Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 
 
 
 
 
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 16:53  ·  #1
Ik ben al een tijdje aan het kijken na een v70 t6

En met een 3 maanden moet onze v40 een grote broer krijgen.

Maar nu lopen we ook al een paar keer tegen de xc90 aan.

En ik ben zwaar aan het twijfelen.

En dan precies tussen de v70 t6
Of een xc90 v8

Ik weet dat de xc meer verbruikt.

Maar ik heb voor mezelf nog niet een rede kunnen vinden om 1 van de 2 van mijn lijstje af te schrijven.

Vind ze bijde gewoon echt om ruimtegebrek te krijgen achter de gulp.

Weet dat de xc dan weet wat minder kofferbakruimte heeft.

Grr als ze nou maar eens 1 model zouden maken dat ik mooi vind, zou de helft schelen
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 276
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 17:25  ·  #2
Die V8 klinkt wel echt goed.
caesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 17:29  ·  #3
Google op volvo v8 en balancer shaft/bearing.

Als jr gaat kijken voor een v8, dan wil je zeker weten dat de modificatie gedaan is bij het lagerhuis.

Komt erop neer dat vocht zich ophoopt en het lager van de balancer shaft aantast. Die balancer shaft loopt door het hart van de motor....dat zijn kosten, daar wordt je droevig van.

T6, goed blok. Zelf nooit gereden met de v8, maar de 4, 5 en 6 cylinder turbo's zijn altijd goed (afgezien van de gepushde blokken zoals de 2.0l 200pk t4 en de 2.5l 300pk R die befaamd zijn om het scheuren).

Weet niet of de t6 v70 standaard met awd komt, maar de xc90 sowieso. Ook die kunnen een zorgenkindje zijn, zeker als het niet geserviced is in het verleden. Als daar 1 van de 4 grote dingen (haakse overbrenging, cardan-as, haldex en achter diferentieel) kapot gaat, ben je sowieso 1000+euro verder. Het werkt allemaal leuk en goed, maar is zeker niet bulletproof en er zijn wat zwakke punten. Iets om mee rekening te houden.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 17:40  ·  #4
Ik heb XC90 2.5T gereden en nu V70 T6.

Van de XC90 vond ik het rijden heerlijk hoog en groot. Zou zo weer terug willen maar de 2.5T is underpowert.

Heb nu een V70 3.0T6 full options.
Wat een beest. Rustig rijden geen probleem maar zet de bak in sport en chassis four C op avdvanced en het is een kanon.
De aandrijflijn is minder gevoelig dan bij de XC90.

Een XC90 3.0T6 (na 2007) is ook een mooi compromis maar zeldzaam.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 20:32  ·  #5
Quote door caesar

Google op volvo v8 en balancer shaft/bearing.

Als jr gaat kijken voor een v8, dan wil je zeker weten dat de modificatie gedaan is bij het lagerhuis.

Komt erop neer dat vocht zich ophoopt en het lager van de balancer shaft aantast. Die balancer shaft loopt door het hart van de motor....dat zijn kosten, daar wordt je droevig van.

T6, goed blok. Zelf nooit gereden met de v8, maar de 4, 5 en 6 cylinder turbo's zijn altijd goed (afgezien van de gepushde blokken zoals de 2.0l 200pk t4 en de 2.5l 300pk R die befaamd zijn om het scheuren).

Weet niet of de t6 v70 standaard met awd komt, maar de xc90 sowieso. Ook die kunnen een zorgenkindje zijn, zeker als het niet geserviced is in het verleden. Als daar 1 van de 4 grote dingen (haakse overbrenging, cardan-as, haldex en achter diferentieel) kapot gaat, ben je sowieso 1000+euro verder. Het werkt allemaal leuk en goed, maar is zeker niet bulletproof en er zijn wat zwakke punten. Iets om mee rekening te houden.



Tnx die van de shaft/bearing wist ik niet.
Die heb ik opgezocht, en is opgelost eind 2005 begin 2006.
Dus opletten dat er de afwatering gaten zitten, dan is het al het aangepaste blok.

De t6 is idd altijd awd.
Met awd heb ik wel ervaring in de garage, en de zwakte ken ik.

