Ik bezit een Volvo C70 T5 uit 1999 187.000km. Sinds een aantal weken slaat de motor bij lage toeren ineens af en start deze moeilijk op. Vaak met enorme rookpluimen en een zwarte uitlaat.
Het lampje van de labdasonda gaat dan branden en de auto springt op een soort noodmodus.
Wanneer de motor koud is start hij direct en loopt hij mooi. Maar op onverwachte momenten slaat hij af, vaak vooraf gegaan met terugval toerental.
De garage heeft het nagekeken en constateert dat een asje in de turbo moeizaam draait (soms vastzit) waardoor er drukverschillen ontstaan en hij in de noodmodus springt. Na resetten gaar het weer een tijdje goed, maar wanneer ik de turbo flink aanspreek komt het vorenstaande weer terug.
De garage adviseert om de turbo te vervangen.
Een gereviseerde turbo kost minimaal € 400 ex BTW. Een nieuwe Mitsibutsi turbo kost €695 excl. BTW.
Op internet zie ik vele Chinese versies voor € 300, een Duitse revisie voor € 350.
Wie helpt mij bij het oplossen van dit probleem.
NB ik heb niet het beruchte Italiaanse gasklephuis.
Het lampje van de labdasonda gaat dan branden en de auto springt op een soort noodmodus.
Wanneer de motor koud is start hij direct en loopt hij mooi. Maar op onverwachte momenten slaat hij af, vaak vooraf gegaan met terugval toerental.
De garage heeft het nagekeken en constateert dat een asje in de turbo moeizaam draait (soms vastzit) waardoor er drukverschillen ontstaan en hij in de noodmodus springt. Na resetten gaar het weer een tijdje goed, maar wanneer ik de turbo flink aanspreek komt het vorenstaande weer terug.
De garage adviseert om de turbo te vervangen.
Een gereviseerde turbo kost minimaal € 400 ex BTW. Een nieuwe Mitsibutsi turbo kost €695 excl. BTW.
Op internet zie ik vele Chinese versies voor € 300, een Duitse revisie voor € 350.
Wie helpt mij bij het oplossen van dit probleem.
NB ik heb niet het beruchte Italiaanse gasklephuis.