat uiteraard lastig vanwege onze vakantieplannen. Ik lees erg veel wisselende berichten op internet over het inrijden: sommigen zeggen dat dat iets van vroeger is, anderen bevestigen inderdaad dat je hem moet inrijden voordat je hem belast.
Nog even samenvattend: het is een v70 t4 benzine, handgeschakeld uit 2012.
Graag jullie mening!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 21:02  ·  #2
Ik vraag me idd af of het verstandig is om er direct een caravan achter te hangen.

Wat ga je doen, over de bergen met aanhanger ?

Moet zo’n motor niet ook eerst worden “ingebroken” met speciale olie ?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1060
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 21:20  ·  #3
Geen risico nemen en gewoon inrijden. De kater komt later. Ik durf te wedden dat die reparatie niet goedkoop was.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2477
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 21:39  ·  #4
Als dit bij mijn wagen zou zijn vervangen dan ging ik daar de eerste paar duizend kilometers beslist geen caravan achter hangen. Ik neem aan dat je nu een aantal jaren zonder zorgen met de auto wil rijden en niet op nog een keer zo’n reparatie zit te wachten.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 22:06  ·  #5
Ik vind het een beetje vaag. Zijn er nieuwe zuigers in gekomen? Zo ja, zijn de cilinders ook gehoond? Of opgeboord?

Verder, ik zou gewoon rijden zoals je normaal rijdt. Toeren maken is niet erg (meer toeren is meer oliedruk), maar b.v. 80 in de 5 en dan (met caravan) accelereren, daarmee belast je de motor het meest.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 22:18  ·  #6
Inrijden zou ik zeker doen, hou die 1000 tot 1500 km aan. Rijd liever geen korte stukken en rij wisselende toerentallen. als de motor echt warm is de hogere toerentallen zeker niet schuwen, wacht hiermee wel tot je er rond de 1000 km op heb staan....
Na 1500 tot 2000 km verse olie erin en gewoon lekker op vakantie gaan.
Zorg dat je toeren dan rond het max koppel liggen als hij moet trekken.
Anders gezegd, ga niet onderin zijn toeren rijden.. 80 in 5 🙈
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1088
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 22:34  ·  #7
Ik zou hem zeker inrijden, zoals ook al gezegd mag hij best wat toeren maken als de olie warm is. Mooist is wisselende belasting, bochtige wegen enzo.

Ik reed voor mijn werk een VW Transporter T6 vanaf nieuw en heb die netjes ingereden. Ding verbruikte geen drup olie. Collega’s die het wat minder nauw namen werden getrakteerd op een (veel) hoger olie verbruik.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 22.07.2022 - 23:01  ·  #8
Olieverbruik is bij veel van de huidige motoren een probleem, vaak veroorzaakt door vervuiling.
Dankzij de automaten en dsg versnellingbakken maken motoren geen toeren meer en daarnaast voeren we uitlaatgassen via de egr terug de motor in, we laten ze hun eigen stront opeten...
Daarbij gaan we allemaal 100 rijden en verversen we olie pas na 30 of 40000 km.
Gegarandeerd prijs.......
Zij die het nieuwe rijden links laten liggen en ouderwets toeren durven maken hebben vaak minder last.
En voor de auotmaat en dsg rijders, rij in de S !!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 00:54  ·  #9
Inrijden is pure noodzaak.
Alles is al gezegd, dus ga absoluut niet op de cruise control rijden of met de caravan erachter als je nog langer van de wagen wil genieten..

Na 1500km een oliebeurt en daarna gewoon zoals je normaal rijd er mee verder.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 07:53  ·  #10
Het is nogal een verschil of je alleen zuigers hebt vervangen of ook de lagerschalen. In dat laatste geval dien je in te rijden maar adviseer ik dat te doen met inrijolie die je na 200km wisselt voor regulier. Je wisselt dan ook het oliefilter en checkt dat op overmatig gruis. Daarna kun je al wat meer van de auto vrgan. Als de garageeen advies geeft zou ik dat zeker opvolgen trouwens.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 08:20  ·  #11
Inrijden vanwege nieuwe lagerschalen is flauwekul.
Een set lagerschalen kost weinig zeker op de prijs van deze reparatie, die zijn vast wel vervangen door de werkplaats.

