Kachel v70nn

Remco1978
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Kachel v70nn

· 
Posted: 12.10.2020 - 19:39  ·  #16
Marcel bedankt voor je hulp, we hebben geen foutcodes gevonden, verder werkt de kachel gewoon, we zijn tot de conclusie gekomen dat dit gewoon het systeem van Volvo is en ik er eigenlijk aan moet wennen.
RuudNS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 08:24  ·  #17
Wordt je watertemperatuur wel snel warm of blijft de meter onder het midden hangen en duurt het erg lang voor die echt omhoog komt?
In dat geval heb je een probleem met je thermostaat en zal je die eens moeten vervangen. Rijdt je korten stukken, zou ik kiezen voor een winter thermostaat, die verschilt 2 graden met de originele. Dan komt het blok sneller op temperatuur en je kachel dus ook.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 08:44  ·  #18
Volgens mij is het een misvatting dat bij een iets hogere openingstemperatuur van de thermostaat de boel eerder op temperatuur komt. Je krijgt uiteindelijk een iets hogere temperatuur van de koelvloeistof, waardoor de verwarming ook iets effectiever wordt, maar dat duurt langer, want de bron van de warmte is dezelfde. Met benzine-turbomotoren zou ik dit überhaupt niet doen, want we hebben hier nauwelijks nog winters en steeds hetere zomers, die motoren wil je zo koel mogelijk houden.
Wat je in de nordics ziet, is ofwel motorverwarming (block heater) ofwel een standkachel.
Remco1978
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 07:33  ·  #19
Dat is het nadeel vd v70nn daar zit geen temperatuur meter, dat vond ik wel jammer zo kun je optisch ook niks waarnemen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 07:57  ·  #20
Heb je bij de NN nog de mogelijkheid om de kleppen.te kalibreren? Zo ja, dan zou ik dat eens proberen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 09:33  ·  #21
De werking van je thermostaat kan je heel simpel zelf checken, zonder gereedschap. Koelvloeistof op temperatuur kookt bijna, is rond de 80-90 graden, daar brand je je handen aan. Als je de motor koud start en stationair laat draaien (het duurt dan wel behoorlijk lang voordat deze op temperatuur komt) en je doet de motorklep open en zoekt de bovenste radiateurslang vanaf het thermostaathuis naar de radiateur, dan is die nog koud. Zet de verwarming uit (op koud en ventilator uit) zodat deze niet meekoelt. De radiateurslang zou koud moeten blijven terwijl de motor draait. Als de motor op temperatuur komt zal (bij juiste werking thermostaat) op een gegeven moment vrij snel de bovenste radiateurslang warm worden en daarna zo heet dat die niet meer vast te pakken is (al duurt dat wel heel lang bij stationair zonder belasting).
Als de radiateurslang vanaf starten motor heel geleidelijk aan lauw en handwarm en daarna warm wordt, dan blijft je thermostaat open staan en zal deze vervangen moeten worden. De motor komt dan ook veel langzamer op de juiste bedrijfstemperatuur omdat al het koelwater (incl radiateur) vanaf starten motor wordt opgewarmd, dat is niet de bedoeling. Hierdoor zal ook het verbruik hoger zijn omdat de motor langer niet op optimale temperatuur draait.
Dit komt nochtans (hier op het forum) weinig voor dus dan zal je koelsysteem wellicht ook wel aan een goede spoeling toe zijn.

Zou de thermostaat niet openen dan oververhit je motor binnen de korte keren (bij normaal gebruik) dus daar zal geen sprake van zijn.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 10:19  ·  #22
Quote door ohz274

Heb je bij de NN nog de mogelijkheid om de kleppen.te kalibreren? Zo ja, dan zou ik dat eens proberen.

Ja, die mogelijkheid is er.

Koelvloeistoftemperatuur kun je trouwens wel uitlezen met een dongle in de OBD2-poort en een app op je mobiele telefoon. Ik heb er zelfs een stand-alone apparaatje voor met een eigen display, kostte iets van 2 tientjes bij Aliexpress.

Selected quotes for multi-quoting:   0