Quote door meijer
hallo epz
meet tussen de punten van het lampje en aarde (massa)
Dan weet je of er 12 volt aankomt bij het lamptje, is dit het geval dan heb je een probleem met de massa.
Groeten BUM
Ha Bum,
Er komt geen 12v bij de lampjes. Inmiddels een aantal uren aan het zoeken naar het probleem. Als ik de draden test op het eerste deel van het stekkergedeelte onder de kofferbak-afdekking, staat daar wel 9,70 V op, maar zodra de lampjes worden aangesloten (stekker deel 2) gaat de volt meter naar nul en de lampjes gaan niet branden. Ik heb ook nog een nieuw reserve snoertje met fittingen voor kentekenverlichting, maar als ik die fittingen aansluit gaat ook het voltage direct naar nul.
ALs ik de voeding van de kofferbak-opener op de clip/stekker naar de kentekenlichtjes zet en ik druk op "openen kofferbak" , dan branden de lampjes wel eventjes (zolang de klick duurt). Ik denk dus dat het laatste deel richting de lampjes het wel goed doet, maar dat het probleem zit tussen het zekeringenboard waar de stekker op zit (voor kentekenverlichting EN kofferbakopener) en de clip/stekkerblok van de kofferklep. Ik heb ook nog de pinnen op het zekeringen/stekkerboard in de kofferbak na gemeten. Ook hier dezelfde uitkomst met 2 nieuwe afzonderlijke draden, om uit te sluiten dat een kabelbreuk of kortsluiting in de kabelboom de oorzaak zou zijn.
Wat is er wel?
Wel 9,7 V continue (ook zonder dat de verlichting aanstaat), maar dit slaat direct op nul zodra de "nieuwe of oude" fittingen worden aangesloten. Ik zou verwachten dat het continue 0 Volt zou zijn als de lichten uit zijn en permanent ca 12V als de lichten aanstaan. ?? Ik heb er geen verstand van maar ik denk dan aan een relais dat niet werkt. Maar waar die zou moeten zitten? De zekering is volgens het boekje 20V en zou de zelfde zijn als de achterlichten (en die doen het wel). NB de kofferbak-bediening blijft het gewoon doen en zit aan de zelfde stekkercombinatie van het zekeringenboard. ?? En het boekje geeft alleen de zekeringen aan en niet de relais.
Is dit voor iemand een herkenbaar probleem is en/of hoe dit het handigst is op te lossen?
EPZ