Het hangt er vanaf of de cylinderwanden opnieuw zijn gehoond of niet.
Wanneer de cylinders gehoond zijn is het zinvol de eerste 1000 km de motor wat te ontzien en met wisselende snelheden en toerentallen te rijden.
Die caravan kan probleemloos achter de Volvo zolang er gereden wordt met varierende toerentallen en snelheden.

Het echte ouderwetse inrijden bestaat vrijwel niet meer. Dat is te danken aan de kwaliteit van moderne zuigers en zuigerveren.
Het inrijvoorschrift is bij de meeste nieuwe auto's vervallen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 10:08  ·  #12
Quote door [-Tom-]

Ik vind het een beetje vaag. Zijn er nieuwe zuigers in gekomen? Zo ja, zijn de cilinders ook gehoond? Of opgeboord?

Verder, ik zou gewoon rijden zoals je normaal rijdt. Toeren maken is niet erg (meer toeren is meer oliedruk), maar b.v. 80 in de 5 en dan (met caravan) accelereren, daarmee belast je de motor het meest.


Inderdaad, alleen nieuwe zuigers lijkt mij een beetje vreemd. Ik neem aan dat ook de cilinders zijn gehoond anders laat het eindresultaat te wensen over.
Verder sluit ik mij bij mijn voorganger aan. Beetje rustig aan verder.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 10:15  ·  #13
Geen vertrouwen in de adviezen van de garage?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 10:17  ·  #14
Ik zou gewoon in 3 dagen de genoemde afstand gaan rijden. Auto rijden in een Volvo is nooit een straf.

En dan weet je zeker dat je hem enigzins fatsoenlijk hebt ingereden.
En dan op vakantie de motor niet teveel te belasten door te laag in toeren te rijden, daardoor gaan ze allemaal kapot
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Inrijden nieuwe zuigers v70?

 · 
Posted: 23.07.2022 - 11:02  ·  #15
Quote door Wakkerewilly

Inrijden vanwege nieuwe lagerschalen is flauwekul.
Een set lagerschalen kost weinig zeker op de prijs van deze reparatie, die zijn vast wel vervangen door de werkplaats.

Het hangt er vanaf of de cylinderwanden opnieuw zijn gehoond of niet.
Wanneer de cylinders gehoond zijn is het zinvol de eerste 1000 km de motor wat te ontzien en met wisselende snelheden en toerentallen te rijden.
Die caravan kan probleemloos achter de Volvo zolang er gereden wordt met varierende toerentallen en snelheden.

Het echte ouderwetse inrijden bestaat vrijwel niet meer. Dat is te danken aan de kwaliteit van moderne zuigers en zuigerveren.
Het inrijvoorschrift is bij de meeste nieuwe auto's vervallen.


Jij reviseert motoren voor werk ?

Wat een onzin verkondig je hier, juist de lsgerschalen is super belangrijk. De wisselende belasting is juist zodat de lagerschalen niet op enkele net hogere puntjes contact maken en er zo laspunten ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Zelf een klant, nieuw gebouwen motor, zou zelf wel gaan inrijden, belt 3 dagen later dat die wel even zijn boot naar de haven achter de wagen wilde brengen. Alles kon weer opnieuw natuurlijk, lager maakt teveel contact met de drijfstang bigend en krukas en is rond gegaan ipv blijven zitten.

Nieuwe auto's worden al redelijk hufterproof ingereden afgeleverd, rekening houdend met de stomste bestuurders de er te vinden zijn. Een nieuwe motor naderhand bouwen zal toch echt weer goed moeten worden ingereden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0