Het repareren ook gelukkig, en met een beetje zoeken zijn de onderdelen leuk betaalbaar aan te komen mog.
Verder alleen voeze handjes.
En dan is t goed dat ik sleutelen leuk vind :)

Een 4cyl volvo komt er bij mij niet in bij zon grote.
Kan wel niet zeggen dat ik alleen een volvo blok wil, want dan zou die v8 ook af vallen hahaha

Dank voor je bericht!
Niels Rh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 42
Berichten: 52
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 21:25  ·  #6
Welk bouwjaar zit je ongeveer naar te kijken?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 21:29  ·  #7
Het is meer de prijsklasse, heb in hedachte 10/13000

Met een t6 is het dan snel 2008
En de xc zou dan rond 2006 zijn
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 2455
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 21:35  ·  #8
Quote door ikbat
Een 4cyl volvo komt er bij mij niet in bij zon grote.
Kan wel niet zeggen dat ik alleen een volvo blok wil, want dan zou die v8 ook af vallen hahaha


Klopt helemaal want het blok werd gebouwd door Yamaha,ze plaatsten er ook nog een soundbord op,om het nog enigszins als een V8 te laten klinken.
Dat krijg je met al die milieuetiketten die het plezier bederven.

Ik heb hier nog een echte V8 (dus zonder katalysator,EGR,zelfs niet eens een zogenaamde sportuitlaat (laat staan met een elektronisch klepje) in de garage staan,gebouwd door de oudste automobielproducent ter wereld.
Tot normale cruisesnelheden hoor je niet veel,maar als je het toeren bereik aanspreekt ontpopt zich een symphony waar je pas echt een keihard stuurslot van krijgt.

Amen. O-)
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 21:39  ·  #9
Eerlijk, het geluid van de v8 zit niet in de volvo.

Maar het geluid van een echte v8 😍
Niels Rh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 42
Berichten: 52
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 22:01  ·  #10
Quote door ikbat

Het is meer de prijsklasse, heb in hedachte 10/13000

Met een t6 is het dan snel 2008
En de xc zou dan rond 2006 zijn


Dan zou ik echt voor de V70 T6 gaan, prachtig!
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 276
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 21.03.2019 - 22:56  ·  #11
De Don, wat bedoel je met een soundboard op de V8?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 22.03.2019 - 08:54  ·  #12
Even terug te komen op de V8.
Ik heb alles gereden, ook de T6 in de V70 en XC70.
Mooi blok, sleurt er ook goed aan, maar blijft een (snelle ) V70.
Een XC90 V8 is gewoon een heel andere wagen, hoog,breed en ruim..
Ook van de XC90 heb ik ze allemaal gereden, alle diesel, en alle benzine modellen.
De XC90 V8 is niet alleen de zwaarste maar ook de balans tussen motor en koets is super.
Bij stationair heeft hij al 300NM koppel, en dat merk je heel prima, probeer een maar eens een te rijden.
Het is trouwens wel zo dat de XC90 minder V8 geluid heeft dan de S80 versie, die hoor je meer roffelen.
Dat is goed op te lossen door een andere uitlaat, zoals een Ferrita te monteren.
Dat geeft een mooi V8 geluid, zeker bij hogere toeren. Maar die heb je gewoon niet nodig bij een V8, die heeft altijd een enorme surplus aan vermogen en koppel.
Als je echt wilt kan je met de V8 4wiel driften, zoveel kracht is er voorhanden.
Ook is het Haldex systeem aangepast bij de XC90 V8, het anti doorspin systeem werkt al bij 1/4 wielspin, om te voorkomen dat hij zich ingraaft.... Het is uiteraard geen terreinwagen maar een wagen die zich zeer lekker voelt op wegen waar minder grip kan zijn en het vermogen niet lekker overgebracht kan worden.
De balans as, dat is alleen van toepassing op de eerste XC90 modellen, hij kwam al in 04 uit als 05 model, en tot motornummer 7208 , uit het hoofd, was er geen afwatering van de lagering van de buiten het blok lopende balans as.
Je hoeft er geen last mee te krijgen, maar kan wel, mocht je een pre 06 model zoeken is het de moeite waard om uit te zoeken of die modificatie al uitgevoerd is.
Wegens de brute kracht is het ook zinnig te weten dat de automaten rond de 180.000km redelijk aan flarden kunnen zijn, idem met de haakse overbrenging.
Dat is trouwens ook het geval bij de T6 modellen, dat is bij Volvo een ernstige tekortkoming, geen sterkere aandrijving plaatsen naarmate het vermogen toeneemt.
We hebben te vaak bovenstaande modellen gezien die ruim voor te 2 ton een transmissie revisie nodig hadden.
Persoonlijk zou ik gaan voor een wagen met de 1e bak, en dan rekening houden met een aankomende revisie, en die dan uit laten voeren door een grote partij zodat je zeker bent dat je dat maar 1x hoeft mee te maken.
Helaas zijn er teveel bedrijven die de klus niet goed uitvoeren.
En dat weet je pas na een 50.000km, in het begin zal elke wagen goed rijden na revisie, dat is de kunst niet. Het gaat er dus om dat hij goed zal blijven, en dan zie je opeens dat er veel ' beunen ' aan de gang zijn....
Dus, deze tips kan ik je meegeven.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 22.03.2019 - 09:29  ·  #13
Dank je wel, dat zijn fijne tips.

