Investeren of afscheid nemen...

Duivels diesel dilemma

 
 
 
 
 
voorzitter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 13:46  ·  #1
Beste Leden,

Zoals aangekondigd bij mijn introductie als nieuw lid een hulpvraag om advies.

In het kort heb ik de vraag wie me kan helpen aan iemand die me met mijn klepstoterprobleem kan helpen.

Of breder: hoe krijg ik op een nette manier het klepstoterverhaal opgelost? Er zijn diverse adviezen die varieren van vervangen, alle klepstotersvervangen, koprevisie, kopvervangen, motorvervangen... Het is allemaal nogal prijzig. Met name het uurtarief is daarin een belangrijke component. Wellicht hebben jullie advies, weten jullie een betrouwbare partij die niet meteen een uurtarief van 75 ex btw hanteert.

Een omschrijving van de situatie:
- Type: V70 2.4D
- Bouwjaar: 2006-01
- km-stand: 305.000)
- klacht: vermogen verlies boven de 80-90 kmu
- 1e analyse van de garage: roetfilter vol, EGR klep reinigen - laten uitvoeren - software laten uitschrijven. (EUR 500)
- 2e analyse (tijdens uitvoeren reparatie):
- een losse klepstoter (EUR 1500)
- intercooler klein lek (EUR 500) en de nodige vervuiling in het uitlaatspruitstuk.
- geboden alternatief: klepstoter uit voorzorg verwijderen om te voorkomen dat hij los zou schieten nog meer schade zou veroorzaken. Hij gaf er geen garantie op hoe lang dat goed zou gaan, maar ik moest zeker niet rekenen op 10.000 km.

Om niet meteen in totaal EUR 2500 te betalen heb ik voor het alternatief gekozen. Later zelf de intercooler vervangen (het lek werd groter en duidelijk hoorbaar). Dat was mijn allereerste autoklus. Ik heb volgens mij nog niet eens een band verwisseld... Maar youtube is gewillig en het is prima gelukt (geluid is weg).

Maar nu zit ik dus nog met die klepstoter. Hij loopt (daardoor denk ik) niet helemaal lekker meer, hij ratelt in het begin. Na een eindje rijden klinkt ie wel weer aardig, maar hij stottert hier en daar heel lichtjes. Ook een brom als ik iets meer vermogen vraag. Aan vermogen mis ik niks, hij trekt nog steeds als een absolute stoomtrein.

Inruil wordt er EUR 1500 voor gegeven en dat is mij echt veel te weinig. Hij is van binnen en van buiten nog heel mooi en hij staat er sportief bij. En ik ben eigenlijk gewoon nog steeds verliefd op de auto.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Hartelijke groeten!
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 14:01  ·  #2
Er zijn diverse forum sponsoren hier, en ik denk dat die ook wel kunnen helpen.

In de staat wat hij nu is, zal hij idd niets opbrengen bij inruilen, maar bij reparatie, wil je hem niet inruilen ;)
Ik denk dat dan reparatie toch het andwoord is, alleen nu nog bij wie?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 14:23  ·  #3
Ik zou eens contact opnemen met Blade, forumsponsor. In de randstad. Veel aangenamer uurtarief dan 75ex... en veel kennis en kunde in huis.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 14:34  ·  #4
Klepstoter revisie is goed te doen, maar goedkoop is het niet. Je bent 20 bruggetjes nodig en 20 hydraulische stoters. Verstuiver setjes, pakkingen, keerringen, evt distributieset en waterpomp etc etc...

Als de klepstelen heel erg versleten zijn zit je toch aan een kop revisie helaas. Maar vaak valt dat wel mee. Ook de nokkenassen zelf KUNNEN slijten, maar nog niet tegen gekomen, wel van gehoord.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 14:40  ·  #5
Quote door Doeke Dobma

Ik zou eens contact opnemen met Blade, forumsponsor. In de randstad. Veel aangenamer uurtarief dan 75ex... en veel kennis en kunde in huis.


Precies.

