Interieur verwarming werkt niet goed

jvdschoo
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Interieur verwarming werkt niet goed

· 
Posted: 29.12.2017 - 13:53  ·  #1
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik het probleem dat de verwarming niet goed werkt binnen in mijn v70 (MY 2006, 2.4D Momentum).

Daarnaast is mijn standverwarming kapot gegaan.

Als eerste is nu de thermostaat vervangen omdat de temperatuur meter maar heel langzaam naar het midden liep en het midden nooit helemaal haalde. Met de nieuwe thermostaat loopt de meter nu sneller naar het midden en haalt het midden ook. Mijn probleem is echter niet opgelost: het wordt nog steeds niet echt warm.

Een paar constateringen:
- de lucht uit de vents is lauw en wordt niet veel warmer, ook als ik al een hele tijd aan het rijden ben
- de blazer blijft continue blazen en het interieur komt niet goed op temperatuur
- er komt mi voldoende lucht uit alle vents (beneden, midden en boven).
- mijn garagist merkte op dat het temperatuur verschil tussen ingaande slang (warm/heet) en de uitgaande slang (lauw) op de grilradiator erg groot is. Volgens hem is dit verschil normaal niet zo groot.
- de ventilator achter de grilradiator sprong gisteravond aan na 15 km rijden hoewel het buiten 2 gr was. later op de terugweg sprong hij niet aan.
- ingaande en uitgaande slangen naar binnenradiator zijn lauw en blijven dit ook na een langere rit.

Mijn vragen:
- wat is een normaal temp verschil tussen ingaande en uitgaande radiatorslang bij mijn V70? Heeft dit invloed op de interieur temp?
- is het normaal dat de grilradiator ventilator aan springt bij een buitentemp van 2 graden en dit niet altijd consequent doet?
- het lijkt er op dat de interieur kachel verstopt is. Hoe kun je dit het beste vaststellen zonder al te veel werk?
- zijn er andere dingen die ik zou moeten nalopen om vast te stellen wat precies aan de hand is?
- is het aan te raden om de standverwarming te laten repareren of is dat niet echt nodig?

Alvast bedankt voor de reacties.
VolvoLexie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Interieur verwarming werkt niet goed

· 
Posted: 29.12.2017 - 14:15  ·  #2
Hallo jvdschoo,

Ik zou beginnen met het repareren van de standverwarming. Diesels zijn tegenwoordig zo efficient dat ze volgens mij (vooral bij luxe grote autos) vaak extra verwarming hebben. Vw audi enz. Hebben het zowiezo. Alle in duitsland geleverde s60/s80/v70 diesels hebben een standverwarming. Geloof dat er setjes te verkrijgen zijn met een nieuwe brander en zo. Succes iig met repareren.
Ps en check alle grote zekerungen. Misschien wordt er nog elektrisch bijverwarmd.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 14:27  ·  #3
- wat is een normaal temp verschil tussen ingaande en uitgaande radiatorslang bij mijn V70? Heeft dit invloed op de interieur temp? interieur verwarming is direct aangesloten op koelwater in motor dus dit mag geen invloed hebben.
- is het normaal dat de grilradiator ventilator aan springt bij een buitentemp van 2 graden en dit niet altijd consequent doet? kan slaat bv ook aan bij airco aanslaan.
- het lijkt er op dat de interieur kachel verstopt is. Hoe kun je dit het beste vaststellen zonder al te veel werk? er moet altijd heet water door slangen kachel radiator lopen. zit geen klep in. temp wordt geregeld door luchtklep.
- zijn er andere dingen die ik zou moeten nalopen om vast te stellen wat precies aan de hand is? temp op zo heet mogelijk wat doet ie dan?
- is het aan te raden om de standverwarming te laten repareren of is dat niet echt nodig? Dat is niet nodig voor dit probleem. wel goed voor motor en lekker in auto.

Het klinkt idd als verstopte radiator in kachel en je bent dan niet de eerste met dat probleem.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 14:32  ·  #4
...
jvdschoo
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 15:53  ·  #5
Dank jullie.

Als ik het goed begrijp moet er altijd water heet water door de slangen lopen. Deze stroom wordt dus nooit afgesloten door kleppen. Als de aan en afvoerslangen dus niet heet worden kan het niet anders zijn dan dat de radiator verstopt is. Correct?
Ik vraag me dan alleen af hoe dan koeling plaats vind zomers?

