Kantelen motor

Aanrijding

Reinder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Kantelen motor

· 
Posted: 25.10.2016 - 18:51  ·  #1
Goedendag,

Afgelopen vrijdag is er helaas iemand achter op mijn V70 d5 geklapt. Ik stond stil voor de Coentunnel en diegene achter mij uiteindelijk ook. Gelukkig alleen visuele schade aan de bumper en trekhaak...maar nu voel ik wel met het rijden dat de motor veel kantelt. Kan dit te maken hebben met de aanrijding?

De klap was dermate hard dat de kogel van de trekhaak in de achterbumper is gedrukt.

Zijn er nog andere zaken die door zo'n aanrijding beschadigen? Morgen komt de taxateur dus wil graag goed voorbereid zijn. Ben benieuwd naar jullie reactie.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Kantelen motor

· 
Posted: 25.10.2016 - 19:26  ·  #2
Ik zou de garage goed laten kijken of je achterkant niet ontzet is.
Als je trekhaak kogel zover is ingedrukt dan is de kans groot dat ook de rest mee ingedrukt/ontzet is.
Dat is dan een duur grapje dus laat goed kijken hoe het eruit ziet onder en achter de bumper.
Kantelen motor heeft misschien te maken met een uitlaat die door de klap is opgedrukt, of het motorrubber is gescheurd/afgebroken. Moet dan wel een flinke klap zijn geweest.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 19:27  ·  #3
Kan een aanrijding achter je motorsteunen beschadigen?

Alles kan. Kantelen wordt vooral veroorzaakt door de torsiesteun (versnellingsbak) en degene bovenop. Evt. ook even de distributiesteun checken. Kan allemaal.

Maar of een expert dat gaat toeschrijven aan de botsing betwijfel ik. Maar je kunt het proberen!
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 19:55  ·  #4
Laat sowieso ook even je achterbumper demonteren, deze verbergt namelijk een hoop schade over het algemeen.
Daarnaast de achterbak leegtrekken en het vloergedeelte verwijderen (dus niet alleen openen).
Hier zul je waarschijnlijk de meeste schade vinden.
Verder zou je eens kunnen kijken naar de sluiting van je achterportieren, hoeveel mm speling zit hier nog tussen.
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 20:01  ·  #5
Grote kans dat je motor rubbers zijn doorgescheurd door de klap.
Het complete gewicht van de motor word ook ineens naar achteren geklapt met zo`n aanrijding.
Na een dergelijke aanrijding altijd door een expert op meer schade laten controleren.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 20:49  ·  #6
Geheel eens met bovenstaande opmerkingen.

De plastic bumperombouw veert weer terug. Het staal daarachter echter niet. De werkelijke schade is daardoor vaak (veel) groter dan op eerste gezicht lijkt. De ingedrukte trekhaak is geen goed teken.
Sluit de achterklep nog goed?
Reinder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 21:54  ·  #7
Heren bedankt voor alle informatie, wat is zo'n forum toch ontzettend handig. Ik heb mijn best gedaan met jullie informatie en heb ook de indruk gekregen dat het schadeherstelbedrijf zijn best heeft gedaan door alles goed te controleren. In ieder geval worden de bumper en de volledige trekhaak vervangen. Het verhalen van de kantelende motor is moeilijk aantoonbaar. Binnenkort rijd ik weer met een complete goed uitziende V70, op naar de 400.000 km. Huidige km-stand is 325.000, nog 10.000 te gaan en de distributieriem is aan de beurt. Kan iemand een richtprijs geven wat het vervangen van een distributieriem kost?
Groetjes,
Reinder
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 22:58  ·  #8
Varieert heel erg maar voor D5 start het vanaf 430 of zo geloof ik.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.10.2016 - 00:14  ·  #9
380 bij mijn garage in Flevoland.
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 28.10.2016 - 07:54  ·  #10
Quote door Reinder

Heren bedankt voor alle informatie, wat is zo'n forum toch ontzettend handig. Ik heb mijn best gedaan met jullie informatie en heb ook de indruk gekregen dat het schadeherstelbedrijf zijn best heeft gedaan door alles goed te controleren. In ieder geval worden de bumper en de volledige trekhaak vervangen. Het verhalen van de kantelende motor is moeilijk aantoonbaar. Binnenkort rijd ik weer met een complete goed uitziende V70, op naar de 400.000 km. Huidige km-stand is 325.000, nog 10.000 te gaan en de distributieriem is aan de beurt. Kan iemand een richtprijs geven wat het vervangen van een distributieriem kost?
Groetjes,
Reinder

je weet dan ook zeker dat ze alle ophangingen van de motor hebben gecontroleerd?
Je kan het soms niet eens met het blote oog zien. Pas als je het rubber er uit haalt zie je dat hij doorgescheurd is.

Iets wat je makkelijk zelf kan controleren:
Draai de olievuldop los tijdens stationair draaien. Hoor je een ploppend geluid, dan is er grote kans dat je vacuumsteunen aan gort zijn.