Dat gaat het adres worden waar hij moet zijn.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 15:29  ·  #6
Anders staat hier nog een hele mooie te koop voor weinig.

topic.php?t=21119
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 17:14  ·  #7
Lastig hoor! Ik snap niet direct hoe de motor werkt zonder die klepstoter? Om die eruit te nemen moest toch sowieso het kleppendeksel eraf, en daarvoor moet er een heleboel meer los (verstuivers enzo), dus waarom dan niet meteen een nieuwe erin?
Knap dat je zonder verdere kluservaring toch al de intercooler hebt vervangen, dat zou niet mijn beginnersklusje zijn geweest geloof ik. Toch is een motor openhalen (en vooral weer dichtmaken en dat hij dan beter werkt dan ervoor...) nog wel even een ander verhaal waarvoor zowel kennis als ruimte als gereedschappen voor nodig zijn, dus ik zou ook bij een forumsponsor langsgaan, die hebben de merk- en motorspecifieke kennis in huis om je goed te adviseren, zijn betrouwbaar en hanteren denk ik ook een aangenamer tarief, al dan niet vanwege forumkorting.

Een auto is waard wat 'de gek' ervoor geeft, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de markt. Ik zou ook zeggen dat een V70 in goede staat, afgezien van de motor, meer waard zou moeten zijn dan 1500 eur, maar als je het van niemand krijgt...

Als je verder blij bent met de auto, dan zou ik toch richting reparatie denken, maar dat kan je pas beslissen als je ECHT weet wat er moet gebeuren, en wat het kost. En al weet je dan nog niet of er een maand later weer iets opduikt, dan weet je iig wel wat er wel goed gedaan is. Want met een andere auto ben je ook niet alleen de aanschafprijs kwijt, dan kunnen er ook zo nieuwe dingen opduiken. Dat hoort nu eenmaal bij een auto die z'n dealer-tijd voorbij is.
voorzitter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 17:43  ·  #8
Dank allemaal voor de vlotte reacties. Goed om te merken dat ik niet de enige ben die het een moeilijke beslissing vindt.

Ik neig ook naar de reparatie. Het is inderdaad dat ik met een inruil ook behoorlijk moet bijbetalen, dan liever in een auto die ik zelf een beetje ken. Gaan we eerst maar eens een onderzoekje aan wagen of de auto het inderdaad waard is / lijkt te zijn.

Overigens nog wel de vraag wie weet welk slangetje ik hier mis en wat daarvan de impact is.


alvast dank!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 17:47  ·  #9
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 18:35  ·  #10
Ik zou nog een aantal zaken willen weten:
>roetfilter nog te regenereren?
>Verstuivers nog goed?
>historische verversingstermijn?
>Turbo vanen vrij?

Ik vraag mij af of het roetfilter niet gered kan worden. Uitschrijven gaat in de toekomst lastiger worden qua keuring en in principe gaat die dingen goed mee zolang de basis op orde is.

Een slechte verstuiver veroorzaakt dezelfde problemen als een slecht klep. Hoop roet en weinig BOEM in de cylinder.

Een slechte inlaatklep kan behoorlijk wat roetvorming veroorzaken waardoor de performance en inwendige vervuiling in neerwaartse spiraal komt. De tuimelaar vervangen is het minimale dat je moet laten doen om te blijven rijden.

Kleppen gaan kapot door slechte olie en te lange intervallen. Als uit je onderhoud historie blijkt dat je grote gaten hebt in de intervallen van verversen is een motor flush te overwegen.

Niet alleen het inlaattraject slibt dicht, ook de uitlaat turbine krijgt het bij een stevig roet producerende motor voor zijn kiezen.
Je zult dus ook naar de vrijloop van de variabele turbo verstelling moeten kijken.

Als de verstuivers goed zijn, de tuimelaars vervangen, turbo en inlaat schoon en roetfilter te reinigen kan je nog jaren door rijden.

