Ik zit een beetje in die voertuigdata en het is iets gecompliceerder dan het lijkt. Er lijken wat privacy-issues aan te zitten en er zijn ook een aantal partijen actief die handelen in die data. Europees is het wel geregeld maar de lidstaten maken er niet goed gebruik van. Een onderzoek van de EU uit 2018 vind je
hier.
In Duitsland en Frankrijk is er geen enkele registratie maar is tellerfraude wel strafbaar. In Cyprus, Letland en Portugal is terugdraaien van tellers niet strafbaar, in Slowakije is de boete maar €226.
Er zijn maar 4 landen in de hele EU (5 als je het VK meetelt, wat in 2018 nog bij de EU hoorde) die voor de consument toegankelijke kilometerstanden aanbieden: Nederland, België, Hongarije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Er is een EU-breed systeem om kilometerstanden uit te wisselen (EUCARIS), maar alleen Nederland en België maken er gebruik van.
In Zweden is het geen enkele moeite om op basis van het (Zweedse) kenteken of het chassisnummer de kilometerstanden te controleren, diverse websites bieden die dienst aan en het kost niets.
In de UK zijn tellerstanden die bij de MOT (APK) zijn doorgegeven openbaar, als je het kenteken weet tenminste.
België heeft de Carpass, of dat systeem gemakkelijk toegankelijk is voor wie de tellerstanden wil
en (op basis van chassisnummer, want het kenteken is in België persoonsgebonden) weet ik niet maar de verkoper moet het wel tonen en je kunt online de echtheid controleren van het formulier.
In Nederland kun je met een kilometerstand van een in Nederland geregistreerde auto naar RDW gaan en dan krijg je antwoord: de reeks is logisch (opeenvolgend), onlogisch (zit een lagere stand in) of geen oordeel (deel van reeks onbekend of onlogisch <2014), maar een echt rapport krijg je niet, dat krijgt alleen de eigenaar van de auto c.q. het autobedrijf waar de auto in de handelsvoorraad staat, als deze het tellerrapport opvraagt bij RDW. Is de auto geëxporteerd, dan is ook de tellerhistorie foetsie want het kenteken is vervallen.
VWE verzamelt wel kilometerstanden, die data krijgen ze door van garagebedrijven die onderhoud of APK hebben uitgevoerd en bij VWE zijn aangesloten. Ik heb het idee dat die data ook bij Carfax aankomt, want de Carfax rapporten tonen kilometerstanden.