Afgelopen week had ik een probleempje met de Volvo. De auto reed prima op LPG mits ik maar rustig aan reed. Maar steeds als ik flink gas gaf viel de moter uit op LPG en dan bleek er steeds dezelfde 15A zekering (van de LPI-pomp) kapot te zijn. Op B rijden was geen probleem. Dus een dikke vette kortsluiting in het electrische systeem van de LPG installatie.
Ik ben zondag middag maar eens onder de moterkap gedoken en heb in de moterruimte de hele kabelboom van het LPi systeem cm voor cm nagelopen.
Guess what? 1 eerdere reparatie gevonden en 2(!!) plekken gevonden waar draden bloot lagen, op 1 plek lagen 2 draden bloot die volgens mij af en toe tegen elkaar contact maakten...
Alle bloot liggende draden op beiden plekken heb ik weer keurig afgetapet en de bedrading weer goed weggebonden. Nieuwe zekering erin en proberen maar....
probleem weer opgelost!
De oude LPI-kabelboom zat in isolatie tape gewikkeld en die tape is door de hitte onder de kap uitgehard en bros geworden. Daardoor kwamen de signaaldraden bloot te liggen. Deze draden schuurden steeds tegen een van de intercooler buizen aan en in 3 gevallen was de isolatie doorgesleten. Een typisch oude-auto-kwaaltje.
Trouwens wel opvallend, dit electrisch probleem is veroorzaakt door de aftermarket kabelboom van de (Vialle) LPI-installatie, niet door de bedrading van de auto zelf! Het is een standaard lengte kabelboom die bij inbouw van een LPi installatie voor alle merken/typen auto's wordt gebruikt. Kabellengte die over was is gewoon op een bundeltje gevouwen en ergens weggebonden met tiewraps. En precies in zo'n bundeltje zaten de doorgesleten draden.
De kwaliteit van dat soort aftermarket kabelboompjes is blijkbaar slechter als Volvo-OEM.
Dus: Vialle-LPi rijders, als je electrische storingen aan het LPi systeem hebt dan mag je de kabelboom als verdacht beschouwen.
Ik ben zondag middag maar eens onder de moterkap gedoken en heb in de moterruimte de hele kabelboom van het LPi systeem cm voor cm nagelopen.
Guess what? 1 eerdere reparatie gevonden en 2(!!) plekken gevonden waar draden bloot lagen, op 1 plek lagen 2 draden bloot die volgens mij af en toe tegen elkaar contact maakten...
Alle bloot liggende draden op beiden plekken heb ik weer keurig afgetapet en de bedrading weer goed weggebonden. Nieuwe zekering erin en proberen maar....
probleem weer opgelost!
De oude LPI-kabelboom zat in isolatie tape gewikkeld en die tape is door de hitte onder de kap uitgehard en bros geworden. Daardoor kwamen de signaaldraden bloot te liggen. Deze draden schuurden steeds tegen een van de intercooler buizen aan en in 3 gevallen was de isolatie doorgesleten. Een typisch oude-auto-kwaaltje.
Trouwens wel opvallend, dit electrisch probleem is veroorzaakt door de aftermarket kabelboom van de (Vialle) LPI-installatie, niet door de bedrading van de auto zelf! Het is een standaard lengte kabelboom die bij inbouw van een LPi installatie voor alle merken/typen auto's wordt gebruikt. Kabellengte die over was is gewoon op een bundeltje gevouwen en ergens weggebonden met tiewraps. En precies in zo'n bundeltje zaten de doorgesleten draden.
De kwaliteit van dat soort aftermarket kabelboompjes is blijkbaar slechter als Volvo-OEM.
Dus: Vialle-LPi rijders, als je electrische storingen aan het LPi systeem hebt dan mag je de kabelboom als verdacht beschouwen.