Overigens zijn er geen storingen in het systeem gevonden behalve dan dat de standkachel niet meer aan gaat.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 16:07  ·  #6
Volgens mij vindt er in de zomer niet voldoende koeling plaats met een verstopte radiator. Zaak dus om deze te vervangen. Beter dat je er nu achter komt dan midden in een beklimming op een hete zomerdag in zuid Frankrijk.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 20:20  ·  #7
ho we hebben het over twee verschillende radiatoren. de ene zit voor de motor voor de koeling de andere zit in het dashboard en verzorgt de warmte voor in de cabine.
jvdschoo
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 22:12  ·  #8
Het gaat idd over de kachelradiator. Gaat hier continue koelvloeistof vanuit de motor doorheen? Zo ja, hoe koel je dan? Zit er niet maar 1 kachelradiator in de auto die voor verwarmen en koelen gebruikt wordt?
Waar kan ik info vinden hoe dit precies werkt?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 22:23  ·  #9
Nee, zijn 2 gescheiden en compleet verschillende systemen.
Verwarming werkt met heet koelwater van de motor, een een elektrisch gestuurd kleppensysteem voor de luchtverdeling.
Airco voor koeling is een circuit met gas wat rondgepompt en onder druk gezet wordt, compleet iets anders. Google maar eens op 'elementen airco auto' of iets dergelijks en dan vind je het wel.
Het wordt wel door dezelfde klimaatregelingsunit (ECC in Volvo termen) gestuurd, die onder je radio ;-)
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 22:25  ·  #10
Koelen gebeurt door verdamper (airco) deze zit in kachelhuis, hij werkt samen met Aircopomp en condensor (achter voorbumper- net voor de interkoeler en radiateur)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2017 - 00:27  ·  #11
verwarming en koeling van de cabine:
De koeling wordt verzorgd via de verdamper, van het airco systeem, in je dashboard. De verwarming via verwarmingselement(radiator) in je dashboard.
De verdamper is altijd koud en radiator altijd heet.
lucht kan langs de verdamper en de radiator stromen en wordt dus koud of warm.
De temp in de cabine wordt geregeld door het mengen van warme en koude lucht dmv kleppen in je dashboard.
De aanvoerslang en afvoerslang van het koelwater voor de verwarming zie je in motorruimte in dashboard gaan.
Dit zijn twee dikke slangen met haakse aansluiting (niet verwarren met aircopijpen)
Deze zijn direct aangesloten op het koelwater rondom de motor.

Heel anders is de radiator voor in de front van de auto. Deze wordt dmv twee dikke slangen, aan en afvoer, gebruikt om overtollige warmte af te voeren als de motor warm genoeg is (ong +90 grd). Dit wordt geregeld door de thermostaat. Dit is een temp gevoelige klep aan t begin van de aanvoer.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2017 - 09:45  ·  #12
Afgezien van de werking van de systemen worden in je openingspost wat zaken door elkaar gehaald.
De grilradiator (voor koeling van de motor) die tussen inlaat en uitlaat een groot temperatuursverschil geven, is juist goed. Dwz dat de radiator het hete koelwater goed afkoelt. Het is mogelijk wel raar dat je koelventilator dan aanslaat bij zo'n lage buitentemperatuur, want de airco werkt normaalgezien niet bij die temp, en in principe heb je koeling genoeg met rijwind alleen (tenzij file of stadsverkeer). Zou ik me verder geen zorgen over maken, tenzij de temperatuurmarkering op het dashboard te hoog komt.
Wordt je interieur wél warm als je de temperatuurknoppen beide helemaal naar boven (rode punt) draait? Zet de ventilator op standje 4 ofzo (4 ledjes) Zo ja, dan moet je de temperatuursensor schoonmaken. Zo nee, dan is of het kleppensysteem ontregeld en wordt er niet genoeg lucht langs de verwarmingsradiator in het dashboard geleid (af te stellen met Volvo software vida) ofwel is inderdaad de kacheltadiator verstopt en moet je die doorspoelen of evt vervangen.
jvdschoo
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.12.2017 - 20:31  ·  #13
Bedankt voor de uitleg.

het wordt niet warmer als ik de verwarming op max zet. Als ik het goed begrijp zijn er dan twee mogelijke oorzaken:
1. Er stroomt onvoldoende lucht langs de kachelradiator => kleppensysteem ontgeregeld. óf
2. Er vloeit onvoldoende warm water door de radiator => radiator verstopt.

definitieve diagnose denk ik door temperatuur verschil tussen ingangsslang en uitgangsslang van de kachelradiator te bepalen (bv dmv infrarood thermometer met laser; op youtube gezien). Bij weinig of geen verschil en lage temperatuur: kachel verstopt.

Is het toeval dat de standverwarming en de kachel tegelijk het loodje leggen?
is het dan ook toeval dat de gril ventilator aanspringt bij lage buitentemperatuur? is dit laatste met VIDA in te stellen?
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 30.12.2017 - 22:36  ·  #14
Als het probleem elektronisch is dan geen toeval
als het probleem mechanisch is dan heb je 3 aparte problemen.

lijk me
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 30.12.2017 - 22:39  ·  #15
De grill ventilator gaat ook draaien voor de airco (condensor) dus niet perse altijd voor het koelsysteem.

Selected quotes for multi-quoting:   0