Vandaag de auto voor een onderhoudsbeurt gebracht naar een volvo specialist. Ik zou gebeld geworden als er bijzonderheden zouden zijn. Ik werd inderdaad gebeld met de melding dat, buiten de remblokken voor en de remslangen vervangen moesten worden, de intercooler lek was en ook vervangen moest worden.
Ik heb toen overlegd met mijn broer, werkzaam bij een garagebedrijf in de USA, die momenteel in de Nederland is voor de feestdagen. We hebben toen besloten om even langs te gaan bij de garage om te zien wat er vervangen moest om eventueel samen dit vervangen i.v.m. de kosten.
Aangekomen bij de garage wisten ze nog niet precies wat er hand is met de intercooler. Dus of de lekkage aan de intercooler zelf zit of een slang die lek is, of alle andere mogelijkheden.
In 2005 (km stand ca. 15000)is de intercooler trouwens al eens vervangen door een aanrijding op een steen.
Wellicht kan iemand antwoord geven op de volgende vragen:
1) Is het normaal dat een intercooler stuk is na ong. 130.000 km ?
2) Er is gezegd dat de carter ventilatie via de intercooler gaat en dat indien deze niet wordt vervangen , er interne vervuiling in de motor optreed. Klopt dit?
3)Olie in de intercooler: De intercooler koelt de lucht, welke is verhit door de turbo tijdens het opbouwen van druk. Wat doet de olie hierin? Komt deze uit de turbo? (deze draait immers op een oliefilm)
4)Indien de intercooler vervangen moet worden, moet deze olie dan ook vervangen worden?
5)Heeft iemand al ervaring met vervangen van de intercooler en hier tips voor ?
Hoor het graag van jullie!
Ik heb toen overlegd met mijn broer, werkzaam bij een garagebedrijf in de USA, die momenteel in de Nederland is voor de feestdagen. We hebben toen besloten om even langs te gaan bij de garage om te zien wat er vervangen moest om eventueel samen dit vervangen i.v.m. de kosten.
Aangekomen bij de garage wisten ze nog niet precies wat er hand is met de intercooler. Dus of de lekkage aan de intercooler zelf zit of een slang die lek is, of alle andere mogelijkheden.
In 2005 (km stand ca. 15000)is de intercooler trouwens al eens vervangen door een aanrijding op een steen.
Wellicht kan iemand antwoord geven op de volgende vragen:
1) Is het normaal dat een intercooler stuk is na ong. 130.000 km ?
2) Er is gezegd dat de carter ventilatie via de intercooler gaat en dat indien deze niet wordt vervangen , er interne vervuiling in de motor optreed. Klopt dit?
3)Olie in de intercooler: De intercooler koelt de lucht, welke is verhit door de turbo tijdens het opbouwen van druk. Wat doet de olie hierin? Komt deze uit de turbo? (deze draait immers op een oliefilm)
4)Indien de intercooler vervangen moet worden, moet deze olie dan ook vervangen worden?
5)Heeft iemand al ervaring met vervangen van de intercooler en hier tips voor ?
Hoor het graag van jullie!