Dit is inderdaad interessant.
Als ik de flyer bekijk zie ik dat er onder andere Daihatsu modellen in staan die alleen voor de Zuid Oost Azie markten beschikbaar zijn.
De modellen die daar genoemd worden worden gebouwd in Maleisie, dus ik heb het sterke vermoeden dat er een lokale firma die Aisin dealer is en kennelijk graag ATF verkoopt.
Het is echter wel zo dat in de tropische landen de automaten het extra zwaar hebben, zeker in stadsverkeer waar de buitentemperatuur tegen of boven de 40 graden kan worden.
En dat is niet zelden.
Hoe hoger de temperatuur in een bak, des te korter de levensduur is.
En hoe korter de levensduur van ( slechtere) ATF zal zijn , bijvoorbeeld ATF op minerale basis.
Nu naar Volvo, de levensduur van de ATF is sterk afhankelijk van het gebruik van de wagen, Taxi en ander stadsverkeer en aanhangers trekken, in de bergen rijden etc zal de ATF ( dus bak ) zeer sterk en snel doen slijten.
Ja, ATF kan slijten, als alle additieven verbruikt zijn dan is de ATF zeg maar versleten.
Buiten het feit dat er frictiedeeltjes in de bak zullen loskomen en lekker door de gehele bak zullen blijven zweven zullen deze scherpe deeltjes langzaam maar zeker hun vernietigende werk uitvoeren.
De stelling dat je het best ( als je de bak lang goed wilt houden ) dat je beter in een land waar wij wonen de bak elke 80.000 km
moet laten spoelen middels de Powerflush methode sta ik zeer zeker achter.
Nu is het ook nog eens zo, dat de Aisin bakken welke gemonteerd zijn in o.a. de Volgende modellen: V70NN, C70N,S80N, XC70NN, S40N, V50n, c30, XC60, S60N, V60 GEEN rijwind koeling meer hebben, en slechts een platenkoeler, dus de automaat en ATF zal nog heter worden dan bij de voorgaande modellen.... ( met name alle modellen met een turbo )
En dan.... dit is de overtreffende trap per 2010 heeft Volvo de TF80SC Aisin bakken een thermostaathuisje gegeven op de bak, met een thermostaat daar in, waar dat voor dient is mij onduidelijk, maar deze modellen ( TF80SD ) vervuilen wele malen sneller dan voorheen.
De toepassing van de SD variant is model/motortype afhankelijk, en er zijn diverse varianten van.
Het is van zeer groot belang dat deze bakken bij lagere km standen gespoeld worden.
Ik zie ze wekelijks komen.... stuk voor stuk zijn de bakken en ATF roetzwart... en in beplaalde gewallen treden er al schakelproblemen op onder de 100.000km.