irritante motormanagement lampje

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 15:37  ·  #1
Aloha...,

Sinds een aantal dagen is het bekende irritante motormanagement lampje gaan branden...met Vida uitgelezen fout code ECM-P0172
Al een aantal keer gewist en blijft dan weg als ik normaal rij (woon/werk)...
Nu net weer de boel gewist en lampje bleef uit...op het laatst nog ff het gas pedaal flink ingetrapt tot 3500 toeren en het lampje floepte weer aan...WTF.
Motor loopt heel mooi regelmatig, start goed dus wat is wijsheid? Een harde reset d.m.v.de accu een half uurtje eraf? Of gewoon negeren want de auto rijd en loopt goed.

Dit zegt vida:
284: ECM-P017200 Systeem te rijk (Kant 1). Algemene storingsinformatie. Geen subtype-informatie
Afdrukken

Informatie over storingscode ECM-P017200

Toestand
De motorregeleenheid (ECM) krijgt informatie van de lambdasonde over het brandstof-/luchtmengsel in verschillende belastingsgebieden. Als de motorregeleenheid (ECM) registreert dat het brandstof-/luchtmengsel te veel afwijkt van de doel-lambda, zodat de adaptaties voor rij 1 in een van de eindposities terechtkomen, wordt de storingscode gevormd.

Vervangende waarde
Niets.
Mogelijke oorzaak
Verstopt luchtfilter.
Lekkage in de carterventilatie.
Oliepeil te hoog.
Vervuilde motorolie (benzine in de olie).
Lekkende injectoren.
Lekkende EVAP-klep.
Hoge brandstofdruk.
Beschadigde luchtmassameter.

Storingsbeeld
Storingslampje gaat branden.
Slechte prestaties.
De motor heeft een onregelmatige loop.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 16:34  ·  #2
om nou even een lambdasonde a 110,- en een lmm a 128,- te vernieuwen zonder te weten of dit de oorzaak is euh.... nee dat word me te gortig.

Verstopt luchtfilter. Nee,de k&n is weer vervangen voor een nieuwe
Lekkage in de carterventilatie. Deze sluit ik ook uit.
Oliepeil te hoog. nee,staat mooi op peil.
Vervuilde motorolie (benzine in de olie). lijkt me sterk,totaal geen aanwijzing voor.
Lekkende injectoren. Hoe controleer je die dingen?!?
Lekkende EVAP-klep. geen enkel teken van onregelmatig lopen v/d motor
Hoge brandstofdruk. Hmmm hoe controleer je dat...
Beschadigde luchtmassameter. Zou kunnen,al denk ik van niet.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4908
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 17:30  ·  #3
Zou beginnnen met de brandstofdruksensor op de rail. Al verschillende keren meegemaakt dat deze zo'n storing veroorzaakt en is niet duur.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 987
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 17:35  ·  #4
Ik zou aan de voorkant beginnen: lees de waardes uit van je inlaat temperatuur, koelvloeistof temperatuur en maf.
Ook je lambda sensor voltage, als deze onder de 0,5 v of boven de 4,5 volt zit weet je dat die kapot is.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 375
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 17:37  ·  #5
Begin eens met een tanktoevoeging en rij die tsnk in 1 keer leeg....
Met alleen vervuiling door korte afstanden (< 40km) komen dit soort storingen ook voor door roetaanslag in de inlaat en op de kleppen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 18:00  ·  #6
Quote door volvo355

Zou beginnnen met de brandstofdruksensor op de rail. Al verschillende keren meegemaakt dat deze zo'n storing veroorzaakt en is niet duur.


die is 65,- bij motointegrator.

tanktoevoeging heb ik al gedaan...met een toonaangevend merk Lindemann...meerdere keren in een lege tank en dan vol tanken.

