Irritatie punt mbt temperatuurpeil

isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Irritatie punt mbt temperatuurpeil

· 
Posted: 28.10.2024 - 17:43  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Waarom wil je dat weten dan, is toch helemaal niet interessant

Inderdaad, mijn koelsysteem is goed dus eigenlijk hoef ik verder niets te weten. Maar haal dan die wijzer ook maar van dashboard. Een wijzer die in 5 minuten naar boven kruipt en verder niets doet... tsja. Ik was gewend van vorige auto dat het wel een temperatuur in Celsius was, vind ik wel wat hebben. Meten = weten.

Bedankt voor de tip voor CFE. Vind ik net te duur voor dit ongemak :-) . En is blijkbaar niet heel makkelijk op 2001 modeljaar.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 28.10.2024 - 17:53  ·  #17
gewoon een BT dongle kopen van 2 tientjes.

dan kun je op elk mobieltje alles uitlezen.
Ik rij bijv altijd met de temp van roetfilter in beeld.

zo zie ik wanneer hij gaat regenereren.
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 100
Subject:

· 
Posted: 28.10.2024 - 18:26  ·  #18
godzijdank zit er geen temp.meter op mijn S80...stel je voor dat ik jarenlang naar een afwijkende naald moet kijken >_< moet er niet aan denken.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 28.10.2024 - 19:39  ·  #19
Die wijzer staat van begin 80 graden tot 115 celcius strak naarboven.

Je zegt een 90°C te hebben gekocht? 2002 is 93 graden dacht ik, lager, 87 bijv, is nog iets van 10 jaar daarvoor. Typefoutje of geen oem ?

Los daarvan, behalve ergeren aan het feit lijkt mij niet direct dat er iets aan de hand is, tenzij de thermostaat lekt en daarom de temperatuur nooit uitkomt waar het hoort te komen. Maar die was dus nieuw zoals gezegd (waar OEM dus erg nauw luistert bij dergelijke sensoten).
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 29.10.2024 - 08:59  ·  #20
Quote door V70R^2

Die wijzer staat van begin 80 graden tot 115 celcius strak naarboven.

Je zegt een 90°C te hebben gekocht? 2002 is 93 graden dacht ik, lager, 87 bijv, is nog iets van 10 jaar daarvoor. Typefoutje of geen oem ?

Los daarvan, behalve ergeren aan het feit lijkt mij niet direct dat er iets aan de hand is, tenzij de thermostaat lekt en daarom de temperatuur nooit uitkomt waar het hoort te komen. Maar die was dus nieuw zoals gezegd (waar OEM dus erg nauw luistert bij dergelijke sensoten).

Dat is wat ik ook aangeef, ik heb het nog even nagezocht, maar volgens mij is het toch echt een origineel volvo thermostaathuis met 90c thermostaat, m'n uitlees apparatuur geeft het ook aan.
Ik maak me er dus ook niet per se druk over of het wel allemaal goed gaat op technisch vlak, we hebben het nu meer over het feit dat het gewoon beetje stoort dat die naald niet mooi middenin staat.

Reactie van Frans van ETS:
"Deze temp meter is een zoethoudertje, hij geeft niet lineair de temp van de kvs weer.

Let er maar eens goed op wat hij doet, het zijn een aantal voorgeprogrammeerde standen die hij aan neemt.

Wanneer je bijvoorbeeld rond rijdt met een defecte open staande thermostaat bij een lage buitentemp. kan het zomaar zijn dat de meter skyhigh gaat terwijl de motor steenkoud blijft.

Dit is gedaan om aan te geven dat er iets mis is.

Als je je ergert aan de iets te hoge stand zou je het wijzertje wat lager kunnen stellen.

Wanneer je VIDA hebt kun je een metertest doen dan zie je precies de meterstanden voorbij komen.

Koop een CFE dan kun je actuele temp tijdens het rijden volgen op je instrumentenpaneel https://www.swedesolutions.com/product/cfe-plus/

Volvo’s kennen geen temperatuurproblemen in het algemeen."

Misschien ga ik dus eens kijken of ik het wijzertje gewoon wat lager kan stellen, de echte temperatuur zie ik toch wel via CFE.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 29.10.2024 - 15:22  ·  #21
Die ken ik nog niet zal eens kijken..

Selected quotes for multi-quoting:   0