Hallo TDS,
Snelheidsmeters/kilometertellers zijn geen precisie instrumenten en elke snelheidsmeter/kilometerteller wijkt af en dan wel altijd zo dat de snelheidsmeter altijd iets te veel aangeeft. Dit wordt door de fabrikanten
gedaan om een enorme vloedgolf aan claims te voorkomen, die ze anders zouden krijgen van mensen die op hun meter keurig de max. snelheid aanhouden en vervolgens toch een boete thuis zouden krijgen.
En een snelheidsmeter die iets te weinig aangeeft, heeft volgens mij, als die tenminste niet los staat van de kilometerteller (en dat kan haast niet want beiden krijgen hun informatie vanaf dezelfde sensor), het resultaat dat ook de werkelijk afgelegde afstand iets groter is. Overigens is een navigatiesysteem ook nog altijd geen precisie instrument en ook daarin zitten afwijkingen. Mijns inziens is de afwijking die je aangeeft dan ook vrij normaal en wijkt niet buitensporig af. Een band die 1 cm breder is, dus een 215/55/16, zou reeds een afwijking geven van 1,74% (zie:
http://www.gbshop.nl/content/i…kening.htm)
Maar ook al heeft de vorige eigenaar te brede (en dus te grote want de hoogte van de band, 55, is het percentage van de breedte) banden gemonteerd gehad, dan past 'het systeem' zich daar niet op aan, met de montage van de juiste maat banden zou dit dan weer op de normale fabrieks-afwijking terugkomen.
In mijn dagelijks leven werk ik eigenlijk uitsluitend met geijkte snelheidsmeters in voertuigen, d.w.z. ze worden jaarlijks geijkt door een erkende instantie en de afgelezen snelheid op de boordsnelheidsmeter kan dan op de ijkingslijst worden gecontroleerd op de werkelijk gereden snelheid. Daarin zie je ook dat de snelheidsmeters altijd te weinig aangeven en dan geldt meestal de regel: Hoe hoger de snelheid, des te groter de afwijking. Dit verschilt wel van merk tot merk. Een oudere Ford Mondeo spande de kroon, reeds bij 80 km/u op de snelheidsmeter, was de geijkte snelheid slechts 72 km/u. Dusssss, heb allen een beetje begrip voor Mondeo-rijders als ze het verkeer weer eens ophouden...