Een van de punten die mijn zorgen baart is de toch wel redelijk snel vies wordende olie bij mijn S60. Vreemd, want de wagen rijdt toch op LPG, zo was mijn eerste gedachte. Maar goed, de eerste 150.000 km was dit niet zo en voila, in 7 jaar tijd is er jaarlijks 20000 km met de auto gereden.
Een korte opsomming van een aantal bevindingen :
1. Veel Lage toeren, want het is een automaat en dan kom je in Nederland niet veel boven de 2500 toeren;
2. Waarschijnlijk Nederlandse EURO 95 benzine getankt in de eerste 7 jaar. Te veel zwavel, en niet de beste benzine die er bestaat;
3. Zoals elke Nederlandse auto mee maakt heeft ook deze Volvo waarschijnlijk veel korte ritjes achter de rug, gevolg olie komt eigenlijk nooit op temperatuur en wordt vermengd met brandstof & waterdamp resten.
4. Lange oliewissel intervals (20000 km voor de generatie Volvo waar de mijne toe behoort).
Genoemde 4 punten zijn bij bijvoorbeeld Saab een mooie set voorwaarden om de motor vroegtijdig aan z'n einde te helpen. Mijn vermoeden is dat dit bij Volvo ook wel eens zo zou kunnen zijn.
Vanmiddag ging mijn "service" lampje brengen. Dit was ten teken dat het al weer 10000 km geleden was dat ik olie had ververst. Uit voorzorg heb ik besloten voorlopig maar een oliewissel interval aan te houden van 10000 km. Dit heb ik ook met VIDA in de auto geprogrammeerd. Dus net als bij oudere modellen begint het lampje nu dus te branden na 10000 km.
Iets zegt me wel dat de ergste vervuiling langzaam maar zeker met goede synthetische olie aan het weg gaan is. Het wordt in ieder geval niet erger zo is mijn vermoeden. Maar iets zegt me ook dat het schoon krijgen van het motorblok alleen kan als je het motorblok helemaal uit elkaar haalt of gewoonweg geduld hebt.
Komende week krijgt de S60 weer verse olie en een vers olie filter. Dan mag het service lampje weer gereset worden en mag ie de komende 3-4 maanden weer km's maken. Lange afstand, motor op temperatuur kan nooit slecht zijn. Het feit dat de problemen bij Saab eigenlijk nauwelijks in Zweden speelden (zo las ik ergens op het Saab forum) zegt mij dat er blijkbaar omstandigheden zijn die anders zijn dan hier in Nederland.
Afgaande op de GDI motoren van Mitsubishi, de FSI motoren (eerste generatie) van VW zegt iets in mij dat Nederlandse brandstof jarenlang van mindere kwaliteit is geweest, en misschien nog steeds is i.v.m. brandstof in andere europese landen (Duitsland, skandinavie). Omdat ik langzaam maar zeker begin te vermoeden dat de oplossing ligt in de eerder genoemde factoren ga ik sterk overwegen voor het benzine gedeelte over te stappen op ARAL 102 / Ultimate (alleen verkrijgbaar in Duitsland). Aangezien LPG van zich zelf al schoon genoeg is, ligt de belangrijkste oplossing qua brandstof dus over te stappen op hoge kwaliteit benzine. De rest wordt een kwestie van aan blijven kijken.
Met aanstaande plannen voor een LPG cilinderkop wordt een gedeelte van de problemen gedeeltelijk opgelost. Mogelijk dat uiteindelijk de rest van het motorblok ook maar eens verder bekeken wordt. Tot die tijd (40000 km te gaan) ga ik dus maar werken met :
1. Hoge kwaliteit benzine ;
2. 10000 km olie interval gebruik makend van EUROL Fluence DXS 5W30
3. Zo nu en dan een wat langere autorit plannen (kan nooit kwaad volgens mij).
4. Reinigen carterventilatie. Kan nooit kwaad, baat het niet dan schaadt het niet.
Een korte opsomming van een aantal bevindingen :
1. Veel Lage toeren, want het is een automaat en dan kom je in Nederland niet veel boven de 2500 toeren;
2. Waarschijnlijk Nederlandse EURO 95 benzine getankt in de eerste 7 jaar. Te veel zwavel, en niet de beste benzine die er bestaat;
3. Zoals elke Nederlandse auto mee maakt heeft ook deze Volvo waarschijnlijk veel korte ritjes achter de rug, gevolg olie komt eigenlijk nooit op temperatuur en wordt vermengd met brandstof & waterdamp resten.
4. Lange oliewissel intervals (20000 km voor de generatie Volvo waar de mijne toe behoort).
Genoemde 4 punten zijn bij bijvoorbeeld Saab een mooie set voorwaarden om de motor vroegtijdig aan z'n einde te helpen. Mijn vermoeden is dat dit bij Volvo ook wel eens zo zou kunnen zijn.
Vanmiddag ging mijn "service" lampje brengen. Dit was ten teken dat het al weer 10000 km geleden was dat ik olie had ververst. Uit voorzorg heb ik besloten voorlopig maar een oliewissel interval aan te houden van 10000 km. Dit heb ik ook met VIDA in de auto geprogrammeerd. Dus net als bij oudere modellen begint het lampje nu dus te branden na 10000 km.
Iets zegt me wel dat de ergste vervuiling langzaam maar zeker met goede synthetische olie aan het weg gaan is. Het wordt in ieder geval niet erger zo is mijn vermoeden. Maar iets zegt me ook dat het schoon krijgen van het motorblok alleen kan als je het motorblok helemaal uit elkaar haalt of gewoonweg geduld hebt.
Komende week krijgt de S60 weer verse olie en een vers olie filter. Dan mag het service lampje weer gereset worden en mag ie de komende 3-4 maanden weer km's maken. Lange afstand, motor op temperatuur kan nooit slecht zijn. Het feit dat de problemen bij Saab eigenlijk nauwelijks in Zweden speelden (zo las ik ergens op het Saab forum) zegt mij dat er blijkbaar omstandigheden zijn die anders zijn dan hier in Nederland.
Afgaande op de GDI motoren van Mitsubishi, de FSI motoren (eerste generatie) van VW zegt iets in mij dat Nederlandse brandstof jarenlang van mindere kwaliteit is geweest, en misschien nog steeds is i.v.m. brandstof in andere europese landen (Duitsland, skandinavie). Omdat ik langzaam maar zeker begin te vermoeden dat de oplossing ligt in de eerder genoemde factoren ga ik sterk overwegen voor het benzine gedeelte over te stappen op ARAL 102 / Ultimate (alleen verkrijgbaar in Duitsland). Aangezien LPG van zich zelf al schoon genoeg is, ligt de belangrijkste oplossing qua brandstof dus over te stappen op hoge kwaliteit benzine. De rest wordt een kwestie van aan blijven kijken.
Met aanstaande plannen voor een LPG cilinderkop wordt een gedeelte van de problemen gedeeltelijk opgelost. Mogelijk dat uiteindelijk de rest van het motorblok ook maar eens verder bekeken wordt. Tot die tijd (40000 km te gaan) ga ik dus maar werken met :
1. Hoge kwaliteit benzine ;
2. 10000 km olie interval gebruik makend van EUROL Fluence DXS 5W30
3. Zo nu en dan een wat langere autorit plannen (kan nooit kwaad volgens mij).
4. Reinigen carterventilatie. Kan nooit kwaad, baat het niet dan schaadt het niet.