Je kunt ook de hele dataset downloaden als CSV-bestand voor Excel, dan kun je zelf draaitabellen maken. Maar het is wel een hele grote bak met gegevens en Excel is niet zo happig op grote bestanden. Door de filters toe te passen maak je de selectie kleiner en als je die download is er makkelijker en sneller mee te werken.
Er zijn wat handleidingen en er is een forum ter ondersteuning, maar ik ben het wel met je eens dat eea wat gebruikersvriendelijker had gekunnen…
Als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel Volvo’s er geregistreerd staan met een Handelsbenaming die “XC7” bevat (ik bedoel natuurlijk alle Volvo XC70’s), dan zijn dat vandaag alles bij elkaar 10.598 exemplaren.
Je moet net zoals bij alle databases een beetje nauwkeurig zijn bij het bepalen van je selectiecriteria (query), want als je voor de filter optie ‘start met’ had gekozen, zou je zeventien XC70’s gemist hebben (waaronder een “VILVO XC70 4WD” en een “SALOON XC70” - die dan wel weer gewoon “stationwagen” als inrichtingskenmerk heeft).
De meeste zijn natuurlijk gewoon “XC70” (de kolom Merk had natuurlijk al de waarde “VOLVO”), maar er zijn er ook vier geregistreerd als “XC7”. Verder zie je ook “XC70 2.5T”, “XC70 2.5T AWD”, “XC70 2,5T AWD” (jawel!) en een heuse “XC70 25T AWD”. Uiteraard is de “XC70 3.2AWD” een ander type dan de “XC70 3.2 AWD”, hoewel er ook XC70’s met een 3.2 liter motor als “XC70” geregistreerd staan. Verder nog vermeldenswaardig vind ik de “XC70 AWD” (er is ook één “XC70AWD”), een rijtje van twaalf “XC70 CROSS COUNTRY” en één “XC70 CROSS COUNTRY 2.5T AWD”…
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je reinste broddelwerk dat vrij simpel te corrigeren is, maar niet wordt gedaan.
Oh ja, als je naar de kolom inrichting kijkt, zie je drie “Niet geregistreerd”, acht “MPV” en twee “hatchback”. De overige 10.585 Volvo XC70’s zijn gelukkig wel gewoon als “stationwagen” geregistreerd.
Mijn eigen V70 XC staat er overigens niet tussen, want die is alleen als “V70” geregistreerd (ook een import auto).