Ik zal morgen eens wat dieper in vida duiken,kwam het een en ander tegen waar ik waardes zag staan,niet echt naar gekeken omdat ik domweg de waardes niet weet wat t moet zijn. Lambda sensor zal ik zeker ff checken.
Het is altijd zoeken met dat irritante lampje wat brand...als je dat googled dan krijg je 1001 oorzaken.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 987
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 18:33  ·  #7
inlaat temperatuur: bij aanzetten en koude motor moet vergelijkbaar met de buitentemperatuur zijn. Is deze veel hoger of lager (+/-10 graden of meer), dan is daar iets mis. Bij een turbo motor weet ik niet tot waar die kan oplopen tijdens bedrijf.
koelvloeistof temperatuur: zelfde verhaal, bij koude motor zelfde als buitentemperatuur? Deze zal met warme motor ronde 85-95 graden liggen. Afhankelijk van het ontwerp.
maf: airflow bij een 2.4 is dat bij stationair toerental tussen de 2,5 en 3,5 g/s. Bij 100 km/u is dat ongeveer 20 g/s.

Bij mij is de brandstofdruk vrijwel altijd rond de 82 psi of 5,65 bar uit mijn hoofd.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4908
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 19:43  ·  #8
Systeem te rijk zit meestal aan de brandstofkant is mijn ervaring. Dit soort storingen zijn wel lastig om op te lossen. Zoals je inderdaad zelf al zegt enorm veel mogelijke oorzaken. Kijk of je de storing met een bepaald rijpatroon kan triggeren en ga dan tijdens rijden de live data bekijken.

https://m.motointegrator.nl/pr…61-230-238
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 21:11  ·  #9


Ik zat ook aan de brandstofkant te denken,verbruik is de laatste tijd omhoog gegaan.
Als ik het gaspedaal wat sportiever intrap komt de melding direct terug.
De brandstofdruk sensor bij motointergator zegt dat ie niet geschikt is maar bekijk je de modellen,dan staat hij er wel in..raar.
Ik haal m er morgen wel ff uit,even de brandstofpomp lam leggen.

koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 987
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 21:43  ·  #10
Kun je 'm niet uitlezen met vida?
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 21.06.2024 - 22:08  ·  #11
Ik heb m al meetdere keren uitgelezen met vida,gewist en als ik ietsie pietsie wat feller gas geef komt de melding weer terug dus toch iets met brandstofdruk.
Waarschijnlijk bestel ik toch de lmm en de lambda plus een brandstofdruk sensor...kost n paar knaken en word de auto alleen maar beter van.
Het diepere gebruik van vida is mij helaas onbekent.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 22.06.2024 - 12:53  ·  #12
Vandaag ff gekeken naar de brandstofdruk sensor...erg krap om die er met een torx+ratel af te halen...te krap,heb steeksleutel 6 nodig voor dat bitje en je raad het al...juist die heb ik niet.
Getwijfeld om die hele rail los te halen tot dat ik een losse slang spotte...zie foto...die er compleet af was.
Even n nieuwe slange klem eromheen,auto starte en lampje bleef aan.
Min pool van de accu eraf voor 10sec. motor gestart lampje uit...ff flink gassen...lampje bleef uit.
Zal dat minescule slangetje de boosdoener zijn????
Fingers crossed!!



Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 22.06.2024 - 15:27  ·  #13
Vida er weer ff aangehangen...ECM foutcode is weg,alleen 2x foutmelding met het linker en rechter raam.
Vdash aangeslingerd,die gaf dezelfde fout melding....ge-initialiseerd alle twee en gecontroleerd in vida....geen enkele foutmelding meer.
Had in feite al voor €300,- aan onderdelen in het mandje liggen bij motointergator😬😬
Conclusie: in principe opgelost...we gaan het zien van de week.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 22.06.2024 - 15:58  ·  #14
Je blijft je verbazen over de moderne voertuigen...
Afgelopen donderdag besloot ik s,ochtends gehoor te geven aan de melding in het dashboard: software update nu/later nog 14 dagen de tijd stond er.
Op nu geklikt en zou 25 min.duren...na 10min.kon ik voor het dok...paniek en de volvo gebeld: vraagje,kan ik dit onderbreken want niks werkt meer...nee dat moet je uitzitten.
Na zo,n 20min.melding software update geslaagd.
Verder de ganse dag x aantal keer de auto uit gehad.
Sta ik in velsen,eerst lossen en laden op een ander dok...prima.
Is de auto vol,starten en wil ie niet in zijn versnelling(automaat)...foutmelding iets over de remmen en contact oonemen met de werkplaats. Gebeld en een aantal dingen geprobeerd via hun instructie...resetten2x bepaalde zekering eruit...noppes nada.
Op een gegeven moment ook nuet meer willen starten.
Monteur erbij,laptop eraan,dit proberen dat proberen...niks en nogeens niks...probleem begon om 14.30 en om 17.15 met een service trekker en een sleepbalk de trekker eronderuit getrokken,luchtslang aangesloten achter het voorwiel want de luchtketels waren leeg...
Een collega was ook terplekke en heeft de trailer en mijzelf meegenomen naar de zaak.
Vrijdag middag gebeld naar de zaak of de fh5 al gemaakt was...jazeker,er zat een mega fout in de centrale computer,zijn ze uren zoet mee geweest.
Ik kreeg in feite de schuld want ik had niet moeten updaten,ja tuurlijk...die melding stond er al n tijdje met een dag aftelling dus wat doe je dan?!?
Ook de melding regeneratie starten komt vaak in beeld...dan ga je toch ook niet naar de garage als een kleuter...gewoon op ja klikken.

Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 471
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: irritante motormanagement lampje

 · 
Posted: 23.06.2024 - 17:21  ·  #15
Je krijgt tenminste nog een foutcode....

Mijn vriendin had het volgende een paar weken geleden:


********
Hoi allemaal. Even een langere uitleg ivm onverwachts extreem olieverbuik.

Ben van het weekend naar Luxemburg gereden. Een 330km. 2,5 week geleden oliepijl gecontroleerd en was net aan de max. Perfect dus… (ik kijk dat altijd geregeld na).

Sinds toen enkel heen en terug België gereden (+-600km totaal).

Op de terugweg hebben we in Duitsland ff flink gas gegeven voor +-20min (200-235km/u). Niets mis toen. Lekker power heeft die bak toch hè. 😉😝

Ik vertek dinsdagavond naar Luxemburg.. alles nog steeds perfect. Ik heb onderweg ergens overnacht en parkeer de auto. Toen ik in de ochtend mijn reis wou verder zetten bleef het motormanagement lampje branden… vreemd dacht ik.. verder geen meldingen te vinden. Vida lag natuurlijk thuis (de volgende lange rit sleur ik die gewoon mee 🙈). Ik controleer dan toch maar eens de olie, want dat is het enige wat ik zelf zo kan controleren lang de kant van de weg. Diewas amper zichtbaar op de peilstok… koude motor natuurlijk maar toch moet er dan ook olie te zien zijn…

Ik heb een liter bijgevuld en toen kwam peil net bij min.

Na enkele minuten ging het motormanagement lampje ook weer uit.

Ik dus meteen dichtstbijzijnde Volvo dealer in Duitsland opgezocht. Daar de Volvo laten uitlezen. Hebben de bodemplaat even los gehad maar nergens iets van lekkage te zien. Uitlezen gaf ook geen uitkomst. Enkel de oude en bij ons bekende meldingen. Oliepijl was toen met warme motor (na enkele minuten stilstaan) terug op max.

Ik heb verder dus ook niets gemerkt aan de Volvo.. geen verlies van power, geen schokken, niets..

Verder gereden en nu dezelfde weg terug naar huis. Niets meer aan de hand.

Dus.. heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad? Mijn idee is dat ie niet erg veel gedronken heeft misschien met het stukje autobahn in Duitsland van België naar huis. Eind vorig jaar hebben we ook al eens een olie dip gehad op weg naar Noorwegen. Na ongeveer 1000km kwam toen de melding “oliepijl laag” en heb ik er ook denk ik 0,5l of 1L bij gedaan. Verder nooit meer gehad. Tot afgelopen dinsdag dus…

Is mijn idee van het verbruik bij inspanning een goed plausibele verklaring? En kan ik mijn spoken in mijn hoofd terug verjagen? 🙈 vind het vooral vreemd dat er geen melding kwam van het oliepijl en dat enkel het motormanagement lampje ging branden na stil staan een hele nacht.

O ja, mooie service trouwens van Volvo Duitsland. Moest helemaal niets betalen voor het op de brug zetten en uitlezen.😉 mooi toch.


********


Lang vehaal.. lekker kort 🙈...

Motormanagement lampje
Olieverbuik

Typisch Volvo? 🙈🤣
 
Selected quotes for multi-quoting:   0