De werking van je thermostaat kan je heel simpel zelf
en, zonder gereedschap. Koelvloeistof op temperatuur kookt bijna, is rond de 80-90 graden, daar brand je je handen aan. Als je de motor koud start en stationair laat draaien (het duurt dan wel behoorlijk lang voordat deze op temperatuur komt) en je doet de motorklep open en zoekt de bovenste radiateurslang vanaf het thermostaathuis naar de radiateur, dan is die nog koud. Zet de verwarming uit (op koud en ventilator uit) zodat deze niet meekoelt. De radiateurslang zou koud moeten blijven terwijl de motor draait. Als de motor op temperatuur komt zal (bij juiste werking thermostaat) op een gegeven moment vrij snel de bovenste radiateurslang warm worden en daarna zo heet dat die niet meer vast te pakken is (al duurt dat wel heel lang bij stationair zonder belasting).
Als de radiateurslang vanaf starten motor heel geleidelijk aan lauw en handwarm en daarna warm wordt, dan blijft je thermostaat open staan en zal deze vervangen moeten worden. De motor komt dan ook veel langzamer op de juiste bedrijfstemperatuur omdat al het koelwater (incl radiateur) vanaf starten motor wordt opgewarmd, dat is niet de bedoeling. Hierdoor zal ook het verbruik hoger zijn omdat de motor langer niet op optimale temperatuur draait.
Dit komt nochtans (hier op het forum) weinig voor dus dan zal je koelsysteem wellicht ook wel aan een goede spoeling toe zijn.
Zou de thermostaat niet openen dan oververhit je motor binnen de korte keren (bij normaal gebruik) dus daar zal geen sprake van zijn.