IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

Iemand ervaring?

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

 · 
Posted: 22.09.2017 - 14:38  ·  #1
Hoi mensen,

Op zoek naar een mogelijkheid om mijn D5-motorblok 'stil' voorin te leggen, kom ik telkens weer uit bij de prachtige versnellingsbak-/torsiesteun van IPD (http://www.volvo-lotte.nl/volvo-onderdelen/ipd-aluminium-versnellingsbak-steun). Echter, ik heb nog zelden gezien dat deze toegepast werd bij een diesel.

Het is ook mogelijk om alleen het voorste stukje te nemen en op je oude steun te zetten. Dan houd je nog steeds een rubberverbinding met het subframe.

Iemand hier die ervaringen heeft met deze dingen? Ik houd me aanbevolen! Zou het wijs zijn? Eén ding is wel zeker: dan hang je de motor een stuk steviger vast!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

 · 
Posted: 22.09.2017 - 14:41  ·  #2
wel aan de prijs
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

 · 
Posted: 22.09.2017 - 14:59  ·  #3
Ik heb mijn torque steun aan de bak 'gefixt' op de beunhaasmanier van SiRobb (zie YouTube), oftewel door de kleine verbinding die meestal eerst kapot gaat, te 'fixen' (of misschien beter gezegd fixeren) door het busje te omwikkelen met een reep rubber (kapotgeknipte binnenband van een fiets). Ik heb dat waarschijnlijk iets te strak gedaan (ik moet het busje met het rubber eromheen met een hamer weer in de steun slaan, ondanks dat ik de boel had ingevet met vaseline) en merk nu aanzienlijk meer getril in de cabine, vooral bij koude start en stationair lopen. En dit dus terwijl het grote deel van de steun nog gewoon intact en origineel is.
De motor ligt mooi vast ja, maar ik zit toch te denken aan een nieuwe (rubber) steun of tenminste een laagje fietsband weghalen waardoor er iets meer beweging mogelijk is en er minder trillingen worden doorgegeven. Dus om er PU bussen in te gooien bij een diesel, ik zou er niet aan beginnen. Tenzij je graag een stoelmassage krijgt bij elk stoplicht natuurlijk.
En ik heb een nieuwe vacuumsteun (voorzijde, echte vacuumsteun van Lemförder) dus die demping is ook OK.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 687
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

 · 
Posted: 22.09.2017 - 15:01  ·  #4
Omdat polyurethaan veel harder is dan rubber krijg je juist alleen maar meer trillingen. Motorsteunen met polyurethaan zijn leuk als je een scheurbak aan het bouwen bent.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

 · 
Posted: 22.09.2017 - 18:04  ·  #5
Inderdaad Henk, dat is het verhaal.
Wil je comfort, dan voor de rubberen versie gaan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: IPD versnellingsbaksteun icm dieselmotor?

 · 
Posted: 23.09.2017 - 08:09  ·  #6
Ja, ik ken het dilemma ook: of fixeren (polyurethaan) en dus meer trillingen; of comfort (rubber) en een schommelende motor.

Bij de nieuwere diesels van Volvo hebben ze het opgelost door de steun die je altijd linksboven-voor ziet (als je ervoor staat). Ik heb wel eens gekeken of je dit evt. ook op de oudere modellen zou kunnen bevestigen (met wat creativiteit).

Hoe dan ook: nog maar s even rustig over nadenken voor ik gekke (lees: duur én onverstandig) dingen ga doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0