Ik zou dus nog eerst een beeld vormen van turbo en verstuivers en dan kiezen: opruimen of opknappen
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 18:59  ·  #11
In welk deel van het land zit je? Mmts in oldenzaal is ook een goed adres.
voorzitter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 19:58  ·  #12
Quote door martijn-a

Ik zou nog een aantal zaken willen weten:
>roetfilter nog te regenereren?
>Verstuivers nog goed?
>historische verversingstermijn?
>Turbo vanen vrij?

Ik vraag mij af of het roetfilter niet gered kan worden. Uitschrijven gaat in de toekomst lastiger worden qua keuring en in principe gaat die dingen goed mee zolang de basis op orde is.

Een slechte verstuiver veroorzaakt dezelfde problemen als een slecht klep. Hoop roet en weinig BOEM in de cylinder.

Een slechte inlaatklep kan behoorlijk wat roetvorming veroorzaken waardoor de performance en inwendige vervuiling in neerwaartse spiraal komt. De tuimelaar vervangen is het minimale dat je moet laten doen om te blijven rijden.

Kleppen gaan kapot door slechte olie en te lange intervallen. Als uit je onderhoud historie blijkt dat je grote gaten hebt in de intervallen van verversen is een motor flush te overwegen.

Niet alleen het inlaattraject slibt dicht, ook de uitlaat turbine krijgt het bij een stevig roet producerende motor voor zijn kiezen.
Je zult dus ook naar de vrijloop van de variabele turbo verstelling moeten kijken.

Als de verstuivers goed zijn, de tuimelaars vervangen, turbo en inlaat schoon en roetfilter te reinigen kan je nog jaren door rijden.

Ik zou dus nog eerst een beeld vormen van turbo en verstuivers en dan kiezen: opruimen of opknappen


Hi, het roetfilter is volgens mij gereinigd en de egr software is al uitgeschreven. De verstuivers zou ik niet weten. Ik denk inderdaad eerst maar weer eens een volledig beeld laten schetsen...

Is een klepstoter trouwens hetzelfde als een tuimelaar? (rodewangenemticon)

en Bolbo: ik was idd niet van plan om zelf de motor aan mijn handen te onderwerpen. wel zou ik er graag van leren :),

Martijn-A: als ik mijn boerenverstand gebruik gok ik dat een flush zoiets is als het doorspoelen van je motor. Zou je dat eerst doen om te zien hoeveel je ermee oplost? en wat kost zoiets eigenlijk? wat nieuwe filters en nieuwe motorolie? geen idee nog, ik zal eens kijken wat ik er op het forum over kan vinden.

groeten!
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 20:59  ·  #13
Het slangetje dat mist is als ik het goed zie het slangetje van de vacuumpomp naar de motorsteunen.
Als deze ontbreek maakt de motor ook een ander geluid; probeer het gat eens af te stoppen. Het missend slangetje is een rubber slang van ongeveer diameter 6à8
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 19.09.2019 - 21:27  ·  #14
Ik moet beter lezen...

Je schrijft “lossen klepstoter” en ik las vastzittende klepstoter.

Soms lopen ze vast door vervuiling van de olie en afzetting in het blok. Bij jou kan dit iets anders zijn omdat de stoter schijnbaar los zit.

Maaaar, vastzittend tuimelaars kunnen breken. Zo’n beetje oorzaak - gevolg stelling. De hamvraag is of de klep nog goed is.

Een flush is inderdaad een inwendige reiniging van het blok.

Als ik jou was zou ik overleggen met Blade.
voorzitter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 21.09.2019 - 20:34  ·  #15
Quote door staaf

Het slangetje dat mist is als ik het goed zie het slangetje van de vacuumpomp naar de motorsteunen.
Als deze ontbreek maakt de motor ook een ander geluid; probeer het gat eens af te stoppen. Het missend slangetje is een rubber slang van ongeveer diameter 6à8


Slangetje zit er weer op! Was er blijkbaar afgeschoten. Duurde ff tot een slangetje met een los eindje vond. Lijkt toch alsof ie beter loopt nu :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0