Quote door Ed
Quote door Ninjabiker
Ik weet niet of het al eens voorbij is gekomen maar ik vond dit een interessant artikel:
http://www.tribolex.nl/acea.html
Het artikel beschrijft duidelijk de verschillen in ACEA aanduidingen met de bijbehorende specs.
Wat mij vooral opviel was de volgende regel:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.
Ik zal dus nooit een C kwaliteit olie gebruiken als dit niet is voorgeschreven in de handleiding....
Dit is ten dele waar, als je verderop kijkt zie je weer dat de C3 olie de A5 op alle punten overklast, en met name op het allerbelangrijkste punt: slijtage
Even een paar zaken waar ik op wil reageren,
Het is juist veel interessanter om een motorolie van een klein merk te kopen, en dat om de volgende redenen:
Geen beursgenoteerd bedrijf
geen R.O.I. drang
geen dwang om zo goedkoop mogelijk te produceren, om maximaal rendement voor de aandeelhouders te bewerkstelligen en te garanderen.
Het is een bekend gegeven dat zowel ( om een paar merken te noemen ) BP ( castrol ) en Shell hebben al heel lang geen olie ontwikkel ingenieurs meer in dienst, ze maken en ontwikkelen dat allemaal niet meer zelf.
Alles wbt additieven koopt men dus in ( bij de 4 additieven fabrikanten )
De blending doen ze zelf...
Niet dat het slecht is, maar een ieder die verstand heeft van de oliebusiness weet dat de grote merken erg cost driven zijn, en niet extra performance toedienen aan de producten.... het voldoet aan de specs en daar mee uit...
Waar zijn Castrol en Shell met hun esterolie en olie met o.a. Tungsten en Boron toevoegingen gebleven? dat hadden ze vroeger dus wel, maar is allemaal veel te moeilijk en het verlaagt de winst alleen maar.
Dan de kleine merken, zie het als de ambachteijke warme bakker, t.o.v. fabrieksbrood...
Die kleinere bedrijven kunnen dus wel wat de grote niet meer willen of kunnen maken...
Denk dan aan :
- Millers
- Motul
- Ardeca
Verdiep je maar eens is de specs en oliekwaliteit van die ( toevallig ) familiebedrijven zonder aandeelhouders en beursnotering.
Kleine spelers op de wereldmarkt, maar wel top kwaliteit producten.
Winsten die men maakt gaan naar onwikkelingen van producten, en ze hebben geen uitgaven van miljarden aan reclame en promotie uit te geven, denk eens na wie dat betaalt aan het einde van de rit.
Kroon, was inderdaad ooit van Shell, via omzwervingen is dat nu in handen van een Franse inversteerder die ook Unil bezit.
Alle olieen van Kroon worden betrokken bij de oliebron in Zwijndrecht, dat is een private label afvuller.
( kan je allemaal zelf uitzoeken )
Niet dat het slecht is... maar wederom weer in handen van een investeerder, en die zal het niet als hobby in bezit hebben genomen... vul zelf maar de rest in.
Nu de A5/B5, als je de juiste spec olie koopt voor je Volvo, b.v. die van Ardeca, ik weet dat die juist is geformuleerd voor de Volvo motoren, ( de Franse Volvo dealer organsisatie heeft deze A5/B5 specifiek laten ontwikkelen, 100% gelijk aan de Volvo specs )is er niets aan het handje.( sterker nog die Synt V mag alleen maar in Volvo )
Natuurlijk zijn er ook andere merken die dat hebben, maar dit weet ik uit eerste hand.
En er zijn heel veel Volvo motoren die daar hele hoge km standen mee halen en gehaald hebben.
Het is echter aan de eigenaar of hij die olie er echt 30.000km in wil laten zitten.