Juist het hoge trekt me ook heel erg aan de xc

En de tijd van racen heb ik gehad, maar wil idd wel dat er voldoende achter de hand is.
De v8 is ook meer vanuit een kwestie van afstrepen.
De 2.5 is gewoon in mijn ogen te wijnig voor een auto van 2ton +
3.2 is niet echt mijn favoriete volvo blok.

En de 2.9 en v8 zitten in de zelfde prijsklasse.
En dan komt het kindje na boven die dan toch een voorkeur heeft na die v8 🤣

Maar idd een eerste bak, en rekening houden met een vak revisie dat is zeker een heel goede, die ga ik er bij houden.
Zorg altijd dat ik bij een nieuwe wagen een pot heb voor aanpassingen en onvoorziene kosten.
Maar gerichte (mogelijke) kosten zijn fijn vooraf te weten.

De t6 is idd “gewoon” een snelle v70
Maar de v70 blijft gewoon een donders geile bak.
De rede dat ik daar voor de t6 zou gaan.
Is meer dat die ook gekocht zijn door auto liefhebbers, en in mijn optiek doen die iets meer aan goed onderhoud.
Het is geen auto voor een 3e rangs vertegenwoordiger, die voor het oog een mooie auto wil, maar verder allse voor 2 stuivers moet oplossen. Vandaar dat bij de v70 bij mij ook de “kleine” blokken afvallen.
Hoewel een dik aangeklede 2.5t ook zou kunnen nog 😉
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 22.03.2019 - 10:25  ·  #14
Best of both worlds? XC70 t6?
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Keuzes. V70 t6 / xc90 v8

 · 
Posted: 22.03.2019 - 10:28  ·  #15
Bedoel je Mercedes de oudste producent? Volgens Wiki bouwt Mercedes onder hun eigen naam auto's vanaf 1903. Dat deed Ford ook echter die bouwde onder zijn eigen naam zijn eerste auto in 1896. Daimler deed dat onder hun naam in 1886 al. Hier was Mercedes onderdeel van.

Quote door De Don

Quote door ikbat
Een 4cyl volvo komt er bij mij niet in bij zon grote.
Kan wel niet zeggen dat ik alleen een volvo blok wil, want dan zou die v8 ook af vallen hahaha


Klopt helemaal want het blok werd gebouwd door Yamaha,ze plaatsten er ook nog een soundbord op,om het nog enigszins als een V8 te laten klinken.
Dat krijg je met al die milieuetiketten die het plezier bederven.

Ik heb hier nog een echte V8 (dus zonder katalysator,EGR,zelfs niet eens een zogenaamde sportuitlaat (laat staan met een elektronisch klepje) in de garage staan,gebouwd door de oudste automobielproducent ter wereld.
Tot normale cruisesnelheden hoor je niet veel,maar als je het toeren bereik aanspreekt ontpopt zich een symphony waar je pas echt een keihard stuurslot van krijgt.

Amen. O-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0