Keuzehendel automaat gaat zwaar

 
 
 
 
 
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Keuzehendel automaat gaat zwaar

 · 
Posted: 24.05.2021 - 15:29  ·  #1
Wat mij opvalt sinds ik de S60 heb is dat de keuzehendel van de automaatbak vrij zwaar gaat.
Ik heb dat vaker gemerkt bij andere S60's/V70's. Maar ook een keer een S60 gezien waarbij de keuzehendel wel soepel en licht ging.
Je moet echt behoorlijk wat kracht zetten om de handel van de P > R, R > N, N > D, D > 321 en vice versa te bewegen.
Het verschijnsel treedt bij mij altijd op. Dus ongeacht bij koude/warme motor en/of de auto vlak staat of op een helling.
Denk ook niet dat het intern in de bak zit maar misschien dat de verbindingen van de schakelkabels die bovenop de bak zitten wat uitgedroogd zijn.. Misschien hebben die niet voldoende smering meer?
Kan je die verbindingen inspuiten met wat WD40 waardoor de keuzehandel weer wat lichter gaat?
Verder schakelt de automaatbak van mijn S60 nog prima en soepel.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 56
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Keuzehendel automaat gaat zwaar

 · 
Posted: 24.05.2021 - 15:51  ·  #2
Inspuiten met een smeermiddel zal waarschijnlijk wel helpen.
Let wel op dat wd40 geen langdurige oplossing is...
Beter even zoeken naar iets wat langduriger smeert..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Keuzehendel automaat gaat zwaar

 · 
Posted: 24.05.2021 - 16:44  ·  #3
Tja, en zomaar vet/olie spuiten om het spuiten... ik ben persoonlijk niet zo'n fan van sprays omdat het merendeel komt waar het niet wezen moet (eromheen en/of er buitenop) en dan gaat het enkel plakken en stof verzamelen, en smeert niets. Idealiter eerst even uitzoeken wat het onderdeel is dat moeilijk loopt. Als het de kabels zijn dan wordt het lastig, die lopen door een huls en daar is moeilijk olie in te krijgen, indien uberhaupt mogelijk. Als het verbindingskoppelingen zijn dan kan spray/olie wel helpen, maar dan zou ik inderdaad geen WD40 pakken, maar teflonspray bijvoorbeeld, of siliconenspray, white grease... WD40 lost ook het eventuele vet op wat er nog wel zit, dus nadat de (kortdurende) smerende werking van de WD40 weg is, wordt het nog minder dan het al was. Het kan ook aan de bakkant zitten, die is minder beschermd dan de kant in de auto. Bij de Ford Focus van mijn vrouw was het harkerig schakelen VEEL minder na het vervangen van een verbindingsrubber tussen kabel en armpje op de bak, en smeren van de koppelingen aan de bak.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Keuzehendel automaat gaat zwaar

 · 
Posted: 24.05.2021 - 18:51  ·  #4
Bedankt voor de antwoorden.
Siliconenpray en teflonspray heb ik beide in huis. Dus maar beter deze gebruiken dan.
Ik denk dat het de verbindingskoppelingen zijn die moeilijk lopen.
De laatste keer dat ik onder de motorkap keek even deze koppelingen bekeken en het leek mij dat die al heel lang niet meer gesmeerd zijn.
Het zag er in ieder geval allemaal behoorlijk stoffig uit.
Bolbo, grappig dat je begint over het schakelmechanisme van een Ford Focus. We praten als we het over de Focus hebben over een handbak toch? Dit in tegenstelling tot mijn S60. Die heeft een automaatbak
Ook ik heb een Ford Focus onder mijn hoede. Een Focus II 1.6 uit 2006.
Ook deze begint steeds hakeriger te schakelen.
Ik weet dat dit geen Ford forum is, maar heeft de Focus ook van die nylonbusjes die je kan vervangen? Ik herinner me dat het eerste type S40 ook last kreeg van versleten nylonbusjes en dat deze ook lastig ging schakelen waardoor je zelfs de auto amper meer in de eerste versnelling krijgt.
R & D Carparts biedt er zelfs speciale reparatiesetjes voor aan: https://www.rendcarparts.nl/vo…D30871722S
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Keuzehendel automaat gaat zwaar

 · 
Posted: 25.05.2021 - 14:53  ·  #5
Kwam net deze tegen, misschien ook voor de P2's van toepassing.

https://www.youtube.com/watch?v=F9tuGqqZkzY
 
Selected quotes for multi-quoting:   0